1515

Svag användartillväxt för Spotify – aktien faller i förhandeln

Spotify växte med 11 miljoner nya kunder under det första kvartalet 2021, vilket var i den lägre delen av bolagets egna förväntningar. Nu skruvar Daniel Ek ned sina tillväxtprognoser för helåret. 

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto:Di och press.

Spotify ökade antalet betalande kunder med 3 miljoner under det första kvartalet 2021, till totalt 158 miljoner, vilket var i den allra högsta delen av bolagets egna prognoser.

Inför året har Spotify gett en prognos om att som mest få in 29 miljoner nya premiumkunder, men som värst 17 miljoner – vilket skulle vara nästan hälften så få som förra året då efterfrågan på underhållningstjänster steg under coronapandemin.

Det totala antalet användare, inklusive de annonsfinansierade gratiskontona, steg däremot enbart med 11 miljoner under det första kvartalet till totalt 356 miljoner. Det var klart i den lägre delen av bolagets egna förväntningar. Nu skruvar Spotify ned sin helårsprognos för 2021 från 407-427 till 402-422 miljoner användare, men prognosen kring premiumkunderna ligger kvar.

Aktien faller med uppemot 10 procent i förhandeln på Wall Street.

Intäkterna kom in på knappt 2,15 miljarder euro, en tillväxt motsvarande 16 procent på årsbasis, vilket var i linje med analytikernas förväntningar. Något överraskande gör Spotify en vinst på 14 miljoner euro på rörelsenivå, medan analytikerna hade väntat sig en förlust mellan 28-78 miljoner euro enligt Bloombergs estimat. 

Bolaget väntas nu göra en lägre helårsförlust än tidigare på 150–250 miljoner euro, mot  200–300 miljoner euro som tidigare kommunicerats, vilket motsvarar ett minusresultat om 1,5–2,5 miljarder kronor på rörelsenivå. 

Spotify har valt att höja priserna på flera av sina abonnemang på 30 mer etablerade marknader, senast i Storbritannien och USA. Det är en åtgärd som marknaden efterfrågat för att visa på ambitioner om att nå lönsamhet, och tidiga resultat visar enligt Spotify inga tecken på försämrade bruttointäkter eller uppsägningar.

Nu tjänar Spotify 4,12 euro per premiumkund, drygt 3 lägre än vid slutet av det fjärde kvartalet. Intäkterna per betalande användare har sjunkit i flera år, vilket är ett orosmoln med tanke på att 90 procent av Spotifys intäkter kommer från just prenumerationer och inte annonser. 

Spotify har till exempel aviserat att de ska expandera till 85 nya länder under 2021, och därigenom fördubbla sin geografiska täckning, i framför allt Afrika, Asien och Syd- och Latinamerika.

I dag behåller Spotify enbart runt en fjärdedel av sina intäkter från musik medan resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. Därför ses satsningen på poddar som ett positivt steg mot lönsamhet på lång sikt, de är nämligen billigare att distribuera och producera med färre mellanhänder. Spotifys bruttomarginal uppgick under det första kvartalet till 25,5 procent, i linje med bolagets och marknadens förväntningar.

Poddarna öppnar dessutom upp för ytterligare annonsintäkter, samt nya intäktsmodeller så som låsta poddar som lyssnarna kan betala för att få tillgång till. Vid slutet av 2020 lyssnade ungefär 25 procent av alla Spotify-kunder på poddar genom appen, en siffra som analytikerna säkerligen velat se stiga. Men Spotify presenterar inte några nya siffror i rapporten för det första kvartalet, utan menar att andelen ligger kvar på samma nivå.

Den stora konkurrenten på marknaden är Apple, som Spotify nu vinner en delseger mot. Snart väntas nämligen EU-kommissionens Margrethe Vestager presentera ett åtal mot Apple avseende konkurrensbrott, enligt källor till Financial Times källor. Fallet startade med att Spotify skickade in en klagan till EU, riktad mot att Apple tar ut en avgift om 30 procent på alla köp som görs i appar inuti operativsystem på bolagets datorer, telefoner och surfplattor.

Samtidigt har det nyligen framkommit att Apple, genom sin musiktjänst Apple Music betalar upphovspersoner 1 cent eller drygt 80 öre per låt, nästan dubbelt så mycket som Spotify. Teknikjätten gick ut med informationen till musiker, bolag och medier i ett försök att framstå som mer musikertillvända. Samtidigt har Spotify långt många fler användare vilket gör deras totala ersättning till artister betydligt högre.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?