1515

Svensk hybrid ska utmana bland dejtingapparna

På dejtingmarknaden finns en mängd appar som konkurrerar genom olika koncept. Svenska Relate utmanar genom en hybrid av en värderingsbaserad app och fysiska evenemang. 

På Relates evenemang kan singlar både matchas med varandra och mingla till feststämningen som skapas av Relates egna hus-DJ Erik Andersson.
På Relates evenemang kan singlar både matchas med varandra och mingla till feststämningen som skapas av Relates egna hus-DJ Erik Andersson.Foto:Minna Jóhannsdóttir

För den som vill använda appar för att dejta finns det ett stort utbud att välja mellan. Med över 340 miljoner nedladdningar är Tinder den mest använda av dejtingapparna. Tinder har fått utstå en del kritik som ytligt då det främst går ut på att snabbt svepa förbi bilder och säga ja eller nej.

Happn för samman personer som har korsat vägar i verkligheten. I dagsläget har appen omkring 450 000 användare i Sverige och runt 500 nya användare ansluter sig varje dag. 

Bumble startades utifrån att tanken om att det finns ett jämställdhetsproblem i dejtingvärlden, där kvinnor ofta väntar på att mannen ska ta det första steget. När en man och en kvinna matchar i Bumbles app måste därför kvinnan ta kontakt först. 

Relate är en ny app som lanserades i Sverige för ett år sedan och vänder sig främst till personer som söker långsiktiga relationer. Appen bygger på en värderingsmetodik där användaren först får svara på en slags enkät för att kartlägga ens personliga värderingar.

”Vi hittade forskning som pekar på att en gemensam värdegrund är en av de viktigaste faktorerna för kärleksrelationer. Vi vill skapa en djupare interaktion redan från start utifrån värderingar” säger Philip Jonzon Jarl, vd och medgrundare på Relate. 

Läs mer: H&M-chefen investerar i dejtingapp 

Philip Jonzon Jarl tror att Relate har en konkurrensfördel genom att vara en hybrid av både en digital och en fysisk plattform. 

”Folk är väldigt trötta på apparna och swipeandet”, säger Philip Jonzon Jarl. 

I dag på alla hjärtans dag hålls det första evenemanget tillsammans med en större partner. De 200 personerna som deltar i Weworks lokaler kommer bland annat att få möjlighet att matcha med andra personer som är på plats utifrån värderingsmetodiken.

”Evenemangen är en del av vår produkt, men också en annorlunda tillväxtsstrategi som fungerar väldigt bra”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Hittills har Relate bara lanserat i Stockholm. Men mot slutet av 2020 siktar de på att lansera sin app i fler städer i Sverige och internationellt. 

”Det handlar om att ta nya marknader för att få till kvaliteten på matchningarna. Det blir inte bra om vi har 100 eller ens 1000 användare i en stad. I Stockholm har vi redan kommit upp i ett bra antal användare. Nyckeln är att snabbt komma förbi den kritiska gränsen av användare”, säger Philip Jonzon Jarl. 

I nuläget är appen gratis för användarna. För att vara med på evenemangen får deltagarna betala en summa, vanligtvis omkring 150 kronor. Tanken är att det ska komma en premiumversion av appen i framtiden. Men företaget är inte lönsamt ännu. 

”Intäkterna räcker inte för vårt team på sex personer så det är våra investerare som finansierar företaget”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Bland investerarna finns bland annat 41:an Invest med H&M-arvtagaren Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook. Under 2019 tog Relate in 5 miljoner i kapital. De har planer på att ta in ytterligare 8 till 10 miljoner under våren. 

Framåt hoppas Relate på att både bli lönsamma som företag och att kunna hjälpa personer skapa meningsfulla relationer som håller i längden.  

”Relates kärngrupp har förstått konceptet, men utmaningen nu ligger i att få de stora massorna att förstå och ändra sitt beteende”, säger Philip Jonzon Jarl. 

De arbetar också på att utveckla en funktion i appen som ska fungera som ett kommunikationsverktyg för befintliga par. 

”Det vi bygger nu med att vi inte stannar vid en match utan vill hjälpa användarna även senare på resan efter att de har träffat någon tror vi också kommer bli en fördel för oss”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Läs mer: Facebooks ”Tinder-dödare” stoppad av GDPR


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?