1515

Sven Hagströmer går in i ljudboksappen Storytel

Finansmannen Sven Hagströmers investmentbolag Creades är bland de nya ägarna när Storytel-aktier för 55 mkr byter händer. Aktien faller på nyheten. 

Sven Hagströmer
Sven HagströmerFoto:Ronny Karlsson

Ljudboksappen Storytel meddelar att 21 stycken av bolagets ursprungliga aktieägare har sålt aktier utanför marknaden till ett totalt värde av 55 miljoner kronor, motsvarande 6 procent av antalet aktier i Storytel. Det framgår av ett pressmeddelande.

Försäljningen sker till ett tjugotal privata och institutionella investerare, däribland investmentbolaget Creades. Creades kontrolleras av finansmannen Sven Hagströmer och har sedan tidigare innehav i bland annat Avanza och och Acne Studios. 

Jonas Tellander är vd och grundare av Storytel. Foto: Filip Erlind

Storytel-aktien har tappat 3,6 procent under dagen.

"Många av aktieägarna, inklusive jag själv, som nu erbjudits att sälja har varit med och finansierat uppbyggnaden av Storytel sedan starten för tio år sedan. Vi är glada över att vi har kunnat stärka ägarbasen och nu får in kompetenta ägare såsom Creades. Det utgör en bra grund för vår fortsatta tillväxt", säger Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.

Creades köper aktier för sammanlagt ungefär 25 mkr. Det uppger nyhetssajten Breakit.

Samtidigt meddelar Storytel att bolaget nu passerar 200 000 betalande abonnenter. Vid samma period i fjol hade Storytel 107 000 betalande abonnenter. I maj 2015 hade bolaget 150 000 betalande abonnenter vilket innebär en ökning om 50 000 abonnenter de senaste sex månaderna. 

För perioden juli till september 2015 omsatte Storytel drygt 81 mkr, med ett rörelsresultat om drygt 700 000 kr. 

Läs även: Nextory tar in 20 mkr för att få e-boken att lyfta

Finwire / Di Digital


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?