1515
Annons

Svensk Mekonomenkonkurrent köps av fransk jätte

Det franska bolaget Mobivia Group köper det svenska ehandelsbolaget Skruvat. Uppköpet är en av de största ehandelsaffärerna i Sverige i år.

Robert Risberg och Peter Jakobsson, grundare av Skruvat.se
Robert Risberg och Peter Jakobsson, grundare av Skruvat.se

Ehandelsbolaget Skruvat.se säljer reservdelar till bilar och har vuxit kraftigt de senaste åren. Nu köper det franska bolaget Mobivia Skruvat.se.

Skruvat grundades 2008 av Robert Risberg och Peter Jakobsson och omsatte i fjol 210 Mkr med nollresultat. Bolaget pekas allt oftare ut som en konkurrent till börsnoterade Mekonomen. Sedan drygt två år tillbaka har riskkapitalbolaget Scope varit en av de större ägarna i Skruvat men de säljer nu sin andel till Mobivia.

”Vår plan var att ligga kvar betydligt längre men vi såg intresse från marknaden och tyckte att det var lika bra att inleda en försäljning redan nu. Vi säljer eftersom vi får bra betalt helt enkelt”, säger Andreas Ossmark, partner på Scope.

Mobivias köp av Skruvat är den andra affären på drygt ett år i Sverige. I fjol köpte Mobivia ehandelsbolaget Bythjul.se av bland annat riskkapitalbolaget Verdane.

”Nu har vi både hjul och reservdelar. Skruvat och Bythjul är två starka varumärken som vi tror kan öka sin marknadsandel i Norden och ha tydliga synergier mellan sig”, säger Jean-Michel Fabre, chef för utveckling och partnerskap på Mobivio. 

Mobivia är en fordonsservicegrupp med flera olika varumärken. De är i dag ett av Europas största bolag på området och har en tydlig strategi att växa i Norden.

”Vi vill bli mindre beroende av den franska marknaden och har identifierat Norden som en marknad som är intressant för oss. Planen för Skruvat och Bythjul är främst att de ska växa på sina befintliga marknader och ta marknadsandelar i Norden”, säger Jean-Michel Fabre. 

Grundarna av Skruvat, Robert Risberg och Peter Jakobsson, kommer att vara kvar i bolaget och kvarstår även som aktieägare i bolaget. Någon köpesumma har inte kommunicerats men baserat på värderingar vid liknande försäljningar bör Skruvat värderas till strax under 500 miljoner kronor.

Skruvat och Bythjul kommer att finnas kvar som fristående varumärken framöver och Mobivia tittar också aktivt efter fler potentiella förvärv för att stärka sin position.  

”Vi tittar efter bolag som kan ge oss ytterligare synenrgier men det handlar helt om vilka möjligheter som dyker upp”, säger Jean-Michel Fabre.

Hur ser ni på konkurrenssituationen med till exempel Mekonomen?

”Mekonomen är ett starkt bolag som vi har respekt för men de bygger sin affär på fysiska försäljningsställen medan vi kan leda ehandeln. Vi tror att det kan bli mer konkurrens över tid men vi är inte ett riskkapitalbolag som investerar för att sälja, vi investerar för att behålla långsiktigt”.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera