1515

Svensk Mekonomenkonkurrent köps av fransk jätte

Det franska bolaget Mobivia Group köper det svenska ehandelsbolaget Skruvat. Uppköpet är en av de största ehandelsaffärerna i Sverige i år.

Robert Risberg och Peter Jakobsson, grundare av Skruvat.se
Robert Risberg och Peter Jakobsson, grundare av Skruvat.se

Ehandelsbolaget Skruvat.se säljer reservdelar till bilar och har vuxit kraftigt de senaste åren. Nu köper det franska bolaget Mobivia Skruvat.se.

Skruvat grundades 2008 av Robert Risberg och Peter Jakobsson och omsatte i fjol 210 Mkr med nollresultat. Bolaget pekas allt oftare ut som en konkurrent till börsnoterade Mekonomen. Sedan drygt två år tillbaka har riskkapitalbolaget Scope varit en av de större ägarna i Skruvat men de säljer nu sin andel till Mobivia.

”Vår plan var att ligga kvar betydligt längre men vi såg intresse från marknaden och tyckte att det var lika bra att inleda en försäljning redan nu. Vi säljer eftersom vi får bra betalt helt enkelt”, säger Andreas Ossmark, partner på Scope.

Mobivias köp av Skruvat är den andra affären på drygt ett år i Sverige. I fjol köpte Mobivia ehandelsbolaget Bythjul.se av bland annat riskkapitalbolaget Verdane.

”Nu har vi både hjul och reservdelar. Skruvat och Bythjul är två starka varumärken som vi tror kan öka sin marknadsandel i Norden och ha tydliga synergier mellan sig”, säger Jean-Michel Fabre, chef för utveckling och partnerskap på Mobivio. 

Mobivia är en fordonsservicegrupp med flera olika varumärken. De är i dag ett av Europas största bolag på området och har en tydlig strategi att växa i Norden.

”Vi vill bli mindre beroende av den franska marknaden och har identifierat Norden som en marknad som är intressant för oss. Planen för Skruvat och Bythjul är främst att de ska växa på sina befintliga marknader och ta marknadsandelar i Norden”, säger Jean-Michel Fabre. 

Grundarna av Skruvat, Robert Risberg och Peter Jakobsson, kommer att vara kvar i bolaget och kvarstår även som aktieägare i bolaget. Någon köpesumma har inte kommunicerats men baserat på värderingar vid liknande försäljningar bör Skruvat värderas till strax under 500 miljoner kronor.

Skruvat och Bythjul kommer att finnas kvar som fristående varumärken framöver och Mobivia tittar också aktivt efter fler potentiella förvärv för att stärka sin position.  

”Vi tittar efter bolag som kan ge oss ytterligare synenrgier men det handlar helt om vilka möjligheter som dyker upp”, säger Jean-Michel Fabre.

Hur ser ni på konkurrenssituationen med till exempel Mekonomen?

”Mekonomen är ett starkt bolag som vi har respekt för men de bygger sin affär på fysiska försäljningsställen medan vi kan leda ehandeln. Vi tror att det kan bli mer konkurrens över tid men vi är inte ett riskkapitalbolag som investerar för att sälja, vi investerar för att behålla långsiktigt”.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?