1515
Annons

Svensk hybrid ska utmana bland dejtingapparna

På dejtingmarknaden finns en mängd appar som konkurrerar genom olika koncept. Svenska Relate utmanar genom en hybrid av en värderingsbaserad app och fysiska evenemang. 

På Relates evenemang kan singlar både matchas med varandra och mingla till feststämningen som skapas av Relates egna hus-DJ Erik Andersson.
På Relates evenemang kan singlar både matchas med varandra och mingla till feststämningen som skapas av Relates egna hus-DJ Erik Andersson.Foto:Minna Jóhannsdóttir

För den som vill använda appar för att dejta finns det ett stort utbud att välja mellan. Med över 340 miljoner nedladdningar är Tinder den mest använda av dejtingapparna. Tinder har fått utstå en del kritik som ytligt då det främst går ut på att snabbt svepa förbi bilder och säga ja eller nej.

Happn för samman personer som har korsat vägar i verkligheten. I dagsläget har appen omkring 450 000 användare i Sverige och runt 500 nya användare ansluter sig varje dag. 

Bumble startades utifrån att tanken om att det finns ett jämställdhetsproblem i dejtingvärlden, där kvinnor ofta väntar på att mannen ska ta det första steget. När en man och en kvinna matchar i Bumbles app måste därför kvinnan ta kontakt först. 

Relate är en ny app som lanserades i Sverige för ett år sedan och vänder sig främst till personer som söker långsiktiga relationer. Appen bygger på en värderingsmetodik där användaren först får svara på en slags enkät för att kartlägga ens personliga värderingar.

”Vi hittade forskning som pekar på att en gemensam värdegrund är en av de viktigaste faktorerna för kärleksrelationer. Vi vill skapa en djupare interaktion redan från start utifrån värderingar” säger Philip Jonzon Jarl, vd och medgrundare på Relate. 

Läs mer: H&M-chefen investerar i dejtingapp 

Philip Jonzon Jarl tror att Relate har en konkurrensfördel genom att vara en hybrid av både en digital och en fysisk plattform. 

”Folk är väldigt trötta på apparna och swipeandet”, säger Philip Jonzon Jarl. 

I dag på alla hjärtans dag hålls det första evenemanget tillsammans med en större partner. De 200 personerna som deltar i Weworks lokaler kommer bland annat att få möjlighet att matcha med andra personer som är på plats utifrån värderingsmetodiken.

”Evenemangen är en del av vår produkt, men också en annorlunda tillväxtsstrategi som fungerar väldigt bra”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Hittills har Relate bara lanserat i Stockholm. Men mot slutet av 2020 siktar de på att lansera sin app i fler städer i Sverige och internationellt. 

”Det handlar om att ta nya marknader för att få till kvaliteten på matchningarna. Det blir inte bra om vi har 100 eller ens 1000 användare i en stad. I Stockholm har vi redan kommit upp i ett bra antal användare. Nyckeln är att snabbt komma förbi den kritiska gränsen av användare”, säger Philip Jonzon Jarl. 

I nuläget är appen gratis för användarna. För att vara med på evenemangen får deltagarna betala en summa, vanligtvis omkring 150 kronor. Tanken är att det ska komma en premiumversion av appen i framtiden. Men företaget är inte lönsamt ännu. 

”Intäkterna räcker inte för vårt team på sex personer så det är våra investerare som finansierar företaget”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Bland investerarna finns bland annat 41:an Invest med H&M-arvtagaren Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook. Under 2019 tog Relate in 5 miljoner i kapital. De har planer på att ta in ytterligare 8 till 10 miljoner under våren. 

Framåt hoppas Relate på att både bli lönsamma som företag och att kunna hjälpa personer skapa meningsfulla relationer som håller i längden.  

”Relates kärngrupp har förstått konceptet, men utmaningen nu ligger i att få de stora massorna att förstå och ändra sitt beteende”, säger Philip Jonzon Jarl. 

De arbetar också på att utveckla en funktion i appen som ska fungera som ett kommunikationsverktyg för befintliga par. 

”Det vi bygger nu med att vi inte stannar vid en match utan vill hjälpa användarna även senare på resan efter att de har träffat någon tror vi också kommer bli en fördel för oss”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Läs mer: Facebooks ”Tinder-dödare” stoppad av GDPR

Innehåll från SEBAnnons

Här hyllas nytänkare och pionjärer inom hållbart entreprenörskap

Rafael Bermejo, från stiftelsen IFS, har i mer än ett kvarts sekel delat ut utmärkelsen Årets Nybyggare till framgångsrika företagare med utländsk bakgrund. Nu firas han själv som en av pristagarna vid The Next Awards, SEB:s tävling för att hylla hållbart entreprenörskap.

– Det känns fantastiskt. Det är faktiskt första gången som vi får ett pris för vårt arbete. Vi är bara en katalysator för massor av extremt, hårt arbetande, kreativa och duktiga människor som kommer från andra länder. Jag ser priset som ett sätt att hedra dem också, sade Rafael Bermejo vid prisutdelningen i september.

Priset The Next Awards instiftades 2021 med syftet att hylla nytänkare och pionjärer som kan skapa en bestående positiv förändring.

– Under mer än 165 år har SEB stöttat entreprenörskap i alla dess former. Det är en del av vår historia och grunden för välstånd och sysselsättning. Syftet med The Next Awards är att fira de entreprenörer som har utmärkt sig under de senaste tolv månaderna, att få se deras glädje smitta av sig och inspirera andra, sade SEB:s vd Johan Torgeby under finalen.

Priset delas ut i tre kategorier: ”New Ideas” som hyllar nytänkande idéer och initiativ, ”Transformation” som lyfter fram företag som gjort en betydande förändring och det tredje priset ”Community” går till föreningar och organisationer som gör skillnad genom att lösa olika samhällsproblem.

Det är i den sistnämnda kategorin som Rafael Bermejo och stiftelsen IFS belönas med en utmärkelse, som förutom äran består av en prischeck på 250 000 kronor, som vid finalen överlämnades av Johan Torgeby.

Biogummi från restprodukter i skogen

Vinnare i kategorin New Ideas blev Henrik Otendal, vd för företaget Reselo, som har utvecklat ett biogummi baserat på restprodukter från skogsindustrin.

– Vi använder rester som man i dag bara eldar upp och gör ett gummi av dessa. Det kan ersätta syntetiskt, fossilbaserat gummi i allt från skor till kläder och träningsutrustning, berättar han.

Som vinnare får Reselo en plats i SEB:s tillväxtprogram Greenhouse med skräddarsydd rådgivning anpassad till företaget.

– Att driva en startup är en ständig kamp för att komma igenom bruset och få kunder. Det här priset här ger oss extra synlighet och hjälper oss med det, säger Henrik Otendal.

Pristagarna i The Next Awards.
Pristagarna i The Next Awards.

Självrengörande golv för djurhållning

Priset i kategorin Transformation gick till företaget Moving Floor, som representerades av systrarna Peg Söderberg, vd, och Katja Lindvall, vice vd. Företaget utvecklar ett självrengörande system för djurhållning, som i dag exporteras över hela världen. De kallar sig själva för Sveriges långsammaste startupbolag. Idén väcktes redan 1996 av deras far Tommy Lindvall, som insåg att om djuren inte kan förflytta sig från sin gödsel måste golvet förflytta sig under djuren.

– Vi gör automatisk rengöring för lantbrukets djur vilket minskar gårdarnas klimatutsläpp och ger friskare djur genom minskad antibiotikaanvändning, säger Katja Lindvall.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023.   

 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera