1515
Annons

Svensk miljardär investerar i ljudbolaget Dirac

Svenska Dirac tar in 44 miljoner kronor i riskkapital för att optimera ljud i VR- och AR-miljöer. Miljardären Staffan Persson och Fingerprints tidigare vd Jörgen Lantto är bland investerarna.

Staffan Persson (tv) och Fingerprints tidigare vd Jörgen Lantto investerar i ljudbolaget Dirac.
Staffan Persson (tv) och Fingerprints tidigare vd Jörgen Lantto investerar i ljudbolaget Dirac.

Dirac (NTL) utvecklar en teknik förbättrar ljudkvaliteten i elektronikprodukter. Bland kunderna finns flera kinesiska mobiltelefontillverkare.

Vi vill bygga något riktigt stort

Ljudbolaget omsatte 30 miljoner kronor under 2015 och ska enligt sajten Breakit ha sett en tillväxt på mer än 60 procent i fjol.

Nu tar Dirac in 44 miljoner kronor i riskkapital från investerare som den tidigare Fingerprint-chefen Jörgen Lantto, Staffan Perssons Swedish Capital och kinesiska AAC Technologies, rapporterar Breakit.

Fingerprint-veteranen blir även ny styrelseledamot i bolaget.

Tanken är att bolaget ska utveckla sin teknik för att optimera ljud VR- och AR-miljöer.

”Vi vill bygga något riktigt stort. Överallt där det finns ljud kan vi göra det bättre, renare eller högre. Det är en väldigt stor marknad, som tidigare varit väldigt traditionell och analog”, säger Diracs vd och medgrundare Mathias Johansson till sajten.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera