Volumental har utvecklat en ai-teknik som hjälper varumärken och detaljhandlare att hitta den bästa skon för kundernas fötter. 2016 lanserades en 3d-skanningsprodukt riktad till fysisk handel, och scannern finns i dag i över 3.000 butiker i 46 länder.
Utöver skannern i butikerna så lanserade Volmental även en mobilapp i juni i fjol. Där kan kunderna skanna sina fötter på mindre än en minut, vilket innefattar fotlängd, fotbredd, fothöjd och hälbredd. Måtten jämförs med data från över 10 miljoner personer som använt sig av Volumentals butiksskanners, och kommer med rekommendation om skomodell och storlek.
I december i fjol tog bolaget in 117 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leddes av det Stockholmsbaserade investmentbolaget CNI. Nu lägger bolaget i nästa växel genom att rekrytera Patrik Bråkenhielm in i en nyinrättad roll som finanschef. Han har en bakgrund som affärsutvecklare på Axel Johnson och var delaktig i deras förvärv av hudvårdsförsäljaren Skincity, där han sedermera blev finanschef och tillförordnad vd.
Det finns vissa likheter mellan skönhetsbolaget och Volumental, anser bolagets nya finanschef.
”När Skincity lanserade sitt erbjudande med hudterapeuter online var det ingen som trodde att affärsmodellen skulle fungera, men de motbevisade skeptikerna och skapade en ny marknad som kontinuerligt växte. Volumental gör detsamma. Det är kul att vara med på en resa där det inte finns en etablerad affärsplan för branschen, utan man får hitta på under tiden man är med på resan”, säger Patrik Bråkenhielm.
Nu är siktet inställt på Kina, som är världens största skomarknad. Många av Volumentals befintliga kunder, däribland Under Armour, Canada Goose och New Balance, har en stor närvaro i Kina och har länge efterfrågat Volumentals produkter i de kinesiska butikerna.
Under våren har bolaget ställt om sin affärsmodell. Tidigare sålde man hårdvaran, alltså skannern, till butikerna, med en tillkommande mjukvaruavgift. Från och med den första maj i år är alla nytillkomna avtal prenumerationsbaserade, såväl hårdvaran som mjukvaran.
”Det här är en positiv sak för Asien generellt, där prenumerationsmodeller i mycket stor utsträckning är det vedertagna sättet att bedriva affärer på.”
I det brutna räkenskapsåret som slutade i april i år omsatte Volumental runt 70 Mkr. Men med tanke på den nya affärsmodellen tycker Patrik Bråkenhielm det är värt att lyfta bolagets årligen återkommande intäkter, ARR, ett viktigt nyckeltal för saas-bolag.
”Vi har drygt 50 miljoner kronor i årligen återkommande intäkter, och den ökar i rask takt framöver.”
Alper Aydemir, medgrundare och Volumentals vd, säger att Patrik Bråkenhielm kommer spela en nyckelroll i den fortsatta expansionen.
”Patrik tar med sig värdefull erfarenhet från Skincity som under hans tid expanderade från att vara ett framgångsrikt svenskt e-handelsbolag med drygt 70 anställda till en internationell aktör med 200 anställda i Norden och Storbritannien. Patrik har även, i sin tidigare roll som affärsutvecklare på Axel Johnson AB, erfarenhet av att från investerarsidan bevaka och förvärva bolag inriktade på framtidens detaljhandel. Vi ser fram emot en spännande expansionsresa”, kommenterar Alper Aydemir.