1515

Svensk hybrid ska utmana bland dejtingapparna

På dejtingmarknaden finns en mängd appar som konkurrerar genom olika koncept. Svenska Relate utmanar genom en hybrid av en värderingsbaserad app och fysiska evenemang. 

På Relates evenemang kan singlar både matchas med varandra och mingla till feststämningen som skapas av Relates egna hus-DJ Erik Andersson.
På Relates evenemang kan singlar både matchas med varandra och mingla till feststämningen som skapas av Relates egna hus-DJ Erik Andersson.Foto:Minna Jóhannsdóttir

För den som vill använda appar för att dejta finns det ett stort utbud att välja mellan. Med över 340 miljoner nedladdningar är Tinder den mest använda av dejtingapparna. Tinder har fått utstå en del kritik som ytligt då det främst går ut på att snabbt svepa förbi bilder och säga ja eller nej.

Happn för samman personer som har korsat vägar i verkligheten. I dagsläget har appen omkring 450 000 användare i Sverige och runt 500 nya användare ansluter sig varje dag. 

Bumble startades utifrån att tanken om att det finns ett jämställdhetsproblem i dejtingvärlden, där kvinnor ofta väntar på att mannen ska ta det första steget. När en man och en kvinna matchar i Bumbles app måste därför kvinnan ta kontakt först. 

Relate är en ny app som lanserades i Sverige för ett år sedan och vänder sig främst till personer som söker långsiktiga relationer. Appen bygger på en värderingsmetodik där användaren först får svara på en slags enkät för att kartlägga ens personliga värderingar.

”Vi hittade forskning som pekar på att en gemensam värdegrund är en av de viktigaste faktorerna för kärleksrelationer. Vi vill skapa en djupare interaktion redan från start utifrån värderingar” säger Philip Jonzon Jarl, vd och medgrundare på Relate. 

Läs mer: H&M-chefen investerar i dejtingapp 

Philip Jonzon Jarl tror att Relate har en konkurrensfördel genom att vara en hybrid av både en digital och en fysisk plattform. 

”Folk är väldigt trötta på apparna och swipeandet”, säger Philip Jonzon Jarl. 

I dag på alla hjärtans dag hålls det första evenemanget tillsammans med en större partner. De 200 personerna som deltar i Weworks lokaler kommer bland annat att få möjlighet att matcha med andra personer som är på plats utifrån värderingsmetodiken.

”Evenemangen är en del av vår produkt, men också en annorlunda tillväxtsstrategi som fungerar väldigt bra”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Hittills har Relate bara lanserat i Stockholm. Men mot slutet av 2020 siktar de på att lansera sin app i fler städer i Sverige och internationellt. 

”Det handlar om att ta nya marknader för att få till kvaliteten på matchningarna. Det blir inte bra om vi har 100 eller ens 1000 användare i en stad. I Stockholm har vi redan kommit upp i ett bra antal användare. Nyckeln är att snabbt komma förbi den kritiska gränsen av användare”, säger Philip Jonzon Jarl. 

I nuläget är appen gratis för användarna. För att vara med på evenemangen får deltagarna betala en summa, vanligtvis omkring 150 kronor. Tanken är att det ska komma en premiumversion av appen i framtiden. Men företaget är inte lönsamt ännu. 

”Intäkterna räcker inte för vårt team på sex personer så det är våra investerare som finansierar företaget”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Bland investerarna finns bland annat 41:an Invest med H&M-arvtagaren Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook. Under 2019 tog Relate in 5 miljoner i kapital. De har planer på att ta in ytterligare 8 till 10 miljoner under våren. 

Framåt hoppas Relate på att både bli lönsamma som företag och att kunna hjälpa personer skapa meningsfulla relationer som håller i längden.  

”Relates kärngrupp har förstått konceptet, men utmaningen nu ligger i att få de stora massorna att förstå och ändra sitt beteende”, säger Philip Jonzon Jarl. 

De arbetar också på att utveckla en funktion i appen som ska fungera som ett kommunikationsverktyg för befintliga par. 

”Det vi bygger nu med att vi inte stannar vid en match utan vill hjälpa användarna även senare på resan efter att de har träffat någon tror vi också kommer bli en fördel för oss”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Läs mer: Facebooks ”Tinder-dödare” stoppad av GDPR


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?