Annons

Svenska bolag ställer om i ett nedstängt Silicon Valley

Neo4J, Yubico, Sigma Connectivity och Castle – Di Digital har pratat med några av de svenska Silicon Valley-bolagen om hur det går under coronautbrottet.

Stina Ehrensvärd, Leena Bengani, Lisa Rydje och Christian Axelsson är några av de som jobbar på svenskstartade bolag i Silicon Valley.
Stina Ehrensvärd, Leena Bengani, Lisa Rydje och Christian Axelsson är några av de som jobbar på svenskstartade bolag i Silicon Valley.
Silicon Valley i fjärran.
Silicon Valley i fjärran.Foto:Yuval Helfman

 

Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för säkerhetsbolaget Yubico.
Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för säkerhetsbolaget Yubico.

It-säkerhetsföretaget Yubico: ”Vi ses som en nödvändig affärsverksamhet”

De flesta av Yubicos runt 270 anställda jobbar hemifrån sedan Bay Area i Kalifornien, där Silicon Valley ligger, utlyste så kallad ”shelter in place” den 16 mars. Det innebär att alla uppmanas att vara hemma så mycket som möjligt. Bolaget har sin bas i Silicon Valley, men har även ett kontor i Stockholm.

”Vi är tacksamma över att vi kan ha kvar ett mindre team på kontoret i Palo Alto inom hårdvara och logistik, då vi bedöms som 'nödvändig affärsverksamhet'”, säger Yubicos medgrundare och vd Stina Ehrensvärd.

Yubico räknas alltså i kategorin av nödvändiga samhälleliga funktioner, där till exempel mataffärer, sjukhus och säkerhetsföretag ingår.

”I vårt fall är det för att vi erbjuder lösningar till företag vars anställda som nu måste kunna logga in säkert från sina hem. Under de senaste månaderna har antalet nätbedrägerier och phishing-attacker ökat och ett av de mer kända exemplen är en karta på nätet med coronavirus som infekterar datorn med ett datorvirus”, säger Stina Ehrensvärd.

Yubico har många av de stora techjättarna på kundlistan, vars anställda använder bolagets hårdvarunycklar och säkerhetslösningar för att logga in på olika nättjänster och appar. Det är ett skydd för identitetsstöld och mer kostnadseffektivt än andra autentiseringsmetoder, hävdar Stina Ehrensvärd.

Försäljningen fortsätter att öka, även om de senaste veckorna har varit mer oförutsägbara än tidigare, säger hon. Man har fått större beställningar med kort varsel från kunder. Medan andra har lagt sina order på is – i synnerhet inom olje-, hotell- och flygindustrin. 

”Vi är tacksamma över att vi har ett bra lager med färdiga produkter och att vi tillverkar huvuddelen av våra produkter i Sverige. Vi har haft några förseningar med komponentinköp, men har hittills inte drabbats av några allvarliga produktionsproblem”, säger Stina Ehrensvärd.

Läs också: Svenska miljardbolaget tar in pengar – har fördubblat värdet på ett år 

Hon säger att det är svårt att förutse hur världen ser ut om några månader. Yubico ser över sina kostnader inom hela bolaget och håller lite hårdare i kassan. Samtidigt är hon optimistisk kring framtiden och fortsätter att göra investeringar i nya produkter och infrastruktur. 

”Under året som gått fick vi stöd för vår teknik och den it-säkerhetsstandard vi har varit med att utveckla i alla ledande plattformar och webbläsare, inklusive Iphone”, säger hon.

Hon refererar även till en studie som Google publicerade med 300 000 användare, som visade på att säkerhetsnycklar som Yubikeys var den enda autentiseringsteknik som stoppade phishing och även minskade supportkostnader jämfört med mobila autentiseringsappar och sms. 

Läs också: Här är tio av Sveriges hetaste it-säkerhetsbolag

Leena Bengani är kommunikationschef på Neo4J och jobbar till vardags på kontoret i Silicon Valley.
Leena Bengani är kommunikationschef på Neo4J och jobbar till vardags på kontoret i Silicon Valley.

Grafdatabasbolaget Neo4J: ”Alla anställda ska lägga 10 procent på att konkret hjälpa till under coronautbrottet”

Alla 366 anställda på Malmöstartade Neo4J, med huvudkontor i Silicon Valley, har jobbat hemma sedan fredagen den 13 mars. 

”Vi utvärderar varannan vecka för att se hur lång tid det kommer att vara obligatoriskt att jobba hemma, och det kommer troligen att bero på vilken region man bor i”, säger Neo4J:s kommunikationschef Leena Bengani, som är baserad i Silicon Valley.

