1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Svensk kirurg utvecklar ”symaskin” för bättre operationer

Kirurgen Gabriel Börner har utvecklat ett verktyg för att öka säkerhet och kvalitet när buken sys ihop efter större operationer. Nu får hans bolag 14 miljoner i riskkapital för att utveckla färdigt ”symaskinen”.

Kirurgen Gabriel Börner har utvecklat ett verktyg för bukoperationer.
Kirurgen Gabriel Börner har utvecklat ett verktyg för bukoperationer.Foto:Tyler Olson, press

”Det har kommit flera studier som visat att bukförslutningstekniken spelar roll och kan minska risken för komplikationer. Men att vara väldigt noggrann tar väldigt mycket tid”, säger Gabriel Börner, som själv jobbat med akutkirurgi de senaste tio åren i Helsingborg.

Och tid är pengar, inte minst när det kommer till sjukhus med hårt bokningstryck på operationssalarna.

”Det finns beräkningar som säger att det kostar 300–500 kronor i en operationssal per minut. Men en sårinfektion innebär att du kanske måste få antibiotika och stanna på sjukhus och ett bråck kostar kanske 100.000 kronor att laga, så det finns många faktorer att uppnå och är logiskt att ha en apparat som hjälper en”, säger Gabriel Börner.

Parallellt med sitt arbete i operationssalarna har han därför jobbat med en avhandling vid Lunds universitet om det som är på väg att bli en ”symaskin” för att säkra kvaliteten i sista steget av operationen.

För att finansiera det fortsatta utvecklingsarbetet och kliniska prövningar har 14 miljoner hämtats in i riskkapital till det bolag som bildats kring innovationen: Suturion.

Bolaget har bas i Lund och har startats med hjälp av Lunds universitets holdingbolag och även finansierats med bidrag från bland andra Sten K Johnsons stiftelse och Vinnova.

Nu kliver ytterligare en statlig aktör in, när Almi Invest investerar 4 miljoner i Suturion som del i nyemissionen på totalt 14 miljoner.

”Det som är speciellt intressant med det här fallet är att det är sprunget direkt ur behovet. Det är en akutkirurg som startat bolaget och det är en förbättring av hans dagliga arbete och förbättrar för patienten”, säger Anna Gisselsson, som ansvarat för investeringen på Almi Invest.

Övriga investerare är främst privatpersoner. Dessutom finns ett par institutionella investerare vid sidan av Almi, som bolaget i dagsläget inte vill uppge namnen på.

Suturions ”symaskin” är ett handhållet verktyg som närmast för tanken till en häftapparat när det gäller storleken. Istället för häftklamrar matar den fram tråd i rätt längd och ser till att avståndet mellan stygnen blir lagom långt.

Användningsområdet är vid öppen bukkirurgi, alltså vid större operationer och inte för titthålskirurgi.

Förhoppningen är att verktyget ska kunna börja säljas om ett par år, efter att ha gått igenom kliniska prövningar och blivit CE-märkt.

Under tiden ska bolaget rekrytera en vd med kommersiell bakgrund och erfarenhet av att lansera medicintekniska produkter på marknaden.

”Det här har varit en helt ny karriär, men jag vill fortsätta jobba som doktor och göra de kliniska studierna”, säger Gabriel Börner som fortsätter driva utvecklingsarbete i bolaget även när han kliver av vd-posten.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?