1515

Svensk startup ska hitta nästa Margot Wallström för FN

FN vill hitta framtidens ledare för sina fredsbevarande styrkor. För ändamålet har man tagit hjälp av den svenska startupen Impactpool.

Den svenska startupen Impactpool (som nyligen bytte namn från UN Jobfinder) har fått i uppdrag av FN:s generalsekreterares kontor att bistå vid uppdraget att få in nomineringar för att tillsätta framtidens ledare för FN:s fredsbevarande styrkor.

”Det är unikt att FN för första gången går utanför sin interna struktur för att tillsätta seniora roller på den här nivån och för att hitta dessa ledare vänder de sig till en svensk startup”, säger Impactpools (NTL) medgrundare Henrik Rydén.

Bland annat utannonseras en pool av jobb som är på nivån näst under FN:s generelsekreterare. Margot Wallström hade ett jobb på samma nivå, men inte exakt samma typ av tjänst, enligt Henrik Rydén.

Läs även: Spiltan pytsar in fler miljoner i jobbsajten Careereye

FN:s förre generalsekreterare Ban Ki-moon tillsatte personligen jobb på den här nivån.

Men António Guterres, som är generalsekreterare sedan 1 januari 2017, vill ha lika många män som kvinnor på både högre och lägre nivåer i FN och har därför sträckt ut en hand till regeringar, internationella organisationer och privata aktörer runtom i världen för att få in nomineringar.

Det här är Impactpool kommer in i bilden.

”För att hitta jobbsökare idag behöver man använda sig av sociala kanaler. De går inte in på en arbetsförmedlingssajt. FN har publicerat jobbet på sin sida men det har dragit för lite trafik. De använder Impactpool för att nå ut bredare.”

Henrik Rydén tror att Impactpools metoder kan vara behjälpliga vid sökandet efter de nya FN-topparna.

”Vi har en etablerad process med en stor användarbas. Vi hjälper FN att nå ut med budskapet i sociala kanaler och genom att skapa en kampanj som ska bygga medvetande om vad jobbet innebär.”

För besväret får Impactpool betalt av FN. Men hur mycket vill Henrik Rydén inte berätta.

”Det är ingen jättestor summa, men det ger en stor möjlighet för oss att få framtida försäljningar inom FN och hos andra organisationer när det kommer till seniora ledare.”

Läs även: Techmiljardärer investerar i flyktingapp

Rollerna som utannonseras kräver mer än 20 års erfarenhet av seniora befattningar. Tänkbara titlar bland de som är av intresse för FN är exempelvis ministrar och ambassadörer.

Henrik Rydén säger att enskilda individer har möjlighet att nominera kandidater, men han tror att flest nomineringar kommer att komma från regeringar och internationella organisationer. I nomineringen krävs bland annat ett CV och ett mission statement.

Impactpools affärsmodell är att ha en karriärsida där jobb från internationella organisationer, till exempel FN, samlas. Organisationerna betalar för att lägga upp annonser medan kandidaterna kan betala en summa för att få hjälp med att pitcha sin ansökan eller lära sig hur de ska förbereda sig på bästa sätt.

Karriärsidan har idag enligt egen utsago 165 000 medlemmar.

Tjänsten lanserades under sommaren 2014 och Impactpool backas med riskkapital från en rad välkända privatinvesterare, däribland Lars Lindgren, som grundat svenska riskkapitalföreningen, Hyper Island-ägaren Fredrik Månsson och Helena Herlogsson som har varit vice vd på Ernst & Young. I maj 2016 hade dessa investerat omkring 2,5 miljoner kronor i Impactpool som då omsatte 150 000 kronor på månadsbasis.

Bolagets tre medgrundare är Magnus Bucht, Henrik Rydén och Jon Osson. Magnus Bucht och Henrik Rydén har en bakgrund på Sida, där de arbetade med just biståndsfrågor. Två av grundarna har även erfarenhet från FN-systemet. Magnus Bucht har jobbat på UNHCR och Henrik Rydén har jobbat på UNDP.

Läs mer: Tunga affärsänglar backar karriärsajt för biståndsjobb


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?