Hon säger att ledningen har analyserat läget kring akutberedskap för personalen, samt för eventuella störningar på marknaden och långsiktiga effekter av en nedgång.

”Nedstängningen har inte påverkat vår affär negativt och vi är vana vid att vara utspridda på tre hubbar – Malmö och London för utveckling och Silicon Valley för marknadsföring och försäljning”, säger Leena Bengani.

Läs också: Stjärnan nobbade Amazon – nu samarbetar han med Google: ”Fantastisk potential” 

Många på Neo4J jobbar ändå hemma flera dagar i veckan och bolaget använder verktyg som Google Hangouts, Zoom, Slack och Google Drive för att samarbeta. Även vd:n Emil Eifrém och andra i ledningsgruppen är utspridda. 

”Det som har förändrats under utbrottet är att alla medarbetar-event nu är virtuella och vi har fler av dem för att bryta upp arbetsveckan. Virtuella trivia-sessioner, ’happy hour’ och andra sociala tillfällen för folk att träffas”, säger Leena Bengani.

Emil Eifrém har också kommunicerat mer frekvent med de anställda och bett alla att lägga 10 procent av sin arbetstid för att konkret hjälpa andra i coronakrisen. Det kan till exempel vara att handla till en granne och höra av sig till personer som är isolerade.

”Vi har alltid haft månadsvisa möten med hela bolaget och nu har vi även tillfällen där anställda kan fråga Emil vad som helst. De kan komma med förslag till frågor innan som röstas på av kollegorna. Sist röstades det mest på frågan: Hur kan vi som företag göra mer inom ’Graphs4good’ (ett initiativ från Neo4J för att assistera med grafdatabasteknik som kan gynna mänskligheten reds anm.) för att assistera med covid-19-pandemin?, säger Leena Bengani.

Inom Graphs4good-projektet har Neo4J lanserat ett covid-19-initiativ, där man erbjuder stöd och tillgång till grafdatabasen för utvecklare som jobbar med olika projekt kring coronaviruset.   

”Jag är själv involverad i detta från marknadsteamets sida och våra ingenjörer med sin tekniska expertis”, säger Leena Bengani.

Ett exempel är det New York-baserade startupbolaget Tellic, som utvecklar ett AI-verktyg som visar insikter från biomedicinsk forskning som man kan agera utifrån. Bolagets ”tellic graph.C19” hjälper nu forskare i delstaten New York att snabba upp forskningen kring viruset. Ett annat är Againstcovidsg, ett spårningsverktyg i Singapore som nu kommer expanderas brett och handlar om att kartlägga infektioner där människor har varit.

Hur är Neo4J rustade för den närmaste framtiden?
”Vi är i en god position och redo att rida ut den här pandemin och de efterföljande effekterna av en nedgång. Vi är välfinansierade, har pengar på banken och en låg ’burn rate’. Det finns en mångfald bland våra kunder, allt från regeringar, finansiella tjänster till telekommunikations- och logistikföretag – vilket gör att vi inte förlitar oss bara på en industri”, säger Leena Bengani.

Läs mer: Svenska techbolaget utmanas av Amazon – tar in 730 miljoner kronor

Christian Axelsson är operationell chef på Sigma Connectivity i USA och flyttade över till Silicon Valley sommaren 2018.
Christian Axelsson är operationell chef på Sigma Connectivity i USA och flyttade över till Silicon Valley sommaren 2018.

Teknikkonsultbolaget Sigma Connectivity: ”Vi har ställt om för att upprätthålla säkerheten på hemmaplan”

Svenska Sigma Connectivity etablerade ett säljkontor med en person i Silicon Valley 2016. Intresset för bolagets tjänster, med ingenjörer och utvecklare inom till exempel medicinteknik, ”internet of things” och konsumentprodukter, växte och från i början av 2018 utökades verksamheten. 

”Istället för att jobba med nio timmars tidsskillnad bestämde vi oss för att etablera oss på plats”, Christian Axelsson, operationell chef för Sigma Connectivity i Nordamerika och är baserad i Silicon Valley.

Då var de fyra och i dag består teamet av drygt 40 personer på tre ställen. De flesta av de anställda i San Jose, Silicon Valley, och Seattle sitter ute hos kund. I San Diego arbetar runt 20 personer vanligtvis främst från bolagets kontor.

”Vi började med att erbjuda alla anställda som behövde jobba hemma att göra det, till att helt stänga kontoren i samband med Kaliforniens nedstängning. Våra kunder har också gått den vägen”, säger Christian Axelsson.

Sigma Connectivitys konsulter jobbar hos några av de stora techjättarna i Silicon Valley, och främst med mjukvara, audioteknik och optik. Vilka bolag det handlar om kan Christian Axelsson inte säga. Coronautbrottet har inte påverkat affären negativt, men däremot krävt en omställning när det gäller säkerheten kring de projekt som bolagets konsulter arbetar med.

