1515

Svalt intresse för Google och Apples betaltjänster i Sverige

Intresset är lågt bland svenska banker och deras kunder för techjättarnas betaltjänster. Efter Apple och Samsung gör nu Google ett försök att slå sig in.

Apple Pay har funnits i flera år, men inte fått fäste på den svenska marknaden.
Apple Pay har funnits i flera år, men inte fått fäste på den svenska marknaden.Foto:Jordan Strauss

Bara ett fåtal banker har anslutit sig till Googles betaltjänst, Google Pay, i Sverige. Nordea och Länsförsäkringar Bank är med från början, och Danske Bank kommer med i slutet av året. De andra storbankerna har nobbat den amerikanska it-jätten.

”Vår inställning är att vi vill erbjuda kunderna de möjligheter som finns”, säger Erik Zingmark, ansvarig för transaktioner på Nordea.

Thomas Glimstedt, chef för affärsutveckling på Länsförsäkringar Bank, säger att deras kunder har efterfrågat tjänsten.

”Det har varit ett visst tryck från kunder”, säger han.

Men den webbundersökning som Länsförsäkringar själva beställde förra året, från företaget Insight Intelligence, visar inte direkt på någon rusning. Bara ett par procent använde liknande tjänster från Apple och Samsung, och bara drygt hälften av de tillfrågade kände till att de över huvud taget finns.

Googles betallösning, liksom Apples och Samsungs, är egentligen som ett slags bankkort, fast inlagt i mobilen.

”Bakom står kortföretagen Visa och Mastercard, och kortutgivarna. När man använder tjänsten blir det en korttransaktion”, säger Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.

Han berättar att Apple har haft det svårt på den svenska marknaden. Apple vill nämligen ha betalt av bankerna för varje transaktion. Det har gjort att bankerna inte velat hoppa på.

”Samsung har inte tagit betalt av bankerna. Syftet för dem är att ge bra tjänster som gör att det blir mer intressant att köpa mobiltelefoner av dem”, säger Bengt Nilervall.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige 

Anna Wikland är Sverige-chef på Google.
Anna Wikland är Sverige-chef på Google.Foto:Hampus Andersson, Hampus Andersson (Di)

Enligt Googles presskontakt Andrea Lewis Åkerman tar heller inte Google betalt av bankerna.

Men trots detta verkar intresset från bankerna för Googles lösning vara ljumt, när bara tre banker hängt på. Google själva uppger att de börjar lite försiktigt här i Sverige.

”Vi arbetar med ett par utvalda partners för att lansera tjänsten initialt, och ser fram emot att arbeta med mer partners för att expandera vårt erbjudande i Sverige”, uppger Andrea Lewis Åkerman.

Ändå, det kan vara svårt att övertyga svenskarna. Här är nämligen de svenska bankernas gemensamma mobila betalsystem Swish helt dominerande. Enligt Insight Intelligences webbundersökning från 2017 svarar 83 procent att de använder Swish.

Fast tjänsten fungerar bara i Sverige, även om utveckling pågår med sikte att täcka hela Norden. Swish fungerar också mellan privatpersoner, vilket inte de andra mobila betaltjänsterna är tänkta för.

”Swish är en bredare tjänst som passar Sverige. Google Pay, Apple Pay och Samsung Pay är globala, och fungerar i hela världen”, säger Erik Zingmark på Nordea.

Han vet inte om alla de nya betaltjänsterna som kommer blir stora här. Nordeas linje är att ha dem, och låta kunderna välja.

Men den som har erfarenhet av hur Google brukar använda data om användare för reklamändamål kan bli en smula fundersam då företaget nu vill ta hand om mobila betalningar. 

Kommer möjligen köphistoriken att användas för att bomba användare med reklam kopplad till köpvanorna? Google försäkrar att det inte är så.

”Vi använder inte transaktionsdata från Google Pay för att rikta annonser till användare”, säger Andrea Lewis Åkerman.

Frågan är hur man ska tänka som kund om man vill kunna betala via sin mobil. Fredrik Nordquist, biträdande chef för Konsumenternas Bankbyrå, tycker att man ska vara noga med att skydda sina koder och personuppgifter.

”Man ska vara lika försiktig som när man knappar in sina koder i terminaler eller bankomater”, säger han.

Man ska till exempel inte återanvända koder, understryker han.

”Många återanvänder en pinkod de lärt sig utantill i flera sammanhang, vilket tjuvarna känner till, och det ökar risken för exponering. Man är kanske inte lika försiktig med att skydda koden när man låser upp mobilen som man är när man står vid bankomaten”, säger Fredrik Nordquist.

(TT Nyhetsbyrån/Di Digital)

Läs mer: Efter Apple Pay – här är svenska bolagets "klockrena" svar 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?