1515

Svensk startup knäckte Panama-läckan

När journalistnätverket ICIJ skulle hantera Panama-läckan föll valet på Malmöbolaget Neo Technology, som hjälpte grävreportrarna att kartlägga 11,5 miljoner läckta dokument.

Ett virrvarr av politiker, skurkar och svarta pengar. Så illustrerar den internationella organisationen för grävande journalistik, ICIJ, sitt avslöjande av ”Panamadokumenten”.
Ett virrvarr av politiker, skurkar och svarta pengar. Så illustrerar den internationella organisationen för grävande journalistik, ICIJ, sitt avslöjande av ”Panamadokumenten”.Foto:ICIJ

När den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung mottog sammanlagt 2,6 terrabyte data från affärsjuristerna Mossack Fonseca bad man journalistnätverket ICIJ om hjälp.

En grupp på omkring 100 journalister tog sig an uppgiften att hantera 11,5 miljoner dokument mellan sig, analysera handlingarna och samtidigt se till att ingen information läckte ut.

Läs mer: Här är bolagen som kan gå i Kings fotspår

ICIJ tog i sin tur hjälp av det svenska databasbolaget Neo Technologys tekniklösningar, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Grafdatabastjänsten Neo4j och plattformen Lunkurious organiserade informationen i grafer med nodpunkter och andra egenskaper som gjorde det ”lättare än någonsin för journalisterna att ’följa pengarna’”, skriver bolaget.

”Det handlar om att förstå saker som inte är uppenbara. Det gör man genom att dra kopplingar. I det här fallet kan det vara så att en statschef inte är direkt kopplad till ett skumraskbolag, men via närstående personer kan de vara det om man går två, fem eller tio steg bort", säger Neo Technologys vd Emil Eifrem till Di Digital.

Läs mer: Affärsänglar livsviktiga för Malmös startupscen

Neo Technology hade inte själva tillgång till den känsliga informationen, utan byggde en databas som ICIJ:s reportrar sedan använde sig av för att hitta samband och rapportera vidare.

För tio år sedan hade vi inte lärt oss någonting om läckan

"Den här datan handlade om dokument från 1970-talet och framåt. Det är väldigt lång tid. Om det här hade hänt tidigare sedan hade det inte funnit någon som helst möjlighet för ICIJH att analysera datan. För tio år sedan hade vi inte lärt oss någonting om läckan", säger Emil Eifrem.

Malmöbolaget, som är registrerat i USA, tog in 170 Mkr i finansiering i januari 2015. Bland investerarna fanns då svenska Creandum och Dawn Capital.

http://embed.acast.com/digitalpodden/-dude-itsafuckingdatabase-intervjuemileifrem


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?