1515

Svensk grundare cashar in på legendariskt e-sportslag

Det anrika e-sportslaget SK Gaming får nya ägare. En av säljarna är Andreas Thorstensson, idag partner på riskkapitaljätten EQT Ventures. “Det känns skönt att lämna över”, säger han. 

Foto:Toborrow-medgrundaren och EQT Ventures-partnern Andreas Thorstensson säljer sitt e-sportslag SK Gaming.

SK Gaming är ett välkänt begrepp för de som hängt med sedan e-sportscenens tidiga dagar. Bolaget grundades redan år 1997, då som ett professionellt Quake-lag. Idag har SK Gaming ett 50-tal anställda som tävlar i titlar som League of Legends, Starcraft 2, Quake, Call of Duty och Counter-Strike.

Nu får bolaget nya ägare i den cypriotiska e-sportskoncernen Esforce, som även äger ett antal andra välkända varumärken i e-sportsvärlden. Någon prislapp har inte kommunicerats, men enligt uppgift till Di Digital betalar Esforce “ett antal miljoner euro” för SK Gaming.

Säljare är bolagets grundare Ralf Reichert och Andreas Thorstensson (NTL), som äger en tredjedel vardera av SK Gaming. Båda är välkända namn på den svenska techscenen: Ralf Reichert grundade senare e-sportsligan ESL, som i fjol förvärvades av MTG (NTL) för 720 Mkr, Andreas Thorstensson är grundare av bland annat lånebolaget Toborrow och idag partner på riskkapitalbolaget EQT Ventures.  

SK Gamings tredje medgrundare, Alex Müller, kvarstår som operativ chef under de nya ägarna.  

AK5RY8W-AcM

Team SK möter Team Liquid i Counterstrike-finalen på tävlingen ESL One i Cologne.

“Jag jobbade operativt med SK under 8 år. Sedan 2009 har jag haft en passiv roll, men med ganska stort ägande. Det känns skönt att kliva av så att någon annan kan ta det här till en ny nivå”, säger Andreas Thorstensson till Di Digital.

Förutom stallet med professionella spelare arrangerar SK Gaming även egna tävlingar, säljer merchandise och driver välbesökta forum och webbplatser om och för e-sportsscenen.

Det känns kul att vi lyckats skapa vår egen pyttelilla Paypal-mafia.

“När jag slutade omsatte vi någon miljon euro. Sedan dess har det tuffat på i ungefär samma takt. Nu hoppas jag på lite av en nystart”, säger Andreas Thorstensson.

Klart är att SK Gaming spelat en viktig roll att forma dagens snabbt växande e-sportsmarknad. Utöver Ralf Reichert och ESL har även Emil “Heaton” Christensen, en av världens mest kända e-sportare, och laget Ninjas in Pyjamas, sina rötter i SK Gaming. 

“Det känns kul att vi lyckats skapa vår egen pyttelilla Paypal-mafia ur det här”, säger Andreas Thorstensson. 

Läs även: Efter Dreamhack-affären – så mycket drar MTG in på e-sport


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?