1515
Annons

Svensk Handels vd: ”Vissa köpcentrum kan mycket väl rivas”

Mellan 5000 och 10 000 butiker spås stänga innan slutet av 2025 enligt Svensk handel.

”Många köpcentrum kommer att omvandlas till kontor. Vissa kan mycket väl rivas”, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel. 

Karin Johansson, vd för Svensk handel.
Karin Johansson, vd för Svensk handel.Foto:Pressbild

Den som googlar orden ”ghost malls” hittar snabbt mängder med bilder på övergivna amerikanska köpcentrum och gallerior. På vissa av bilderna har inomhusträden tagit över miljöerna intill rulltrappor och JC Penney-butiker. I andra fall växer grön mossa på golvplattor som tidigare putsades dagligen. Där har trenden pågått långe - och den har flera orsaker. I Sverige är uttryck som "butiksdöden" relativt nya.

”Jag tror inte vi får se köpcentrum överges i Sverige. Men inget är heligt. Många kommer att omvandlas till kontor. Vissa kan mycket väl rivas”, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel. 

Läs mer: Köpfest på nätet gör 2017 till ödesår för svensk butikshandel

De senaste åren har arbetsgivarorganisationen tittat noga på effekten av e-handeln på den svenska butiksnäringen. Man har sett hur nätbutiker tagit ett strypgrepp på försäljningen av böcker, hemelektronik och musik. Kläder är den senaste kategorin som ser ut att lämna den fysiska handeln till förmån för de skyltfönster våra datorer och mobiler nu utgör.

Läs mer: Försäljningen av mat på nätet växer kraftigt

Redan 2016 utgjorde e-handeln 14 procent av sällanköpshandeln. I år spås andelen växa så pass mycket att tillväxten i butikshandeln hamnar kring nollan - eller, ännu värre, att omsättningen krymper. 

Och utvecklingen spås fortsätta under många år, enligt Svensk handel. 

”Vi spår att mellan 5000 och 10 000 butiker stängs innan slutet av 2025”, säger vd Karin Johansson.

Hon betonar att det fortfarande kommer finnas vinnare och förlorare. Butiker och köpcentrum som upplevs som roliga destinationer kan klara sig. Inte minst i kommuner som upplever befolkningstillväxt.

”Alla trodde att Mall of Scandinavia skulle ta över. Men vad händer i Solna Centrum och Täby? De köpcentrumen utvecklas ju och går bra! Man har ett bra befolkningsunderlag i Stockholm. Vi ser ju en urbaniseringsvåg i hela Sverige. Men kommuner som krymper, där blir det givetvis svårare för butiker att överleva”, säger hon.

Läs mer: Zalando anställer 500 i Sverige – lovar leveranser nästa dag

Det gäller mindre köpcentrum i mellanstora städer. Och det gäller butiker på landsbyggden.

”I glesbygden blir det extra svårt. Där märker ju folk att utbudet är enormt mycket större på nätet”, säger Karin Johansson.

Hon vill inte peka ut enskilda offer. Men ett möjligt exempel är Kvasten i Kalmar, som nyligen förlorat självaste H&M som kund. Köpcentrumet ägs av börsbolaget A Group of Retail Assets (Agora) vars aktie backat med 17 procent de senaste 12 månaderna.

Butiksdöden for stora konsekvenser för sysselsättningen. Fram till 2025 spår Svensk handel att mellan 20 000 och 40 000 jobb försvinner i butiksnäringen.

”Alla vill ju ha en levande stad med butiker, hotell och restauranger. Då är det viktigt att politikerna säkrar tillgängligheten av leveranser. Butiker vill ha mindre ytor, och då blir snabba leveranser viktiga för dem. Det skulle exempelvis straffa sig att göra Kungsgatan bilfri”, säger Karin Johansson.

Läs mer: Utländsk e-handel ökar i Sverige

Hon anser vidare att fastighetsägare inte borde sätta hyror efter omsättning. 

”E-handeln har ju pressat marginalerna i många branscher. Bättre att basera hyror på annat, som storleken på butiksytan till exempel”, säger hon.

Hur många nya jobb skapas av e-handeln?

”Betydligt färre än de som försvinner. Men det kommer krävas ny kompetens. Duktiga logistiker, analytiker med mera. Handeln kommer att gå från en LO-tung näring till mer utav en tjänstemannasektor.”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera