1515

Svensk bakom en av Silicon Valleys första AI-fonder

Investeraren Nicolai Wadström reser pengar till riskkapitalbolaget Bootstraplabs nästa fond. Den här gången vill han investera i det som är på allas läppar: artificiell intelligens.

Nicolai Wadström är medgrundare och partner i riskkapitalbolaget Bootstraplabs, med säte i Silicon Valley.
Nicolai Wadström är medgrundare och partner i riskkapitalbolaget Bootstraplabs, med säte i Silicon Valley.

(Di Digital/San Francisco) Svensken Nicolai Wadström är inne på sitt nionde år i Silicon Valley. Han har själv startat ett antal internetbolag, men sedan 2004 har han istället ägnat sig åt rådgivning för entreprenörer. 2008 drog han igång riskkapitalbolaget Bootstraplabs och året efter flyttade han med familjen från Stockholm till Kalifornien.

Bootstraplabs började som en verksamhet för att hjälpa startups från andra delar av världen att etablera sig i Silicon Valley. Då investerade Nicolai Wadström sina egna pengar.

I dag har Bootstraplabs totalt 18 anställda, fyra på heltid och experter och rådgivare på deltid. I slutet av 2014 reste man en såddinvesteringsfond från affärsänglar och serieentreprenörer, för att kunna investera lite större summor i bolagen.

”Grundtanken lever fortfarande kvar, att det är värdefullt att kombinera humankapital med riskkapital”, säger Nicolai Wadström.

”Råd och dåd”, kallar han det.

30 procent av entreprenörerna från de 12 bolagen som Bootstraplabs hittills har investerat i kommer från USA, 50 procent från Europa och 20 procent från Asien. Det handlar om såddinvesteringar och tidiga A-rundor. Några exempel på bolag är presentationsverktyget Prezi, talangtjänsten Zerply och affärsängelnätverket Angellist.

Enligt Crunchbase var Bootstraplabs med och gjorde en såddinvestering på 1,5 miljoner dollar i Prezi 2009, i dag motsvarande ett värde på drygt 12 Mkr. Förra året ledde riskkapitalbolaget en A-runda i investeringsplattformen Trusted Insight på totalt 5,5 miljoner dollar, motsvarande 45 Mkr.

Hur stora investeringar det handlar om från fonden vill Nicolai Wadström inte specifiera, men han säger att de ligger på mellan 25 000 och 100 000 dollar, motsvarande mellan 200 000 och 800 000 kronor. Bolagen är tillsammans värderade till över 1 miljard dollar, drygt 8 miljarder kronor. 

Vi har inte haft några katastrofer än.

”Värdeökningen ser bra ut och vi har inte haft några katastrofer än, men det vet man aldrig när det händer. Det viktigaste är hur man hanterar det”, säger Nicolai Wadström.

Men visst finns det några av portföljbolagen som inte har gjort den resan han har hoppats på, medger han.

Från den befintliga fonden investerar Bootstraplabs i ”mjukvara möter data”. Men den nya fonden man är på väg att sätta upp är helt inriktad på artificiell intelligens, AI. Så vitt Nicolai Wadström vet finns det bara ytterligare en nischad AI-fond i Silicon Valley, Comet Labs som har kinesiska investerare i ryggen.

”Vi har smalnat av vårt fokus till det som kallas applied artificial intelligence”, säger Nicolai Wadström.

Den definitionen av AI går ut på att bygga något som gör en sektor mycket mer effektiv. Till exempel inom fintech med lösningar för krediter, försäkringar, betalningar och investeringar. Det kan också handla om tillämpningar för "internet of things" eller hälsa.

”Vi aggregerar massiva mängder data i världen. AI behövs för att ta reda på det. Ibland handlar det om chattrobotar, ibland om att behandla sjukdomar”, säger Nicolai Wadström.

Investerarna i fonden är så kallade ”high net worth individuals”, med andra ord rika privatpersoner, och företag. Hur mycket pengar det handlar om kan han inte säga. Men den blir liten, säger han, en så kallad ”mikrofond” som generellt brukar ha ett värde på från 75 miljoner dollar och under. Investeringarna från fonden kommer att ligga på upp till 500 000 dollar per bolag, motsvarande dryga 4 Mkr.

”Den är tillräckligt stor för att investera i 35–45 bolag”, säger Nicolai Wadström.

Det är fortfarande billigt att köpa in sig i AI.

Modellen för den nya fonden tillåter också följdinvesteringar från Bootstraplabs externa strategiska partners. Ett upplägg som gör att man kan investera fem gånger mer än fondens storlek.

”AI i sig är inget nytt, men det är fortfarande tidigt i utvecklingen och billigt att köpa in sig”, säger Nicolai Wadström.

Det har skett mycket forskning på området, men det har ännu inte utkristalliserat sig vilka som kommer att leda utvecklingen, menar han.

Nicolai Wadström tror att det kommer bli en bra investeringshöst, också i och med korrigeringen av marknaden som har skett under våren. Han håller dock inte med om att startupvärlden och riskkapitalklimatet i Europa knappar in på Silicon Valley. Tvärtom.

”Här är det mer aktivitet än någonsin. Om du bara visste hur många miljarder dollar som har kommit in i fonderna här första under första kvartalet”, säger Nicolai Wadström.

Han tycker också att trenden med etablerade stora företag som ger sig in startupvärlden är mycket mer märkbar i Silicon Valley. Och det handlar inte bara om it-jättar som Google, Facebook, Apple och Salesforce, som redan är etablerade här. Många andra amerikanska bolag har också öppnat kontor i dalen för att komma närmare och köpa in sig i olika startupbolag. Några exempel är Walmart och de större bankerna.

”De europeiska bolagen är överlag väldigt dåliga på att köpa upp startups för att öka sin innovationstakt. Idag behöver man ta till extern innovation för att vara konkurrenskraftig”, säger Nicolai Wadström.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?