1515

Svensk musikstartup siktar på att bli ”Netflix för konserter”

Den svenska startupen Staccs vill bli konserter och livemusikens motsvarighet till Netflix. Bolaget har precis tagit in 20 miljoner kronor, bland annat från riskkapitalbolaget 20 North Street. I tre år har man utvecklat tjänsten som kommer lanseras innan sommaren 2021.

Anders Tullgren, vd för Staccs. Efter en finansieringsrunda där bolaget fått in 20 miljoner kronor är Staccs redo att lansera sin tjänst.
Anders Tullgren, vd för Staccs. Efter en finansieringsrunda där bolaget fått in 20 miljoner kronor är Staccs redo att lansera sin tjänst.Foto:Pressfoto

”Vi lanserar en streamingtjänst för musikentusiaster, med kurerat material från olika inspelade musikevenemang, konserter och musikdokumentärer. Tänk dig ett Netflix för konserter”, säger nytillträdde vd:n Anders Tullgren, som tidigare jobbat på HBO.

Staccs idé är att fylla tomrummet inom strömning av inspelade konserter. För tio år sedan stod blu-ray och dvd-försäljning för uppemot 7 procent av skivbolagens totala omsättning, säger Anders Tullgren, vilket motsvarar ungefär 140 miljoner dollar. Men i nuläget finns det ingen självklar marknad för inspelade musikevenemang. Det är där Staccs kommer in.

”Det finns två sidor i vår idé: dels nostalgifaktorn, att kunna se tillbaka på konserter man redan har sett eller önskat att man kunnat gå på. Den andra sidan är upptäckarglädje, att kunna hitta nya favoriter. Med Staccs har du hela biblioteket vid dina fingerspetsar”, säger Anders Tullgren. 

Inför lanseringen har man fokuserat på vad Anders Tullgren kallar för ”legacy”-artister, som David Bowie, Nina Simone och Coldplay. Men man kommer ta in alla typer av artister och genrer, efter ett 2020 där musikfans varit svältfödda på liveframträdanden.

”Vi kommer erbjuda innehåll från alla genrer, och långsiktigt är ju vår strategi att vara en bred tjänst. Men initialt tickar vi av de mest efterfrågade namnen först, som The Rolling Stones och Queen”, förklarar han. 

De 20 miljoner man tagit in i den senaste rundan kommer användas till att utveckla tjänsten och investera i rättigheter. Man har redan avtal med brittiska DCD och franska Believe, och vill skriva avtal med ännu fler. Innan sommaren kommer tjänsten lanseras i Norden och Baltikum, men bolaget har internationella ambitioner och förbereder ännu en investeringsrunda.

”Vi har aggressiva expansionsplaner. Just nu är det fullt fokus på att komma live med tjänsten, men vi vill ju utanför Norden, och då kommer vi behöva resa mer kapital”, säger Anders Tullgren. 

Exakt hur mycket kapital man vill ta in i nästa investeringsrunda, eller vad bolaget har för omsättningsmål, vill Anders Tullgren inte avslöja. 

Han ser dock stor tillväxtpotential för tjänsten och jämför framtida planer med hur sportindustrin har utformat sina livesändningar. Genom att licensiera ut rättigheter till matcher omsätter fotbollsligorna enorma summor pengar, och det tror Anders Tullgren kan vara ett steg som musikindustrin också kommer kunna ta. I framtiden tror han att en slags hybrid, det vill säga konserter som både har publik och livesänds, kan bli det nya normala.

”Digitaliseringsvågen skapar möjligheten att hitta en modell där fler kan ta del av konserter. Vi börjar med inspelat material, men jag hoppas också att vi längre fram ska kunna sända helt live”, säger han. 

”Vi är i början av en jättespännande resa. Det finns en affär här för flera parter, både de som har rättigheterna och för artisterna själva, som nu får tillgång till ännu ett intäktsben.”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?