1515
Annons

Svensk tv-uppfinning övertygade Netflix – producerar serie med Bill Skarsgård

Scandinavian Content Groups revolutionerande grepp på dramaproduktion imponerade på Netflix. Nu pågår inspelningen av det första projektet för streamingjätten, med Bill Skarsgård i rollen som Clark Olofsson och Jonas Åkerlund som regissör. 

Scandinavian Content Groups nydanande sändningsbuss gör att scenerna kan klippas samma dag som inspelning sker. Nu producerar bolaget en tv-serie med Bill Skarsgård. Till vänster teknikansvarig Gunnar Hoaas och delägaren Paolo Vacirca.
Scandinavian Content Groups nydanande sändningsbuss gör att scenerna kan klippas samma dag som inspelning sker. Nu producerar bolaget en tv-serie med Bill Skarsgård. Till vänster teknikansvarig Gunnar Hoaas och delägaren Paolo Vacirca.

 

Produktionsbolaget Scandinavian Content Group har funnits i knappt två år, men bakom står veteraner som Hans Engholm, tidigare vd på ITV, och Börje Hansson, skaparen av kommissarie Beck-vågen med Peter Haber. Som styrelseordförande sitter, Gunnar Bergvall medgrundare till TV4.

Ambitionen var att skapa något nytt inom film- och tv-branschen och strax klickade det till. Skulle det vara möjligt att kombinera traditionerna på något sätt?

”Vår första tanke var 'har verkligen ingen gjort det här tidigare', men mig veterligen har ingen det”, berättar delägaren och manuschef Paolo Vacirca, erfaren manusförfattare som bland annat skrev manus till Lasse Hallströms filmatisering av deckaren ”Hypnotisören”. 

Film- och dramabranschen har nämligen trots all digitalisering en infrastruktur som bygger på gamla traditioner, där klipparna får filmen fysiskt levererad, ibland flera veckor efter inspelning. Förr i tiden var den på råfilm, nu kommer den på hårddiskar, men leveransformen är intakt.

Tv-branschen däremot, bortsett från dramaproduktion, har sedan länge ett flöde som bygger på sändningar av materialet.

Scandinavian Content Groups revolutionerande idé är att applicera tv-arbetssättet på dramaindustrin. Det första steget var att bygga en utomhussändningsbuss (outside broadcasting-buss, red.anm), men inredd med filmutrusning i stället för tv-utrustning. 

”Vi fick bygga allting från scratch. Det tog ett halvår”, berättar Paolo Vacirca. 

Bussen blir själva navet i filminspelningen, en fullfjärdrad inspelningshub. Klippen laddas dels ned i fullformat på hårddiskar i bussen, samtidigt som lättare versioner av filerna skickas digitalt till bolagets servrar i Stockholm. Därifrån kan klippare sätta igång att klippa materialet i realtid, oavsett var i världen de befinner sig. När scenen är klippt i det mindre högupplösta materialen kan klippningskoden läggas över på fullformatet på det högupplösta materialet på hårddiskarna.

De tunga råfilerna tankas ned på hårddiskar i bussen medan lättare versioner skickas över digitalt till servern i Stockholm.
De tunga råfilerna tankas ned på hårddiskar i bussen medan lättare versioner skickas över digitalt till servern i Stockholm.

”Traditionellt sett spelar man in och tar med hårddiskarna en månad senare. Vill det sig illa kan klipparen inse att det är 'bildtorsk', alltså att det inte finns tillräckligt material. Och då är det försent att åka ut och spela in på nytt. På så sätt är vårt arbetssätt väldigt annorlunda”, förklarar Paolo Vacirca. 

Netflix-projektet om Clark Olofsson, en av Sveriges mest välkända kriminella, är det första projektet som tagit bussen i anspråk. Filmen spelas in Litauen, samtidigt som materialet klipps i Stockholm. En stor tidsmässig vinst med andra ord, men även kvalitetsmässig.  

Den första kontakten med streamingjätten Netflix skedde i Amsterdam.

”Jag och vår vd Hans Engholm åkte ned med ett antal projekt. Det som är befriande med Netflix är att de är väldigt snabba. De tackade omgående nej till flera projekt men ville läsa mer om Clark-projektet. Sedan tog det en vecka innan de tackade ja. Det har vi aldrig varit med om tidigare”, fortsätter han. 

Netflix har rigorösa krav på produktionerna, och Scandinavian Content group höll måttet. 

”Vi visade dem inte bara att vi uppfyllde kravspecifikationerna, vi visade upp hela vårt revolutionerande arbetsflöde från inspelning till postproduktion. De verkade imponerade”, avslöjar Paolo Vacirca. 

Film- och tv-landskapet har ritats om enormt sedan streamingtjänsterna blivit legio i hushållen. 

”Att göra dramaproduktion i Sverige för 15 år sedan var ett lapptäcke av finansieringsplaner, budgetar och investerare. Sedan fanns det förhoppningsvis en beställare i slutänden. Nu får man fullfinansiering från streamingkanalerna som anger vad de är beredda att betala. Sedan är det upp till oss att göra produktionen inom de ramarna. Det gör också att vi som bolag försöker hålla marginalen eller öka den utan att tumma på kvalitén. Med vårt arbetssätt kan vi lägga mer energi på det kreativa och spara tid på det tekniska”, förklarar Paolo Vacirca.

Netflix var tidiga på att uppmuntra lokalt innehåll. De upptäckte att många lokala serier hade 'good travailability' det vill säga att att vissa serier spred sig även utomlands. Exempel är tyska serien Dark och franska Call My Agent.

Paolo Vacirca tror att man snart kommer tala om ”det svenska serieundret”.

”Vi märker att det görs mycket serier i Sverige nu och även de internationella aktörerna vill ha lokalt innehåll, då ett svenskt bolag kan porträttera Sverige som ingen annan kan”, säger han. 

I dag har Scandinavian Content Group projekt på gång med nästan alla svenska distributörer. Senast i måndags presenterades bolagets nya satsning, en dramaserie om Estoniakatastrofen för Nent. Framöver väntar även en filial i USA, med konkreta planer på att ha Sverige som inspelningsplats för amerikanska serier. 

”Vi omsätter mellan 100 till 200 miljoner kronor i år, och kommer förmodligen vara det dubbla nästa år och det tredubbla året efter det”, avslutar Paolo Vacirca. 

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?