Annons

Svensk jobbplattform för FN tar in nytt kapital – Harvard nästa partner

Impactpool vill göra världen bättre genom en fot in i bland annat FN. Nu tar man in nytt kapital och närmar sig flera anrika universitet.

Impactpools team.
Impactpools team.Foto:Pressbild.

Rekryteringsplattformen Impactpool (NTL) förmedlar lediga tjänster hos organisationer som FN, UNHCR, Rädda barnen och Röda korset. Bolagets vision är att attrahera människor som vill göra skillnad och koppla ihop dem med organisationerna.

Läs mer: Svensk startup ska hitta nästa Margot Wallström för FN 

Nu har man tagit in 7,5 miljoner kronor i nya investeringar i en nyss avslutad runda. Rundan leddes av Lexis invest, som sedan tidigare investerat i Impactpool.

”Tanken är att vi ska bygga produkten, utveckla servicen och få tekniken att bli bättre. Vi samlar personer som har en unik expertis och matchar dem mot jobb som fokuserar på att förändra. Vi bygger en pool av människor som vill göra världen bättre”, säger medgrundaren Henrik Rydén.

Ny investerare är affärsängeln Staffan Ingeborn, som bland annat grundat riskkapitalbolaget Innovationskapital. 

Henrik Rydén säger att man hoppats på att rundan hade avslutats snabbare men att en av orsakerna till att det tog längre tid än man väntat sig var att man sa nej till flera potentiella investerare. 

Det viktiga var enligt Henrik Rydén att de som gick in skulle förstå konceptet och vikten av vad Impactpool vill uppnå.

”Vi har varit kräsna och sagt nej till en del. I Sverige är det ganska nytt att man investerar i impact, att göra skillnad. Vi upplever att det finns en stor okunskap kring hur stor potential denna sektor har. Att man både kan göra gott och tjäna pengar. Vi vill att det ska finnas en balans mellan lönsamhet och det vi vill göra”, säger han och fortsätter:

”Hos de befintliga ägarna känner vi att det finns en tro och förståelse för våra mål. Vi ska ha ett nätverk som vill göra världen bättre för 1 miljard människor. Det innebär att vi måste bygga kvalitet snarare än kvantitet.”

Impactpool grundades 2015 av Magnus Bucht, Henrik Rydén och Jon Olsson. Henrik Rydén har en bakgrund som rekryterare hos FN och 2014 skapade han en algoritm för att förenkla rekryteringen mellan olika organisationer. Den användes av nästan 100 000 personer på tre månader. 

Läs mer: Tunga affärsänglar backar karriärsajt för biståndsjobb 

Därefter slutade Henrik Rydén på FN och hoppade på Stings inkubator för att jobba vidare med idén som resulterade i Impactpool. 

2017 omsatte bolaget drygt 4,5 miljoner kronor och gick med en förlust på 486 000 kronor. Inkomsterna kommer från att ta betalt av organisationerna som vill använda plattformen och genom premium-erbjudanden till den som söker jobb. I poolen finns i dag 325 000 medlemmar enligt bolaget.

”Under 2018 är målet att ha en omsättning på 11 miljoner kronor, det kommer vi inte riktigt nå eftersom kapitalrundan avslutades senare än tänkt. Men vi kommer i alla fall att återigen dubbla omsättningen jämfört med föregående år”, säger Henrik Rydén.

Nyligen blev Impactpool kontaktade av anrika Harvard university som ville använda bolagets plattform, berättar Henrik Rydén.

”Harvard kontaktade oss och Columbia University är på gång in. Det handlar om att deras studenter som söker denna typ av jobb hittar dem på en enda sajt, där finns vi och är ensamma om idén. Har vi de bästa talangerna på sajten så kommer vi få in de bästa organisationerna”, säger han.

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera