1515
Annons

Svensk förrådsutmanare siktar på Europa

Förrådsutmanaren Vinden fyller på kassan med 30 miljoner från bland annat investerare som VNV Global. Pengarna ska användas till bolagets expansion i Europa.

”Det är att växa som är ledordet”, säger Sebastian Wiberg, vd och grundare av Vinden. 

Återförsäljning och donering av saker är även tjänster som Vinden har i sin app.
Återförsäljning och donering av saker är även tjänster som Vinden har i sin app.

Idén bakom Vinden bygger på upphämtning och förvaring av saker genom bolagets plattform. Sebastian Wiberg menar på att de flesta privatpersoner och företag lider brist på förrådsyta. Utöver det har många även dålig koll på vad de egentligen förvarar i sina förråd. 

Appen har därför funktioner där kunden kan övervaka transporter av saker och kontrollera det som förvaras i de förråd de betalar för. Återförsäljning och donering av saker är även tjänster som Vinden har i sin app.

Förvaringsbolaget tar nu in 30 miljoner. Pengarna ska gå till fortsatt expansion och till att stärka positionen på befintliga marknader.

Bland annat ska bolaget växla upp marknadsföringen och vidareutveckla plattformen. 

”Vi har arbetat på plattformen de senaste åren och på att bygga ett team med rätt kompetenser. Nu handlar det om att expandera till nya marknader i Europa, det är att växa som är ledordet”, säger Sebastian Wiberg.

Finansieringsrundan leddes av investeringsbolaget Proptech Farm, SF Ventures och Voi-investeraren VNV Global VNV -3,58% Dagens utveckling

Proptech Farm och SF Ventures är två nya investerare med förankring i fastighetsbranschen som Sebastian Wiberg, vd för Vinden, ser fram emot att stärka relationen med.

”Det är bolag som kommer kunna hjälpa Vinden att komma in på fastighetsbranschen. Deras kunskap, nätverk och erfarenheter är något som vi värdesätter väldigt högt”, säger Sebastian Wiberg.

Sebastian Wiberg, vd och grundare för Vinden.
Sebastian Wiberg, vd och grundare för Vinden.Foto:FREDRIK GOERAS

 

Vinden finns i dag i fler städer i Sverige och Norge, med nyemissionen blickar de mot etablering i en europeisk storstad men kan i nuläget inte ge detaljer om vilken.

Pengarna kommer även användas till att etablera tjänsten vidare mot företag och fastighetsbranschen.

”Vi kommer fortsätta stärka teamet och få in fler personer till vinden som ska hjälpa oss expandera mot privata kunder, företag och fastighetsbranschen.”

Med ett större fokus på fastighetsbranschen hoppas Sebastian Wiberg jobba vidare mot vad han beskriver som vindens vision – att bygga framtidens städer. 

”I längden så vill vi påverka hur stadsbilden ser ut, vi vill skapa städer för människor och inte saker, det är vår långsiktiga vision som vi strävar mot.”

Sebastian Wiberg vill inte gå in på några vidare detaljer om siffrorna för 2021 men menar på att resultaten har varit i enlighet med prognosen. Under 2020 lyckades bolaget nästan öka sin omsättning fyrfaldigt. 

Läs mer: Förvaringsbolaget efter toppåret – vill utmana stora aktörer

Läs mer: Zlatan-backade förrådet tredubblar intäkterna

 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?