1515
Annons

Svensk e-handel gasar 42 procent: ”Ser ut att slå nya rekord”

Svenska handlares onlineförsäljning fortsätter rusa och har blivit en exportkraft att räkna med. Detta enligt en rapport från betaljätten Paypal. 

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Paypals mätning inkluderar all digital handel, även sektorn resor som är fortsatt svag. Detta till trots ökade den svenska e-handelsförsäljningen med 42 procent under det första kvartalet 2021, medan den europeiska försäljningen i snitt har dämpats något och låg på 32 procent.

 ”Svenska handlare fortsätter att öka digitalt och ser ut att fortsätta slå nya rekord. Vi har en mycket stadigare tillväxt än de flesta”, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på Paypal. 

Vad som utmärker svenska bolag är att exporten växer, medan andra länder främst ökar den inhemska handeln och exporterar mindre.

Enligt Tillväxtverket utgör små och medelstora bolag 99,9 procent av företagen i Sverige och 60 procent av den totala omsättningen. Deras export har ökat med 27 procent sedan myndigheten började mäta 2008, och företag utan anställda har ökat exporten med nära 90 procent under samma period. Jonas Breding säger att det är främst är bolag utanför storstäderna som driver på tillväxten inom svensk e-handel.

”Det finns en otroligt stor digital kompetens utanför storstäderna som storbolagen inte är lika snabba att ta tillvara på. Små och medelstora företag på landsbygden har varit bäst i Europa på att utnyttja de försäljningsmöjligheter som pandemin har fört med sig och leder utvecklingen just nu”, säger Jonas Breding.

Kategorin som ökade mest under 2020 var kosmetik, med en försäljningsuppgång på 172 procent. Dataspel och gaming ökade försäljningen med 133 procent, följt av mat och dryck på 110 procent.

Försäljningen som avtog mest var resor med 57 procent, följt av böcker med 50 procent och husdjursprodukter, ned 25 procent. 

Paypals rapport överensstämmer väl med Svensk Handels rapport 'Läget i handeln' som utkom under måndagen. Enligt den kommer e-handeln stå för mellan 31 till 40 procent av all detaljhandel 2030.

”E-handeln kommer stå för all tillväxt fram till 2030. I scenario ett räknar vi med att e-handeln växer med 14 procent i genomsnitt, och i scenario två med 18 procent. I båda scenarierna växer e-handeln långsammare än före pandemin men det blir ändå väldigt stora effekter”, skriver Svensk Handel.

 


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?