1515
Annons

Susanna Campbell: ”Pengar är makt”

Nu har riskkapitalet börjat få upp ögonen för kvinnliga företagare, menar styrelseproffset och investeraren Susanna Campbell, som är gäst i Di TV:s ”Mitt i bruset” med Ida Hansson Brusewitz. 

Susanna Campbell, tidigare vd på Ratos och numera styrelseproffs och investerare, gästar Di TV:s ”Mitt i bruset”.
Susanna Campbell, tidigare vd på Ratos och numera styrelseproffs och investerare, gästar Di TV:s ”Mitt i bruset”.Foto:Joey Abrait

Di Digitals årliga genomgång om hur riskkapitalet fördelas brukar vara en dyster läsning ur ett jämställdhetsperspektiv. Av riskkapitalet i Sverige har det de senaste sex åren investerats 1 procent i bolag grundade av kvinnor, och runt 5–12 procent i bolag med mixade grundarteam. Resten går till bolag grundade av män.

Men nu börjar det röra på sig. Under maj månad tog till exempel juristtjänsten Pocketlaw in 110 miljoner kronor i en runda ledd av Skype-grundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Veterinärtjänsten Lassie kammade i sin tur hem 115 miljoner kronor från såväl brittiska Felix Capital som H&M:s Karl-Johan Persson.

Det är när det stora kapitalet och de stora aktörerna satsar på bolagen som den stora förändringen kommer. 

”Under de senaste kvartalen har ett antal vassa kvinnliga grundarteam rest större rundor och börjar slå sig in bland de större spelarna”, säger Susanna Campbell, som investerat i bådan ovan nämnda bolagen. 

Susanna Campbell har sedan länge investerat i flera bolag med helt eller delvis kvinnligt grundade bolag, ofta tillsammans med näringslivsprofilen Cristina Stenbeck. 

”I viss mån beror det på att det är affärsidéer som ligger när mig. Jag har jobbat mycket med konsumentvaror, och i den sektorn finns fler kvinnliga grundarteam än vad man ser i andra segment.”

Likt finansbranschen har entreprenörsvärlden länge varit ganska ensam för kvinnor.

”Det har inte funnits samma kvinnliga nätverk, där man peppar varandra. Men nu börjar vi komma dit. Både män och kvinnor måste stötta varandra.”

Susanna Campbell är dock ingen stor förespråkare för EU-förslaget om kvoterade styrelser. 

”Det borde hänt av sig själv, men kommer en sådan regel måste den respekteras. Den riktiga makten sitter på ägarsidan, det är där vi måste få in fler kvinnor. Pengar är makt, så är det bara. ”

Läs mer: Fortsatt med större pengaregn till utvalda startups


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?