1515

Svensk VR-teknik låter världen se Nordkorea

Världens första VR-modell av Pyongyang ska ge en unik inblick i det nordkoreanska samhället. Bakom filmen ligger Fast Track Malmö-bolaget SceneThere.

Marcus Olsson är medgrundare av och vd för SceneThere.
Marcus Olsson är medgrundare av och vd för SceneThere.

Innehållet filmades under en septembervecka i Pyongyang när Marcus Olsson, medgrundare av och vd för SceneThere, var inbjuden till Nordkorea av organisationen Choson Exchange för att föreläsa om entreprenörskap och startups. Under veckan kunde Marcus Olsson tillsammans med en guide gå runt och filma miljön i staden med 6 sammanlänkade Gopro-kameror. I VR-modellen visas 10 platser i Pyongyang upp. 

”Det var en spännande resa. Vi har jobbat hårt med videoredigeringen och när nyhetsläget kring Nordkorea hettade till bestämde vi oss för att lansera”, säger han.

Läs mer: Facebook satsar på AR och VR 

VR-modellen släpps dels på den egenutvecklade plattformen för headset och dels för webb så att tittare kan ta del av innehållet även utan headset. SceneTheres plattform för interaktiv 360-video går ut på att tittaren, i ett VR-headset, flyttar blicken till små blåa punkter i filmen som tar tittaren vidare till nästa upplevelse och nästa film. Den tekniska lösningen gör det möjligt för tittaren att gå från video till video genom hyperlänkar mellan högupplöst innehåll.

360-video har en enorm potential, men en begränsning är att de flesta närmar sig mediet linjärt.

”360-video har en enorm potential, men en begränsning är att de flesta närmar sig mediet linjärt. Då är det regissören som flyttar användaren mellan punkterna, men vi vill ge tittaren själv kontroll över upplevelsen."

Foto:

Enligt Marcus Olsson visar filmen på ett bra sätt potentialen med virtuell verklighet.

”Vi vill visa vad man kan göra med tekniken. Video ger ett starkt intryck och VR ger en fantastisk möjlighet att komma till platser och miljöer dit det annars är svårt att ta sig."

Marcus Olsson säger att målet med filmen är att ge en objektiv bild av Nordkorea och låta andra se det han såg under resan.

Läs mer: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år 

”Jag har inte gått in för att göra en undersökande journalistiskt reportage och gör inte anspråk på att ge en rättvisande bild av läget i Nordkorea. Upplevelsen är begränsad till dit jag fick gå i staden, men vi har försökt förmedla en så neutral och objektiv bild som möjligt baserat på det jag såg."

Jag hade kamerorna med mig och de röntgades i tullen, kontrollerades och släptes igenom.

Marcus Olsson berättar att han är förvånad över hur enkelt det var att få filma i Pyongyang. 

Foto:

”Jag hade kamerorna med mig och de röntgades i tullen, kontrollerades och släptes igenom. Jag frågade våra värdar om det var okej att filma och fick ett ja. Men en 360-kamera ser lite annorlunda ut och det var ingen på gatorna som kände igen utrustningen.”

Vilka är de starkaste intrycken från Nordkorea?

”Alla de frågor som man fick av människor som aldrig varit i kontakt med internet. Många känner till internet, men har aldrig upplevt det. Det kändes som en tidsresa. Sen fanns det i princip inga fordon och ingen reklam någonstans."

SceneThere är under våren en del av acceleratorn Fast Track Malmö. Bolaget har tidigare bland annat gjort 360-filmen "Voices of the Favela” som visats upp på FN:s Habitat 3. Närmast väntar uppdrag för ett finskt chokladföretag där Scene There ska dokumentera kakaoplantage och hur de påverkar arbetarna där och det kringliggande samhället.

”Det här är en teknik som ger möjlighet till transparens och vi ser intresse från företag som Sony Pictures och Spotify”, säger Marcus Olsson.

Läs mer: Malmö startar accelerator för att locka talanger

Foto:


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?