1515

Svensk musikstartup siktar på att bli ”Netflix för konserter”

Den svenska startupen Staccs vill bli konserter och livemusikens motsvarighet till Netflix. Bolaget har precis tagit in 20 miljoner kronor, bland annat från riskkapitalbolaget 20 North Street. I tre år har man utvecklat tjänsten som kommer lanseras innan sommaren 2021.

Anders Tullgren, vd för Staccs. Efter en finansieringsrunda där bolaget fått in 20 miljoner kronor är Staccs redo att lansera sin tjänst.
Anders Tullgren, vd för Staccs. Efter en finansieringsrunda där bolaget fått in 20 miljoner kronor är Staccs redo att lansera sin tjänst.Foto:Pressfoto

”Vi lanserar en streamingtjänst för musikentusiaster, med kurerat material från olika inspelade musikevenemang, konserter och musikdokumentärer. Tänk dig ett Netflix för konserter”, säger nytillträdde vd:n Anders Tullgren, som tidigare jobbat på HBO.

Staccs idé är att fylla tomrummet inom strömning av inspelade konserter. För tio år sedan stod blu-ray och dvd-försäljning för uppemot 7 procent av skivbolagens totala omsättning, säger Anders Tullgren, vilket motsvarar ungefär 140 miljoner dollar. Men i nuläget finns det ingen självklar marknad för inspelade musikevenemang. Det är där Staccs kommer in.

”Det finns två sidor i vår idé: dels nostalgifaktorn, att kunna se tillbaka på konserter man redan har sett eller önskat att man kunnat gå på. Den andra sidan är upptäckarglädje, att kunna hitta nya favoriter. Med Staccs har du hela biblioteket vid dina fingerspetsar”, säger Anders Tullgren. 

Inför lanseringen har man fokuserat på vad Anders Tullgren kallar för ”legacy”-artister, som David Bowie, Nina Simone och Coldplay. Men man kommer ta in alla typer av artister och genrer, efter ett 2020 där musikfans varit svältfödda på liveframträdanden.

”Vi kommer erbjuda innehåll från alla genrer, och långsiktigt är ju vår strategi att vara en bred tjänst. Men initialt tickar vi av de mest efterfrågade namnen först, som The Rolling Stones och Queen”, förklarar han. 

De 20 miljoner man tagit in i den senaste rundan kommer användas till att utveckla tjänsten och investera i rättigheter. Man har redan avtal med brittiska DCD och franska Believe, och vill skriva avtal med ännu fler. Innan sommaren kommer tjänsten lanseras i Norden och Baltikum, men bolaget har internationella ambitioner och förbereder ännu en investeringsrunda.

”Vi har aggressiva expansionsplaner. Just nu är det fullt fokus på att komma live med tjänsten, men vi vill ju utanför Norden, och då kommer vi behöva resa mer kapital”, säger Anders Tullgren. 

Exakt hur mycket kapital man vill ta in i nästa investeringsrunda, eller vad bolaget har för omsättningsmål, vill Anders Tullgren inte avslöja. 

Han ser dock stor tillväxtpotential för tjänsten och jämför framtida planer med hur sportindustrin har utformat sina livesändningar. Genom att licensiera ut rättigheter till matcher omsätter fotbollsligorna enorma summor pengar, och det tror Anders Tullgren kan vara ett steg som musikindustrin också kommer kunna ta. I framtiden tror han att en slags hybrid, det vill säga konserter som både har publik och livesänds, kan bli det nya normala.

”Digitaliseringsvågen skapar möjligheten att hitta en modell där fler kan ta del av konserter. Vi börjar med inspelat material, men jag hoppas också att vi längre fram ska kunna sända helt live”, säger han. 

”Vi är i början av en jättespännande resa. Det finns en affär här för flera parter, både de som har rättigheterna och för artisterna själva, som nu får tillgång till ännu ett intäktsben.”

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?