Annons

Susanna Campbell lämnar ytterligare en ordförandepost: ”Måste prioritera”

Susanna Campbell avgår från sin fjärde ordförandepost på kort tid när hon väljer att lämna över klubban i elbåtsbolaget Xshore.

Styrelseproffset menar själv att avhoppen beror på en hög arbetsbörda.

”Jag måste prioritera för att kunna ge fullt ut till bolagen. Det är trist”, skriver hon i ett sms till Di.

Investeraren och styrelseproffset Susanna Campbell och en av Xshores båtar.
Investeraren och styrelseproffset Susanna Campbell och en av Xshores båtar.

I juni lämnade Susanna Campbell över klubban i sportvarumärket Röhnisch, vilket i juli följdes upp av att hon avgick som styrelseordförande för e-handelsbutiken Babyshop. Babyshop lider av likviditetsbrist och Di kunde nyligen avslöja att bolaget vill ta 100-125 miljoner kronor till en värdering som är 92 procent lägre i fjol.

Därefter stod det i augusti även klart att Susanna Campbell även skulle lämna ordförandeposten i rakhyvelsbolaget Estrid. Nu ser hon till att få ännu lite mer luft i kalendern, den 3 november lämnar hon nämligen över klubban i elbåtsbolaget Xshore.

Di har sökt Susanna Campbell som avböjer en intervju med hänvisning till att hon sitter i möten, men i ett skriftligt svar uppger hon att tidsbrist är den huvudsakliga orsaken till avhoppen.

”Det enkla svaret är att vi just nu ser en turbulent omvärld, där styrelseuppdragen i de bolagen där jag sitter kräver en helt annan arbetsbörda. Det gör att jag måste prioritera för att kunna ge fullt ut till de bolagen. Det är trist, men jag känner att det är det enda sättet för att kunna leverera på det som man behöver, speciellt som styrelseordförande, inte minst i konsumentbolag just nu”, skriver Susanna Campbell i ett sms till Di.

Den enda kvarvarande ordförandeposten i hennes uppdragsportfölj är nu Altor-ägda Network Of Design. Men hon är alltjämt ledamot i de två börsnoterade bolagen Kinnevik KINV B +0,44% Dagens utveckling och Indutrade INDT +1,50% Dagens utveckling , samt i de onoterade industrisatsningarna Northvolt och H2 Green Steel. Susanna Campbells senaste operativa uppdrag var som vd för investmentbolaget Ratos mellan 2012 och 2016. 

Jon Roskill som nu ersätter Susanna Campbell som ordförande för Xshore är senior rådgivare på EQT. Han var tidigare vd för det Seattle-baserade mjukvarubolaget Acumatica och har även arbetat i 14 år på Microsoft.

”Xshore är i en väldigt intressant fas på sin tillväxtresa och att vara en del av det steget, med större fokus på Nordamerika var en unik möjlighet jag inte kunde missa”, säger Jon Roskill i en kommentar.

Samtidigt förstärker Xshore även sin styrelse med Stefan Krause. Elbåtsföretaget grundades 2016 i Stockholm av Konrad Bergström och lanserade i september 2022 modellen Xshore 1. Med den hoppas man nå en bredare målgrupp, vilket Di Digital rapporterat.

Jon Roskill tar över som ny styrelseordförande på Xshore.
Jon Roskill tar över som ny styrelseordförande på Xshore.Foto:Press.
Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera