1515

Svensk gripen i USA – misstänks ha tvättat bitcoin för 2,8 miljarder

Över 1,2 miljoner bitcoin, till ett värde om 2,8 miljarder kronor, har tvättats på plattformen Bitcoin Fog för att finansiera brottslig verksamhet. Det misstänker myndigheter i USA, som gripit en svensk medborgare som stått bakom tjänsten.

Genrebild. Mannen på bilden har ingenting med fallet att göra.
Genrebild. Mannen på bilden har ingenting med fallet att göra.Foto:Thomas Winje.

En rysk-svensk medborgare i 30-årsåldern, som enligt folkbokföringen varit utvandrad från Sverige sedan 2020, är misstänkt för flera fall av penningtvätt i USA. Mannen greps av polisen under onsdagen på Los Angeles flygplats.

Enligt USA:s justitiedepartement har svensken stått bakom plattformen Bitcoin Fog, som sedan 2011 använts för att tvätta över 1,2 miljoner bitcoin, varav merparten använts i brottslig verksamhet. De aktuella transaktionerna har haft ett totalt värde om 336 miljoner dollar, motsvarande 2,8 miljarder kronor i dagens växlingskurs, enligt domstolsdokument som Di tagit del av.

Läs mer: Bitcoin och brotten – så klickar kunderna hem droger på Darknet

Pengarna som passerat genom Bitcoin Fog misstänks systematiskt ha använts i knarkaffärer, datorbedrägerier och identitetsstölder på Darknet. Enligt amerikanska myndigheter är Bitcoin Fog är en av de äldsta tjänsterna som hjälpt kunder att helt anonymisera sina betalningar med bitcoin. På olika marknadsplatser på Darknet, internets bakgård bortom sökmotorernas indexering, används ofta kryptovalutor som ett betalningsmedel utanför myndigheternas insyn. 

Tillvägagångssättet var att Bitcoin Fog blandade sina kunders transaktioner med varandra, för att undvika att dessa kunde spåras till en specifik individ i blockkedjan. Den misstänkte svensken tog en provision om 2 till 2,5 procent per affär, enligt den amerikanska skattemyndigheten IRS. Svensken beräknas personligen ha tjänat runt 8 miljoner dollar, motsvarande 66 miljoner kronor, på verksamheten.

En rad amerikanska myndigheter som FBI och IRS är inblandade i utredningen, där även den svenska polisen och Ekobrottsmyndigheten har medverkat. Åtalet kommer att väckas vid en federal domstol i Washington D.C. Nyhetsbyrån Reuters har utan framgång sökt den misstänkte för kommentarer.

Läs mer: Investeringsbedrägerierna ökar – allt fler yngre drabbas

Läs mer: Amerikaner misstänks för storbluff – använde Stockholmsbörsen som lockbete

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?