1515
Annons

Svensk startup lanserar Afrikas första elbuss

Svensk-kenyanska elfordonsstartupen Opibus har släppt sin första helelektriska buss, som utvecklats och designats på plats i Nairobi. Kommersiell lansering sker senare i år och man räknar med bolagets elbussar kommer rulla över hela Afrika i slutet av 2023. 

Svenska startupen Opibus har designat och utvecklat Afrikas första elbuss. Bolagets chefsstrateg Albin Wilson ser stora fördelar med att utveckla elfordon i Kenya. ”Här finns det noll tröghet. Folk kör på helt enkelt”, säger han.
Svenska startupen Opibus har designat och utvecklat Afrikas första elbuss. Bolagets chefsstrateg Albin Wilson ser stora fördelar med att utveckla elfordon i Kenya. ”Här finns det noll tröghet. Folk kör på helt enkelt”, säger han.Foto:Opibus

Nairobi-baserade startupen Opibus grundades 2017 av Filip Gardler, Filip Lövström och Mikael Gånge som då var studenter på Linköpings universitet. Bolaget har gjort sig känt för att konvertera äldre bussar och jeepar till eldrift . 

Tidigare i år stängde bolaget en finansieringsrunda på 65 miljoner kronor som leddes av Silicon Valley-investerarna At One Venture, Factor[e] Ventures samt Ambo Ventures som drivs av före detta Google- och Uber-chefer. 

Läs mer: Svenska el-fordonsuppstickaren storsatsar på gryende miljardmarknad

I samband med att rundan avslutas meddelade Opibus att man framtill 2023 ska tillverka 20.000 elmotorcyklar, samt börja designa och utveckla egna elbussar på plats i Nairobi. Nu har man en färdig produkt, som ska valideras i kommersiell drift under året.

”Bränslepriset gick upp med 20 procent i fjol i Nairobi vilket är ett stort incitament för företag att byta till el. Sedan kommer vi att behöva skruva på designen och se till att produkten går att skala - och sen måste vi få alla nödvändiga samarbetspartners på plats. Planen är att vi 2023 ska ha en massproduktionsbuss”, säger bolagets chefsstrateg Albin Wilson till Dagens industri.

Foto:opibus

Bussarna är både designade och byggda lokal, men flera delar importeras från exempelvis Kina. Fördelen med att lägga produktion och utveckling på plats är att bussarna får ett betydligt lägre pris. Prislappen på en Opibus-buss är 100.000 dollar (varav 60.000 är för själva plattformen). Motsvarande importerad buss från Kina har en prislapp på runt 250.000 dollar när den väl är på plats i Kenya och alla importtullar och skatter är betalda.

Den lokala produktionen innebär också att produktionen kan skräddarsys för lokala marknadsbehov. Infrastrukturen i stora delar av det den afrikanska kontinenten söder om Sahara är eftersatt – och kräver en flera anpassningar. 

”Infrastrukturen är relativt eftersatt, därför anpassar vi produkterna vi utvecklar efter de förutsättningarna. Den sortens lokalanpassning som krävs görs inte i den globala produktutvecklingskedjan. Fordonen här behöver grövre fjädring, högre hjulbas och batterierna måste byggas in så de inte skadas under färd”, säger Wilson.

Foto:opibus

Opibus kommer inte att sälja sina bussar enligt en klassisk engångsbetalningsmodell utan satsar på prenumerationer, där beställaren betalar per dag.

”Med den sortens finansiering kommer den kosta lika mycket som en dieselbuss men driftskostnaderna kommer att var desto lägre, enligt Wilson. I abonnemanget ingår även laddinfrastruktur som anpassad efter abonnentens behov.

”Vi satsar på fördefinierade rutter. Då kan du planera var du behöver snabbladdning och vanlig laddning. Man kan också anpassa batteristorleken efter körschemat.”

Wilson tror att elektrifieringen kommer att accelerera utvecklingen i stora delar av den afrikanska kontinenten och han ser stora fördelar med att jobba med elektrifiering på en marknad som inte vant sig med fossilt drivna fordon på samma sätt som exempelvis Europa. 

”Här finns det noll tröghet. I Sverige finns det många åsikter kring om något är bättre eller sämre – men här så har folk sällan såna för det finns inget bagage. Alla vill bara ha det bättre. Här testar man och visar upp vad man har från dag ett. Folk kör på helt enkelt. Det är superhäftigt.”

Läs mer: Uber i samarbete med svenska elmotorcykeln

 


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?