1515
Annons

Sval respons på Apples nya budgettelefon

På onsdagen lanserade Apple nya billigare Iphone SE, som ligger 40 procent under i priset för flaggskeppsmodellen Iphone 11. Den fick ett svalt mottagande på börsen.

Nya Iphone SE i tre färger.
Nya Iphone SE i tre färger.

Ryktena om Apples lansering av en ny billigare Iphone har gått varma ett tag. Det senaste budet om att den skulle släppas i mitten av april visade sig stämma.

Designen på nya Iphone SE liknar Iphone 8, som släpptes 2017. Däremot är flera av funktionerna i paritet med den befintliga flaggskeppsmodellen Iphone 11. Telefonen har till exempel Apples snabba chip A13 Bionic.

Priset på telefonen, som börjar på 5 495 kronor i Sverige med säljstart den 24 april, är dock 40 procent lägre än för Iphone 11. Och 30 procent lägre än för Iphone XR som också är ute i handeln.

Iphone SE är en uppföljare till telefonen med samma namn, som lanserades 2016 men slutade säljas 2018. Nya SE har en ”hemknapp” som sin föregångare, vilket inte finns på de nyare telefonerna, men en något större skärm.

Lanseringen av Iphone SE markerar den första gången som Apple inte har släppt en telefon inför publik. Det är en osäker marknad den kommer ut på i och med minskad konsumtion och arbetslöshet till följd av coronautbrottet. Börsen reagerade på nyheten med att aktien gick ner med en knapp procent.

Flera tyckare menar också att nya smarta mobiler helt enkelt inte är så lockande längre. Undersökningar kring köpbeteenden visar att folk inte uppgraderar sina mobiltelefoner lika snabbt. Amerikaner köper ny mobil i snitt var tredje år.

I Kina fick dock Apples försäljning en skjuts när samhället öppnade upp igen efter nedstängningen på grund av coronaviruset. I mars ökade försäljningen av Iphone i Kina med 19 procent till 2,5 miljoner enheter, enligt beräkningar från Bloomberg.

Den senaste veckan har Apples aktie ökat i värde med 8 procent på börsen. Hittills i år är aktien dock ned 3 procent.

Läs också: Uppgifter: Nya Iphone kan se ut som en liten Ipad


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?