1515

Svenska ”Airbnb för hundar” tar in 50 miljoner – ska till fler länder

Den digitala hundpassningstjänsten Dogbuddy fyller på kassan för att kunna expandera till fler länder. Det är lätt för oss att gå in i nya länder”, säger vd:n Richard Setterwall till Di Digital.

Dogbuddys Anna Ekman, expansionschef, Sverigechef Samira Mchater samt grundare och vd Richard Setterwall. Foto: Press
Dogbuddys Anna Ekman, expansionschef, Sverigechef Samira Mchater samt grundare och vd Richard Setterwall. Foto: Press

Dogbuddy (NTL) matchar digitalt tillgängliga hundvakter med hundägare som behöver hjälp med passningen. Nu har hundpassningstjänsten stängt en finansieringsrunda på 50 miljoner kronor.

I rundan deltar befintliga investerare som bland annat King-grundarnas fond Sweet Capital och Latour-profilen Fredrik Palmstierna, liksom en del nya. Sedan start har Dogbuddy tagit in totalt omkring 100 miljoner kronor.

Det går fantastiskt i Sverige

Dogbuddy har idag totalt 35 anställda och kontor i London, Stockholm och Barcelona och verksamhet i sju länder. De nya pengarna ska användas till att stärka det tekniska teamet och användas till marknadsföring. Dessutom planerar Dogbuddy att expandera till fler marknader.

Läs även: Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Men exakt vilka länder det rör sig om är vd:n och grundaren Richard Setterwall förtegen kring.

”Det är lätt för oss att gå in i nya länder. Vi har ett land nu som står på tur och vi kommer att gå in i det första kvartalet nästa år”, säger han till Di Digital.

Dogbuddy drog igång verksamheten i Sverige förra året.

Dogbuddys moderbolag finns i Storbritannien. I det svenska dotterbolaget omsatte man i fjol 177 000 kronor med ett minusresultat på drygt 600 000 kronor.

Enligt Richard Setterwall är tillväxten i hemlandet Sverige stark.

”Det går fantastiskt i Sverige. Det blev en stark word of mouth effekt direkt, Stockholm är litet. Vi har vuxit med över 300 procent sedan förra sommaren fram till idag och Sverige står för 10 procent av vår omsättning.”

Dogbuddys traditionella konkurrenter är familj eller vänner till hundägaren, samt hundpassare som erbjuder sina tjänster genom exempelvis lappar i den lokala matbutiken.

Men som Richard Setterwall ser det erbjuder hans företag ett enklare och mer tillgängligt sätt att få hunden passad.

”Det är lättare att hitta en hundpassare som passar din hund hos oss och vi gör en bakgrundskontroll för att kvalitetssäkra. Dessutom är hunden försäkrad via vår tjänst, vilket inte alltid är fallet annars.”

Enligt honom har Dogbuddy nu 30 000 aktiva och godkända hundpassare på plattformen.

”Vissa försörjer sig på det men de flesta gör det för att de tycker det är kul. En person i London har satt upp ett företag runt det, men han gör det fortfarande hemifrån.”

Läs även: Dogbuddy tar in 20 miljoner för att fixa hundpassning i Norden


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?