1515

Svensk startup ska göra ”elitens hjärnträning” tillgänglig för alla

Ett träningspass i neurofeedback på klinik kostar omkring 1500 kronor. Det vill svenska Mendi ändra på. ”Det är orimligt att den bästa metoden för bättre mental hälsa ska vara en lyxprodukt”, säger vd:n och startup-profilen Moha Bensofia.

Moha Bensofia är techprofilen som alltid hållit sig i bakgrunden – fram till nu. Efter att ha investerat i Mendi har han också klivit in som vd i bolaget.
Moha Bensofia är techprofilen som alltid hållit sig i bakgrunden – fram till nu. Efter att ha investerat i Mendi har han också klivit in som vd i bolaget.Foto:Jack Mikrut

Han har investerat och stått bakom bolag som Fishbrain, Werlabs och Natural cycles. Han är dessutom personlig vän med några av Stockholms mest framstående entreprenörer – bland annat Spotifygrundaren Daniel Ek.

Men startupbolaget Mendi är första gången Moha Bensofia tagit klivet fram i rampljuset och fyllt en position i ett bolag han gått in med pengar i.

Han har bara varit vd i några månader, men säger att han bestämde sig för att investera 15 minuter in i det första mötet med grundarna Sammy Saldjoghi och Rickard Eklöf.

”Det låter lite som hokuspokus, men jag tänkte att ’om det här är 10 procent så bra som de säger så måste jag in’”, säger Moha Bensofia med ett skratt.

Neurofeedback, som bolaget sysslar med, har gått från att vara ifrågasatt till att numera ses som en erkänd metod för att hjälpa människor med allt från posttraumatiskt stressyndrom (ptsd) till adhd och sömnsvårigheter. Metoden används också av professionella idrottare och andra som vill skärpa sina sinnen. 

Läs mer: Digital psykolog tar in 85 miljoner – befarar ”pandemi i psykisk ohälsa”

Själv lider Moha Bensofia av både ptsd och ångest i perioder som en effekt av upplevelser från kriget i Libyen under den arabiska våren.

”Jag började testa produkten och det dröjde inte länge innan andra runt mig började se effekterna. Jag tänkte inte så mycket på det själv i början, men jag blev lugnare och fick mycket bättre tålamod efter ungefär tre veckor”, säger han i dag.

Neurofeedback i Mendis fall bygger på så kallad ”functional near-infrared spectroscopy”. I korthet innebär det att sensorer läser av hjärnaktiviteten i prefrontala cortex. Aktiviteten översätts sedan till ett mobilspel och efter hand kan spelaren själv styra spelet med hjärnan.

Moha Bensofia upplever själv att hans humör blivit bättre efter träning med neurofeedback. Tålamodet, som han menar påverkats negativt av PTSD, har skärpts.
Moha Bensofia upplever själv att hans humör blivit bättre efter träning med neurofeedback. Tålamodet, som han menar påverkats negativt av PTSD, har skärpts.Foto:Jack Mikrut

”Det är som vilken träning som helst”, säger Moha Bensofia och utvecklar:

”Ett problem du kan ha i prefrontala cortex är ’hypoperfusion’, vilket är brist på blod i vissa områden och det kan leda till en rad olika problem. Men kan vi pumpa in blod där kommer vi se effekt.”

Han jämför det med att pumpa blod till muskler – gör du det kommer musklerna att växa och bli starkare.

Enligt Moha Bensofia är pannbandet – hårdvaran från Mendi – av samma kvalitet och standard som de som klinikerna använder. 

Skillnaden är att klinikerna tar omkring 1500 kronor per session i Sverige och mellan 100 och 150 dollar i USA, där neurofeedback är mer utbrett.

”En tjej jag kommit i kontakt med, hon bor i New York, har varit med om en bilolycka och skadat just sitt prefrontala cortex. Hon bor fem minuter från en neurofeedback-klinik men kan inte gå dit eftersom det är för dyrt”, säger Moha Bensofia och säger att han redan skickat henne en prototyp av Mendi.

”Jag pratar med henne och hennes läkare löpande. Det är för sådana historier – för att hjälpa sådana personer – som jag vill vara vd och jobba varje dag med det här projektet.”

Läs mer: Startup-geniet i Sverige: ”Kan se på sex veckor om du är värd satsa på”

Den första tidiga versionen av Mendi har sedan två veckor börjat säljas på Kickstarter. Priset är 299 dollar, cirka 3000 kronor, och har redan dragit in över 10 miljoner kronor till bolaget. Leverans av produkterna sker i september.

Pannbandet och det just nu enda spelet.
Pannbandet och det just nu enda spelet.Foto:Jack Mikrut

”Men vi är inte på Kickstarter för att vi behöver mer pengar”, poängterar Bensofia.

”Men vi behöver riktiga människor – ’early adopters’ – som testar produkten. Ju mer data vi kan samla in från alla tusentals backare, desto bättre. Skulle vi ge bort alla produkter skulle vi aldrig få samma ärliga och kritiska svar som när någon faktiskt har betalat”, förklarar han.

Han beskriver Mendi som ett mjukvarubolag, att det är spelen som är framtiden, men han kan inte svara på hur affärsmodellen kommer att se ut.

Vi vill samla de bästa psykologerna, de bästa KBT-experterna, bästa forskarna och bästa spelutvecklarna.

”Vi har fått frågor från teknikbutiker om att sälja pannbandet. Men man kan också tänka sig en prenumerationsmodell. Men det där är långt fram, just nu tänker vi inte ens på pengarna och hur vi ska tjäna dem. Vi vill göra den här produkten så bra som möjligt för så många människor som möjligt.”

Och hur gör man det?

”Vi vill samla de bästa psykologerna, de bästa KBT-experterna, bästa forskarna och bästa spelutvecklarna. Målet är att skapa olika spel för varje specifikt problem vi vill lösa.”

Mendi har redan stöttats av både Almi och Vinnova och precis stängt en första såddrunda på omkring 10 miljoner kronor – som Moha Bensofia själv ringde in på några dagar.

”Det var mitt första uppdrag, men nu tar vi inte in mer pengar på ett tag. Nu ser vi fram emot att få tusentals människor som testar den här första versionen av produkten.”


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?