”Vi har haft policyn med våra kunder att alla ska vara på plats på kontoren, på grund av sekretess- och tillgänglighetsskäl. Vi lade en vecka för att få allt på plats för hemmajobb, med pappersexercis som sekretessavtal, men det har gått bra och vi har fått stort stöd av kunderna”, säger Christian Axelsson.

De flesta i teamet jobbar fortfarande heltid, med undantag för dem med små barn och en partner som jobbar inom sjukvården.

”Vi har dragit igång en enkät som vi skickar ut digitalt varje vecka för att känna på pulsen lite bland de anställda, kring hur det fungerar att jobba hemma.”

Så här långt har det främst varit positivt, även om det kan bli enformigt i vardagen.

Christian Axelsson säger att bolagets mål är att växa i USA och att man än så länge bara har ”skrapat på ytan”. För tillfället har tillväxten dock stannat av något, men man har fortfarande en dialog med nya och befintliga kunder.

”Vi ser att nya uppdrag och affärer bromsar in lite i dialogen, men det är naturligt och de flesta fokuserar på att hålla uppe verksamheten”, säger Christian Axelsson.

När det gäller rekrytering ser han det rådande läget som en möjlighet. Sigma Connectivity har haft svårt att hitta ingenjörer på plats på grund av det stora utbudet av arbetsgivare.

”Vår strategi är att komma ur det här med att växa ytterligare”, säger Christian Axelsson.

Lisa Rydje har titeln Head of people & culture på säkerhetsbolaget Castle.
Lisa Rydje har titeln Head of people & culture på säkerhetsbolaget Castle.

Cybersäkerhetsbolaget Castle: ”Vi har möjligheten att vara solidariska och lämna plats åt andra”

Malmöbolaget Castle, vars säkerhetssystem upptäcker bedrägerier på sajter i realtid, har sedan 2016 sin bas i San Francisco. Bolaget har stängt alla sina kontor – i Sverige, San Francisco, Boston och Krakow – tills vidare. De anställda jobbar redan mycket tillsammans på distans, och verktygen och strukturen fanns redan på plats.

”Vi var tydliga redan från början att detta är något som kommer pågå en längre tid, och att alla måste anpassa sig och engagera sig i det nya sättet att jobba”, säger Lisa Rydje, som har titeln Head of people & culture på Castle och jobbar från San Francisco.

Alla anställda fick 500 dollar, cirka 5 000 kronor, att lägga på att göra i ordning sina hemmakontor. Ledningen har även skrivit en tretton sidor lång guide med tips för ett framgångsrikt distansjobb. 

”Vi har möjligheten att vara solidariska och lämna plats åt andra. Därför räknar vi med att jobba hemifrån även ett tag efter att den rådande situationen med reglerna kring att alla ska stanna hemma så mycket som möjligt tar slut”, säger Lisa Rydje. 

Hon säger att Castle ser det som en investering att skapa en bättre distansjobbkultur. Teamet har också fortsatt med traditioner som att äta frukost tillsammans varje måndag klockan 9 och fika varje fredag klockan 15 – men nu sker det via videokonferenstjänsten Zoom istället.

Teamet på Castle i San Francisco på en fredagsfika för några veckor sedan när kontoret fortfarande var öppet och man fick träffas i grupp.
Teamet på Castle i San Francisco på en fredagsfika för några veckor sedan när kontoret fortfarande var öppet och man fick träffas i grupp.

”Att börja och avsluta veckan tillsammans är viktigare än någonsin nu och stämningen i teamet är faktiskt helt otrolig.”

Sedan några månader tillbaka har Lisa Rydje regelbundna möten med de anställda för att se till att alla mår bra.

”I tider som dessa är det nog det viktigaste tipset jag skulle vilja ge till andra startups. Att ha någon som checkar in och lyssnar på folks eventuella oro och sedan försöker implementera lösningar på en strukturell nivå”, säger hon.

Läs också: ”Vi ska gå från att vara en startup till ett kommersiellt bolag”

Castles största kunder finns inom produktivitetsverktyg och spel – två kategorier som har stort behov av användarsäkerhet särskilt då många av bolagen har fått stor användartillströmning under coronakrisen.

”Det är vår förhoppning att vi kommer kunna fortsätta nå våra ambitiösa mål även under rådande omständigheter. Ingen kommer gå oberörd ut ur en situation som denna, men vi tror på att fortsätta lösa riktiga problem”, säger Lisa Rydje.

Läs också: 85 nya miljoner till Castle

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera