1515

Sval respons på Apples nya budgettelefon

På onsdagen lanserade Apple nya billigare Iphone SE, som ligger 40 procent under i priset för flaggskeppsmodellen Iphone 11. Den fick ett svalt mottagande på börsen.

Nya Iphone SE i tre färger.
Nya Iphone SE i tre färger.

Ryktena om Apples AAPL +2,5% Dagens utveckling lansering av en ny billigare Iphone har gått varma ett tag. Det senaste budet om att den skulle släppas i mitten av april visade sig stämma.

Designen på nya Iphone SE liknar Iphone 8, som släpptes 2017. Däremot är flera av funktionerna i paritet med den befintliga flaggskeppsmodellen Iphone 11. Telefonen har till exempel Apples snabba chip A13 Bionic.

Priset på telefonen, som börjar på 5 495 kronor i Sverige med säljstart den 24 april, är dock 40 procent lägre än för Iphone 11. Och 30 procent lägre än för Iphone XR som också är ute i handeln.

Iphone SE är en uppföljare till telefonen med samma namn, som lanserades 2016 men slutade säljas 2018. Nya SE har en ”hemknapp” som sin föregångare, vilket inte finns på de nyare telefonerna, men en något större skärm.

Lanseringen av Iphone SE markerar den första gången som Apple inte har släppt en telefon inför publik. Det är en osäker marknad den kommer ut på i och med minskad konsumtion och arbetslöshet till följd av coronautbrottet. Börsen reagerade på nyheten med att aktien gick ner med en knapp procent.

Flera tyckare menar också att nya smarta mobiler helt enkelt inte är så lockande längre. Undersökningar kring köpbeteenden visar att folk inte uppgraderar sina mobiltelefoner lika snabbt. Amerikaner köper ny mobil i snitt var tredje år.

I Kina fick dock Apples försäljning en skjuts när samhället öppnade upp igen efter nedstängningen på grund av coronaviruset. I mars ökade försäljningen av Iphone i Kina med 19 procent till 2,5 miljoner enheter, enligt beräkningar från Bloomberg.

Den senaste veckan har Apples aktie ökat i värde med 8 procent på börsen. Hittills i år är aktien dock ned 3 procent.

Läs också: Uppgifter: Nya Iphone kan se ut som en liten Ipad


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?