1515

Svensk djurapp på export – minskar veterinärkostnader

Djurtech-appen Prevet riktar sig till djurägare som vill hålla koll på sina pälsklingars hälsa. Nu tar bolaget in 15 miljoner kronor för att dra igång sälj- och marknadsföring på allvar.

Karin Nordström (till vänster) är produktägare på Prevet, vd:n Jenny Gagnér har grundat bolaget och veterinären Merike Ronéus är operativ styrelseledamot.
Karin Nordström (till vänster) är produktägare på Prevet, vd:n Jenny Gagnér har grundat bolaget och veterinären Merike Ronéus är operativ styrelseledamot.Foto:Staffan Claesson

”Djurtech”-tjänsten Prevet är en app för att kontinuerligt logga information om sitt husdjur kring skötsel och djurhälsovård. I den kan en djurägare upprätta en digital journal för att hålla koll på till exempel vaccinationer, provtagningar och dokumentera djurets utveckling. Det kan också underlätta för en veterinär om djuret behöver vård. 

”Veterinärkostnaderna har växt med över 40 procent de senaste sju åren, vilket till stor del beror på bristande dokumentation”, säger Prevets grundare och vd Jenny Gagnér.

Det var när Jenny Gagnérs sto fick bukinflammation 2016 som hon kom på idén till Prevet. Hästars historik följer ofta med ägaren snarare än hästen, och bristfällig information om hästens historia gör att det tar längre tid att sätta sig in i djurets hälsa. Det medför också mer ineffektiv vård som gör att det blir dyrare att gå till veterinären.

”2016 hade jag en kvarts miljon i veterinärkostnader för två av mina fem hästar”, säger Jenny Gagnér.

Det finns mycket pengar att hämta hem och därför har Prevet fått med sig försäkringsbolag som partners. Dels Folksam som sänker premien för sina kunder om de använder Prevet och dels veterinärappen Firstvet som finns i Norden, Storbritannien och Tyskland.

”Försäkringsbolagen betalar ut 2,6 miljarder kronor i skadeersättning till djur varje år och utöver det har djurägaren betalat minst 20 procent av räkningen”, säger Jenny Gagnér.

Det finns tid och pengar att spara för alla parter, och man har även samarbete med flera veterinärkliniker som Hästkliniken vid universitetsdjursjukhuset SLU.

Med ett nytt kapitaltillskott på 15 miljoner kronor planerar Prevet att dra igång marknadsföringen av tjänsten på allvar. Bland investerarna finns bland andra Sveriges lantbruksuniversitets investeringsgren SLU Holding, Almi Invest som går in med 3 miljoner kronor, läkaren och storägaren i biotech-bolaget Genovis Mikael Lönn och den Uppsala-fokuserade fonden Linnéa Capital.

Investeringsbolaget Nascent Invest är också med i rundan, som var Prevets första investerare tillsammans med den tidigare Klarna-chefen Helene Adalberth som i dag jobbar med horsetech-appen Ridely.

Läs också: Före detta Klarna-chef blir ny delägare i horsetech-bolag 

”Nu är det dags att satsa järnet på sälj och marknad. Det är alltid aktuellt att göra det, men nu har vi inget att skylla på längre”, säger Jenny Gagnér.

Hon har precis anställt en marknadsansvarig och en digital strateg och Prevets team består totalt av sju personer. De andra fyra jobbar med produktutveckling varav tre är utvecklare och en interaktionsdesigner.

Prevet har sitt kontor i Uppsala och Jenny Gagnér bor på en gård mellan Uppsala och Knivsta, där hon tidigare har tränat hästar och haft elever. Men sedan två år tillbaka jobbar hon med bolaget på heltid.

Bolaget släppte sin app för hästar – Prevet Hästjournal – i en gratisversion redan 2018 för att bygga användarvolym. I dag har den närmare 10 000 registrerade användare och 30 procent är aktiva på månadsbasis.

Appen fungerar främst som ett verktyg för kommunikation mellan hästägare och veterinärer, men även mellan hästskötare, medryttare och hovslagare som på något sätt är inblandade i hästens och hästägarens liv. 

I appen kan alla journalföra hästen tillsammans och i den finns även kvalitetssäkrad information för att ge professionellt stöd som kan bidra till ett friskare djur.

Bolaget är också på väg att lansera Prevet Hundjournal, Prevet Kattjournal och kombinationstjänsten Prevet Family.

En premiumversion av appen, där det går att lägga till flera djur och fler användare, släpptes i december i fjol. Affärsmodellen bygger på en prenumerationsmodell där djurägaren betalar 79 kronor i månaden. 

Läs också: Svenska veterinärappen lanserar e-handel – utan läkemedel: ”Finns synergier”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?