Paypals mätning inkluderar all digital handel, även sektorn resor som är fortsatt svag. Detta till trots ökade den svenska e-handelsförsäljningen med 42 procent under det första kvartalet 2021, medan den europeiska försäljningen i snitt har dämpats något och låg på 32 procent.
”Svenska handlare fortsätter att öka digitalt och ser ut att fortsätta slå nya rekord. Vi har en mycket stadigare tillväxt än de flesta”, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på Paypal.
Vad som utmärker svenska bolag är att exporten växer, medan andra länder främst ökar den inhemska handeln och exporterar mindre.
Enligt Tillväxtverket utgör små och medelstora bolag 99,9 procent av företagen i Sverige och 60 procent av den totala omsättningen. Deras export har ökat med 27 procent sedan myndigheten började mäta 2008, och företag utan anställda har ökat exporten med nära 90 procent under samma period. Jonas Breding säger att det är främst är bolag utanför storstäderna som driver på tillväxten inom svensk e-handel.
”Det finns en otroligt stor digital kompetens utanför storstäderna som storbolagen inte är lika snabba att ta tillvara på. Små och medelstora företag på landsbygden har varit bäst i Europa på att utnyttja de försäljningsmöjligheter som pandemin har fört med sig och leder utvecklingen just nu”, säger Jonas Breding.
Kategorin som ökade mest under 2020 var kosmetik, med en försäljningsuppgång på 172 procent. Dataspel och gaming ökade försäljningen med 133 procent, följt av mat och dryck på 110 procent.
Försäljningen som avtog mest var resor med 57 procent, följt av böcker med 50 procent och husdjursprodukter, ned 25 procent.
Paypals rapport överensstämmer väl med Svensk Handels rapport 'Läget i handeln' som utkom under måndagen. Enligt den kommer e-handeln stå för mellan 31 till 40 procent av all detaljhandel 2030.
”E-handeln kommer stå för all tillväxt fram till 2030. I scenario ett räknar vi med att e-handeln växer med 14 procent i genomsnitt, och i scenario två med 18 procent. I båda scenarierna växer e-handeln långsammare än före pandemin men det blir ändå väldigt stora effekter”, skriver Svensk Handel.