1515

Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York tar Di Digitals event Female Founders till USA

Tillsammans med Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New Yorks (SACCNY) konferens Executive Women's Conference tar Di Digitals event Female Founders i maj klivet över Atlanten.  

Anna Throne-Holst, vd för Svensk-amerikanska Handelskammaren i New York.
Anna Throne-Holst, vd för Svensk-amerikanska Handelskammaren i New York.Foto:Pontus Höök

“Svensk-amerikanska Handelskammaren i New York’s Executive Women’s Conference, eWc, är en av de tidigaste konferenserna med fokus på kvinnligt ledar- och entreprenörskap där både aktörer i Sverige och USA knyts ihop”, säger Anna Throne-Holst, vd för Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York.

SACCNY grundades 1906 och är världens största och äldsta svenska handelskammare utanför Sverige. SACCNY:s uppdrag är att främja och stärka handelsförbindelser mellan USA och Sverige samt bidra med stöd och tjänster till svenska och amerikanska företag. Sedan 2003 driver de konferensen Executive Women’s Conference som hålls växelvis i New York och Stockholm. 

”eWc har därmed utvecklats till ett unikt transatlantiskt nätverk av kvinnor i ledande roller inom näringsliv och entreprenörskap. Starka nätverk som detta skapar bevisligen värde för både nutida och nästa generations kvinnliga ledare och entreprenörer – de som till stor del driver agendan för en bättre morgondag”, säger Anna Throne-Holst, vd för Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York.

I år kommer eWc att hållas i New York på Handelskammarens nyöppnade mötesplats Gateway den 9 maj för att sedan avslutas i Washington den 10 maj. Gateway ligger på 29:e våningen i en skyskrapa i centrala Manhattan och fungerar som en unik samlingspunkt för såväl representanter för storföretag som en landningsbana och ett co-workingspace till stöd för svenska och nordiska tillväxtbolag med ambitioner att etablera sig på den amerikanska marknaden. Nytt för i år är att Di Digital och Svenska-Amerikanska Handelskammaren i New York ingår ett transatlantiskt samarbete genom att slå ihop konferenserna Female Founders och Executive Women´s Conference (eWc) i Stockholm respektive New York.

”Att samarbeta med Dagens industri och Female Founders möjliggör inte bara att fler briljanta kvinnliga ledare och grundare kommer in i rampljuset – utan även att de får kraft att ta klivet över Atlanten och nå nya marknader”, säger Anna Throne-Holst.

Female Founders i Stockholm går som vanligt av stapeln den 10 april på Musikaliska i Stockholm (läs mer här). De bolag som går segrande ur tävlingen kommer att erbjudas en plats vid eventet i New York där de ställs med amerikanska bolag och får pitcha för svenska och amerikanska företagsledare och investerare. 

”För Dagens industri är det fantastiskt att samarbeta med en partner som Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York som har ett mycket starkt nätverk som Female Founders nu får ta del av. Vi hoppas att detta ska ge flera svenska startup-bolag möjlighet till en flygande start på den amerikanska marknaden”, säger Peter Fellman, chefredaktör för Dagens industri och tidigare New York-korrespondent. 

Läs mer och anmäl dig till Female Founders här.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?