1515

Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm

Det svenska bolaget Yubico står inför sitt stora genombrott. I dagarna har de fått med Dropbox på tåget mot en global säkerhetsstandard för lösenord på nätet. 

Stina Ehrensvärd, vd för Yubico.
Stina Ehrensvärd, vd för Yubico.Foto:Anna Möller

”Tänk att sätta Google, Microsoft, Facebook och Bank of America i ett rum och få dem att enas om hur man ska identifiera användare på nätet. Det är supersvårt för många vill själva äga lösningen. Vi har fått vara som ett Schweiz i förhandlingarna”, säger Stina Ehrensvärd, vd och medgrundare av det svenska säkerhetsföretaget Yubico

Yubico har tagit fram en USB-nyckel som används för så kallad tvåfaktorverifierning. USB-nyckeln genererar nya inloggningskoder varje gång den används och ger på så sätt ett säkrare sätt att logga in på webbplatser.

”Man kan säga att det är ett globalt, skalbart Bank-ID”, säger Stina Ehrensvärd.

 

Det måste vara superenkelt. Säkerhetslösningar går inte att skala upp om de inte är superenkla.

 

I dag har Yubico drygt 3 miljoner användare men siktet är inställt på att bli den internationella standarden för säkra inloggningar.

”Det måste vara superenkelt. Säkerhetslösningar går inte att skala upp om de inte är superenkla. Folk drar sig från krångliga lösningar."

Stina Ehrensvärd bor sedan fyra år tillbaka i Palo Alto. Då tecknade Yubico ett avtal med Google och har sedan dess arbetat tillsammans med dem för att ta fram den säkerhetslösning som de nu hoppas ska bli global standard.

”Vi har nu stöd i Gmail och Dropbox. Innan året är slut kommer vi att kunna koppla in ett antal andra stora internettjänster”, säger hon. 

I själva Silicon Valley har säkerhetsnyckeln redan kommit långt. 8 av världens 10 största internetföretag använder Yubicos lösning internt.

 ”Vi har några kilometer här där vi är världsledande”, säger Stina Ehrensvärd med ett skratt. 

I år räknar Yubico med att omsätta strax över 200 miljoner kronor och gå med vinst. 

”Vi är inte jättestora, men vi kommer att bli”, säger Stina Ehrensvärd.

Bolaget har inte tagit in några stora summor riskkapital. Två välkända affärsänglar finns dock bland investerarna. Den ene är Marc Benioff, grundare och vd för bolaget Salesforce, den andre är Ram Shiriram, som sitter i Googles styrelse.

”Just nu har vi tillräckligt med kapital för att göra det vi vill. Riskkapital är aldrig är gratis. Det finns många bolag som tagit in för mycket pengar och förväntningarna har skruvats upp så mycket att de inte lyckats gå vidare.”

”Men vi funderar på hur vi ska göra framåt. Vi har en diskussion om det så det skulle kunna bli så att vi tar in ytterligare investerare senare i år.”

Läs mer: Den stora blåsningen med Telias e-legitimation

Intresset för Yubicos säkerhetslösning har också börjat sprida sig utanför internetvärlden. I våras hade Stina Ehrensvärd ett möte med president Barack Obama och även amerikanska försvaret har blivit en samarbetspartner.

”De säger att Sverige är det land, näst efter USA, som de helst gör affärer med. Sverige anses vara ett pålitligt land med bra ingenjörer.”

”En rolig sak är också att när vi gör affärer i Tyskland så gillar de också att vi är svenskar. Men där är det på grund av NSA som skadat USA:s anseende.” 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?