1515
Annons

Svensk startup knäckte Panama-läckan

När journalistnätverket ICIJ skulle hantera Panama-läckan föll valet på Malmöbolaget Neo Technology, som hjälpte grävreportrarna att kartlägga 11,5 miljoner läckta dokument.

Ett virrvarr av politiker, skurkar och svarta pengar. Så illustrerar den internationella organisationen för grävande journalistik, ICIJ, sitt avslöjande av ”Panamadokumenten”.
Ett virrvarr av politiker, skurkar och svarta pengar. Så illustrerar den internationella organisationen för grävande journalistik, ICIJ, sitt avslöjande av ”Panamadokumenten”.Foto:ICIJ

När den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung mottog sammanlagt 2,6 terrabyte data från affärsjuristerna Mossack Fonseca bad man journalistnätverket ICIJ om hjälp.

En grupp på omkring 100 journalister tog sig an uppgiften att hantera 11,5 miljoner dokument mellan sig, analysera handlingarna och samtidigt se till att ingen information läckte ut.

Läs mer: Här är bolagen som kan gå i Kings fotspår

ICIJ tog i sin tur hjälp av det svenska databasbolaget Neo Technologys tekniklösningar, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Grafdatabastjänsten Neo4j och plattformen Lunkurious organiserade informationen i grafer med nodpunkter och andra egenskaper som gjorde det ”lättare än någonsin för journalisterna att ’följa pengarna’”, skriver bolaget.

”Det handlar om att förstå saker som inte är uppenbara. Det gör man genom att dra kopplingar. I det här fallet kan det vara så att en statschef inte är direkt kopplad till ett skumraskbolag, men via närstående personer kan de vara det om man går två, fem eller tio steg bort", säger Neo Technologys vd Emil Eifrem till Di Digital.

Läs mer: Affärsänglar livsviktiga för Malmös startupscen

Neo Technology hade inte själva tillgång till den känsliga informationen, utan byggde en databas som ICIJ:s reportrar sedan använde sig av för att hitta samband och rapportera vidare.

För tio år sedan hade vi inte lärt oss någonting om läckan

"Den här datan handlade om dokument från 1970-talet och framåt. Det är väldigt lång tid. Om det här hade hänt tidigare sedan hade det inte funnit någon som helst möjlighet för ICIJH att analysera datan. För tio år sedan hade vi inte lärt oss någonting om läckan", säger Emil Eifrem.

Malmöbolaget, som är registrerat i USA, tog in 170 Mkr i finansiering i januari 2015. Bland investerarna fanns då svenska Creandum och Dawn Capital.

http://embed.acast.com/digitalpodden/-dude-itsafuckingdatabase-intervjuemileifrem

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera