Annons

Svensk låneutmanare vill ta in 700 miljoner – siktar mot börsen

Det svenska finansbolaget Lendify, som erbjuder blancolån, är i full färd med att ta in nytt kapital från investerare. Pengarna är en förberedelse inför en kommande börsnotering, uppger källor för Di Digital.

Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och bolagets vice vd Erika Eliasson.
Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och bolagets vice vd Erika Eliasson.Foto:Evelina Carborn (Di).

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Vänligen notera att fr.o m 1 februari 2023 är det vårt koncernbolag Bonnier News AB som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter, vi uppdaterar då personuppgiftspolicyn och användarvillkoren.

Innehåll från OxceedAnnons

Så skapar du rapporter som övertygar investerare

Att presentera sitt bolag för investerare handlar om att skapa förtroende. Då är det viktigt att den finansiella rapporteringen är tydlig, konsekvent och relevant för att den ska vara övertygande, särskilt i tider då granskningen är tuffare och kapitalflödet är mer begränsat. Så här anpassar du rapporteringen för att försäkra investerare om potentialen i just ditt bolag.

Var tydlig och konsekvent

Om en investerare ska tro på ert bolag behöver företagets ekonomi presenteras på ett trovärdigt sätt. En investerare vill lära känna bolaget och snabbt kunna förstå verksamheten. Att ha en tydlig och konsekvent rapportering är då grundläggande. 

För att kunna förstå bolagets historik och utveckling är det nödvändigt att rapporteringen ser likadan ut över tid. Hitta ett standardiserat format för rapporteringen så att den finansiella utvecklingen presenteras på samma, kvartal för kvartal. Om ni vill göra förändringar i rapporteringen behöver ni också motivera förändringarna väl och uppdatera historiken så att den blir jämförbar.

Förtydliga siffrorna och beskriv utvecklingen med hjälp av enkla och överskådliga grafer. Håll det enkelt och tänk ”less is more”. Multidimensionella grafer med många variabler blir ofta svåra att förstå. Använd hellre flera, enklare grafer för att lyfta fram det du vill att investeraren ska se. 

Läs mer: Tech-bolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed 

Välj nyckeltal som är relevanta för investeraren

Vilka nyckeltal som är mest relevanta att visa i rapporteringen beror dels på den typ av verksamhet som ni driver och på vad investeraren är intresserad av att se. 

Beroende på om ni är ett techbolag som erbjuder digitala prenumerationer, ett ehandelsföretag som säljer fysiska produkter eller en konsultbyrå med tidsdebitering som intäktskälla kommer det att vara olika nyckeltal som driver bolagsvärdet. Genom att kombinera finansiella data med data från er verksamhet kan ni skapa skräddarsydda nyckeltal som lyfter fram ert företags specifika egenskaper.

Generellt finns det tre områden som investerare brukar intressera sig särskilt mycket för: lönsamhet, tillväxt och kassaflöde. Lönsamhet är viktig i mogna bolag och men i osäkra tider även för unga bolag. Tillväxt vill alla investerare se och för startups är det som regel helt avgörande. Kassaflöde indikerar för investeraren om nytt kapital kommer att behövas på sikt.

Läs mer: Bevaka företagets nyckeltal i realtid med Oxceed 

Bygg förtroende med transparens

För att övertyga investerare vill ni givetvis visa upp bolagets styrkor. Men för att ha trovärdighet behöver ni också nämna svagheterna. Tänk därför noga igenom vad era rapporter ska innehålla.

Eftersom era styrkor idag kan ha förvandlats till svagheter om ett år kan det vara bra att inte trycka alltför hårt på specifika delar av bolaget. Och för att hålla en konsekvent rapportering kommer ni att behöva fortsätta rapportera samma siffror. 

Rapportpaketet bör därför vara noga genomarbetat med ett långsiktigt tänk. Det ska ge en rättvisande bild av bolaget som skapar förtroende hos alla som tar del av det. 

Genom att ta fram rapporter som är tydliga och konsekventa, presenterar relevanta nyckeltal och är transparenta kommer ni att bygga förtroende hos investerarna.

Läs mer: Så skapar du skräddarsydda finansiella rapporter med Oxceed 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera