1515

Svensk VR-teknik låter världen se Nordkorea

Världens första VR-modell av Pyongyang ska ge en unik inblick i det nordkoreanska samhället. Bakom filmen ligger Fast Track Malmö-bolaget SceneThere.

Marcus Olsson är medgrundare av och vd för SceneThere.
Marcus Olsson är medgrundare av och vd för SceneThere.

Innehållet filmades under en septembervecka i Pyongyang när Marcus Olsson, medgrundare av och vd för SceneThere, var inbjuden till Nordkorea av organisationen Choson Exchange för att föreläsa om entreprenörskap och startups. Under veckan kunde Marcus Olsson tillsammans med en guide gå runt och filma miljön i staden med 6 sammanlänkade Gopro-kameror. I VR-modellen visas 10 platser i Pyongyang upp. 

”Det var en spännande resa. Vi har jobbat hårt med videoredigeringen och när nyhetsläget kring Nordkorea hettade till bestämde vi oss för att lansera”, säger han.

Läs mer: Facebook satsar på AR och VR 

VR-modellen släpps dels på den egenutvecklade plattformen för headset och dels för webb så att tittare kan ta del av innehållet även utan headset. SceneTheres plattform för interaktiv 360-video går ut på att tittaren, i ett VR-headset, flyttar blicken till små blåa punkter i filmen som tar tittaren vidare till nästa upplevelse och nästa film. Den tekniska lösningen gör det möjligt för tittaren att gå från video till video genom hyperlänkar mellan högupplöst innehåll.

360-video har en enorm potential, men en begränsning är att de flesta närmar sig mediet linjärt.

”360-video har en enorm potential, men en begränsning är att de flesta närmar sig mediet linjärt. Då är det regissören som flyttar användaren mellan punkterna, men vi vill ge tittaren själv kontroll över upplevelsen."

Foto:

Enligt Marcus Olsson visar filmen på ett bra sätt potentialen med virtuell verklighet.

”Vi vill visa vad man kan göra med tekniken. Video ger ett starkt intryck och VR ger en fantastisk möjlighet att komma till platser och miljöer dit det annars är svårt att ta sig."

Marcus Olsson säger att målet med filmen är att ge en objektiv bild av Nordkorea och låta andra se det han såg under resan.

Läs mer: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år 

”Jag har inte gått in för att göra en undersökande journalistiskt reportage och gör inte anspråk på att ge en rättvisande bild av läget i Nordkorea. Upplevelsen är begränsad till dit jag fick gå i staden, men vi har försökt förmedla en så neutral och objektiv bild som möjligt baserat på det jag såg."

Jag hade kamerorna med mig och de röntgades i tullen, kontrollerades och släptes igenom.

Marcus Olsson berättar att han är förvånad över hur enkelt det var att få filma i Pyongyang. 

Foto:

”Jag hade kamerorna med mig och de röntgades i tullen, kontrollerades och släptes igenom. Jag frågade våra värdar om det var okej att filma och fick ett ja. Men en 360-kamera ser lite annorlunda ut och det var ingen på gatorna som kände igen utrustningen.”

Vilka är de starkaste intrycken från Nordkorea?

”Alla de frågor som man fick av människor som aldrig varit i kontakt med internet. Många känner till internet, men har aldrig upplevt det. Det kändes som en tidsresa. Sen fanns det i princip inga fordon och ingen reklam någonstans."

SceneThere är under våren en del av acceleratorn Fast Track Malmö. Bolaget har tidigare bland annat gjort 360-filmen "Voices of the Favela” som visats upp på FN:s Habitat 3. Närmast väntar uppdrag för ett finskt chokladföretag där Scene There ska dokumentera kakaoplantage och hur de påverkar arbetarna där och det kringliggande samhället.

”Det här är en teknik som ger möjlighet till transparens och vi ser intresse från företag som Sony Pictures och Spotify”, säger Marcus Olsson.

Läs mer: Malmö startar accelerator för att locka talanger

Foto:


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?