1515

Svensk Hollywood-agent lanserar Memmo-dödare med stöd av Tinder-grundare

Appar för att köpa hälsningar från kändisar som Memmo och Cameo får ny konkurrens. Blisser, som startats av svenska Hollywood-agenten Sara Fernström, backas av Tinders medgrundare Justin Mateen och kändismarknadsföraren Michael Heller.

”Vi ska ha ett mer exklusivt urval av kändisar”, säger Sara Fernström.

Sara Fernström tar sina erfarenheter och kontakter som agent i Hollywood till att skapa en ny plattform för kändishälsningar.
Sara Fernström tar sina erfarenheter och kontakter som agent i Hollywood till att skapa en ny plattform för kändishälsningar.Foto:Eva Garmendia, Don Ryan

Intresset för att köpa personliga videohälsningar från kändisar har växt. Den svenskstartade appen Memmo visade på en tillväxt med 40 procent per månad i samband med att det tog in 100 miljoner kronor i nytt kapital i augusti.

Sedan tidigare finns till exempel amerikanska Cameo, och även jätten Facebook lanserade en funktion för att få meddelanden från kändisar i början av året.

Nu träder en ny svensk aktör in på marknaden. Bakom ligger Sara Fernström med mångårig erfarenhet som agent i Hollywood. Hon arbetade först på NBC Universal och sedan i tio år på Hollywoods två stora agentfirmor United Talent Agency och Creative Artists Agency, som representerar en lång rad av toppkändisar inom nöjesbranschen som skådespelare och musiker. 

”Som agent hittar man och förhandlar fram de bästa möjligheterna för deras avtal. Det hjälpte mig att skaffa ett stort nätverk.”

Blissers plan är att konkurrera med ett mer exklusivt sortiment av kändisar.

”Vi Memmo och Cameo har fått en stor bas med namn inom tv och reality, men vi tar inte med vem som helst utan det ska vara de bästa.”

Bolaget har också en välgörenhetsvinkel där 10 procent av intäkterna doneras till klimatprojekt. Kändisarna kan också välja att donera ytterligare vilket ska locka fler till plattformen.

”Vi har fram tills nu byggt plattformen och ligger i förhandlingar med en del kändisar. Det är framförallt stjärnor, men också experter och entreprenörer med en stor skara fans.”

Blisser planerar för att ta in kapital i en A-runda, men har som start tagit in 1 miljon dollar, motsvarande 8,6 miljoner kronor. Med på investeringen är Hollywood-entreprenören Michael Heller, medgrundare till Talent Resources.

”De jobbar med kändisars varumärken så vi kan använda deras kontakter i USA”, säger Sara Fernström.

Michael Heller introducerade även Tinders medgrundare och tidigare marknadschef Justin Mateen, som är med som rådgivare och delägare. Han ska vara god för 300 miljoner dollar, motsvarande 2,6 miljarder kronor. Justin Mateen har under sommaren också dragit igång ett riskkapitalbolag som rest en kvarts miljard dollar.

”Sara och teamet är väl positionerade för att skapa en exceptionell plattform och utnyttja ikonisk talang för goda ändamål”, säger Justin Mateen i ett uttalande

Sara Fernström rekryterade ingenjören Sean Callahan som tidigare arbetat med att bygga upp Cameos plattform till teknisk chef.

”Jag hade mycket erfarenhet från nöjesbranschen, men det var bra att få någon som kan ta snabba beslut för att bygga produkten”, säger Sara Fernström.

Med nyemissionen ska fler personer anställas.

”Vi kommer att rekrytera två agenter som har en stor kundbas med kändisar som gör att vi kommer att växa snabbare.”

Blisser lanseras i november med målet att ha donerat 100 miljoner dollar 2025.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?