Annons

”Super Size Me”-bolaget tog hem segern i Startup Tour

På torsdagen var det dags för final i Di Digitals Startup Tour på Kulturhuset i Stockholm. Medtech-bolaget Amra från Linköping tog hem segern.

Tommy Jacobsson är vd för Amra, som mäter fetma i kroppen med magnetkamera.
Tommy Jacobsson är vd för Amra, som mäter fetma i kroppen med magnetkamera.Bild:Patrik Olsson

På scenen framträdde bland annat Storytels vd och grundare Jonas Tellander. Tidigare i år köpte hans bokuppstickare det anrika förlaget Norstedts för drygt 150 miljoner kronor. Men det var inte givet att så skulle ske då Jonas Tellander tidigt jagade investerare.

”De kunde ha varit ägare i Storytel, jag tror jag pitchade till dem”, säger Jonas Tellander.

Läs mer: Shipwallet tog hem segern i Stockholms-deltävlingen av Startup Tour

Artisten och producenten Steve Angello, som gjort flera investeringar i till exempel Zound Industries, intervjuades också på scenen. Han talade om varför han intresserat sig för techbranschen.

”Jag är en nörd, jag sitter framför datorn hela tiden”, säger han.

Läs mer: De vann vid Startup Tour i Göteborg

Näringsminister Mikael Damberg avslöjade också på scenen vilken bransch han skulle starta bolag i om han vore entreprenör.

”Jag hade tittat på att starta något inom e-hälsa, det är ett område som kommer att explodera de närmsta åren”, säger han.

Men den stora händelsen var de pitchande bolagen i finalen av Di Digitals Startup Tour. Tidigare har deltävlingar hållits i Linköping, Malmö, Umeå, Göteborg och Stockholm. Fem bolag deltog i finalen: 1928 Diagnostics, Amra, Fieldly, Shipwallet och Sportswik.

Läs mer: Amra prisades på Startup Tour i Linköping

Bolaget som kammade hem segern var Linköpingsbolaget Amra.

”Ett bolag som tacklar ett stort problem”, var en av juryns motiveringar.

”Det känns fantastiskt, jag är jättelycklig”, säger Amras vd Tommy Johansson.

Foto:

Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud sitter ner på scen. Längst till höger står Tommy Johansson, som är vd för Amra.

”Det är särskilt kul att ett Linköpingsbolag vinner, annars brukar det vara ganska Stockholmscentrerat”, tillägger han och hyllar tekniktunga bolag i Linköping med anknytning till universitet.

Han berättade också om den första han ska ringa efter segern.

”Min fru.”

Amra har utvecklat en metod för att mäta kroppsfetter med en magnetkamera. Mätmetod uppskattar riskerna för att olika patienter ska drabbas av allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt och diabetes. Det gör det lättare för sjukvården att prioritera vilka patienter som ska behandlas.

Segern är en stor eloge till våra anställda.

Idén kom från filmen ”Super Size Me”, en dokumentärfilm från 2004 där Morgan Spurlock provar att leva på mat från endast McDonald’s. Filmens genomslag gjorde att forskare vid Linköpings universitet bestämde sig för att pröva experimentet.

Två av forskarna, Magnus Borga och Olof Dahlqvist Leinhard, ansåg att studien hade marknadspotential och grundade Amra 2010 efter att forskningsprojektet avslutats. Tommy Johansson klev in i bolaget först 2012, efter att ha sålt sitt kartbolag C3 Technologies till Apple.

För närvarande samarbetar Amra med drygt 30 sjukhus. Hälften av sjukhusen ligger i USA, och där tror Tommy Johansson också att störst potential finns.

”Segern är en stor eloge till våra anställda. Sedan vi deltog i förra deltävlingen har vi fått många spontansökningar och det kommer nog att fortsätta”, säger Tommy Johansson.

Amra söker för närvarande också riskkapital på 100 miljoner kronor.

”Det här är inte avgörande för det men det hjälper och ger en skjuts på vägen”, säger Tommy Johansson.

Förutom äran kammade vinnarbolaget hem annonsutrymme för en miljon kronor hos Bonnier News, det vill säga bland annat DN, Di och Expressen.

Vinnarbolaget får också gratis konsulttjänster av konsultfirman Accenture och rådgivning hos Nordea samt en resa till Silicon Valley som finansieras av Lufthansa. Där kommer Di Digitals korrespondent Miriam Olsson-Jeffery att bjuda på en rundvisning och möten med entreprenörer och investerare. Volkswagen bjuder också på en leasing av en bil under ett år.

Läs mer: Fieldly vinnare när Startup Tour kom till Malmö

Läs mer: Fullt hus när Startup Tour intog Umeå

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera