1515

Superaccelerator från Silicon Valley kommer till Stockholm

Den hajpade amerikanska acceleratorn 500 Startups etablerar sig i Stockholm nästa år. Det säger partnern Sean Percival som ser Stockholm som det lysande undantaget i Norden.

Den hajpade acceleratorn 500 Startups planerar att komma till Stockholm.
Den hajpade acceleratorn 500 Startups planerar att komma till Stockholm.Foto:Thinkstock

500 Startups grundades av Dave McClure i Silicon Valley för fem år sedan. Acceleratorn investerar i mängder av unga teknikföretag, nästan 900 så här långt, och hjälper dem att växa. Den har också vuxit till en global jätte med närvaro i säväl Brasilien som Indien, Kina och USA och har ett förvaltat kapital på runt 2 miljarder kronor.

En av bolagets partners, Sean Percival, berättade i en intervju med Strategy Eye att 500 Startups nu fått upp ögonen för Norden. För Di Digital avslöjar han att planerna är långt gångna. 

Vi vill komma in riktigt tidigt som vi har gjort i Brasilien och Indien, vilket i dag är marknader som går väldigt bra för oss.

“Vi vill komma in riktigt tidigt som vi har gjort i Brasilien och Indien, vilket i dag är marknader som går väldigt bra för oss. Därför tittar vi på att starta ett acceleratorprogram i Oslo. Sverige är däremot lite mognare och mer konkurrenskraftigt än resten av regionen”, säger han.

Men trots det är planen att även Stockholm ska vara en del av 500 Startups nordiska satsning.

“Stockholm passar för vårt tillväxt- och marknadsföringsprogram. Det finns redan en mängd bolag där som är redo att expandera internationellt. Vi har ett program som heter 'Distro Dojo' som vi har startat i London. Som jag ser det är Stockholm den bästa platsen för att starta ett sådant program”.

När ska det ske?

“Vi räknar med att starta under första halvåret 2016. Alla initiativ och program ska starta i början av nästa år”, säger Sean Percival.

Distro Dojo är ett tremånadersprogram för bolag som tagit fram en produkt och står inför expansion. 500 Startups investerar runt 1-2 miljoner kronor i varje bolag och hjälper dem sedan att nå ut internationellt. Sean Percival håller just nu på att sy ihop finansiärer och samarbeten till satsningarna i Oslo och Stockholm.

"Jag träffar finansiärer, entreprenörer och potentiella partners. Men också folk från offentlig sektor som Stockholm Business Region för att förstå hur utmaningarna ser ut och vad vi kan hjälpa till med", säger han.

Värderingarna på många ställen i världen är väldigt höga just nu. Men så är inte fallet i större delen av Norden.

Sean Percival räknar med att ekosystemet för startups kommer att mogna i Norden de kommande åren och att det därför kommer att vara en bra affär för 500 Startups att etablera sig nu.

“Värderingarna på många ställen i världen är väldigt höga just nu. Men så är inte fallet i större delen av Norden. Så det är en möjlighet nu att komma in tidigt, investera i tidiga faser och få ägarskap innan de här bolagen växer och blir mycket, mycket större”.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?