1515

”Super Size Me”-bolaget tog hem segern i Startup Tour

På torsdagen var det dags för final i Di Digitals Startup Tour på Kulturhuset i Stockholm. Medtech-bolaget Amra från Linköping tog hem segern.

Tommy Jacobsson är vd för Amra, som mäter fetma i kroppen med magnetkamera.
Tommy Jacobsson är vd för Amra, som mäter fetma i kroppen med magnetkamera.Bild:Patrik Olsson

På scenen framträdde bland annat Storytels vd och grundare Jonas Tellander. Tidigare i år köpte hans bokuppstickare det anrika förlaget Norstedts för drygt 150 miljoner kronor. Men det var inte givet att så skulle ske då Jonas Tellander tidigt jagade investerare.

”De kunde ha varit ägare i Storytel, jag tror jag pitchade till dem”, säger Jonas Tellander.

Läs mer: Shipwallet tog hem segern i Stockholms-deltävlingen av Startup Tour

Artisten och producenten Steve Angello, som gjort flera investeringar i till exempel Zound Industries, intervjuades också på scenen. Han talade om varför han intresserat sig för techbranschen.

”Jag är en nörd, jag sitter framför datorn hela tiden”, säger han.

Läs mer: De vann vid Startup Tour i Göteborg

Näringsminister Mikael Damberg avslöjade också på scenen vilken bransch han skulle starta bolag i om han vore entreprenör.

”Jag hade tittat på att starta något inom e-hälsa, det är ett område som kommer att explodera de närmsta åren”, säger han.

Men den stora händelsen var de pitchande bolagen i finalen av Di Digitals Startup Tour. Tidigare har deltävlingar hållits i Linköping, Malmö, Umeå, Göteborg och Stockholm. Fem bolag deltog i finalen: 1928 Diagnostics, Amra, Fieldly, Shipwallet och Sportswik.

Läs mer: Amra prisades på Startup Tour i Linköping

Bolaget som kammade hem segern var Linköpingsbolaget Amra.

”Ett bolag som tacklar ett stort problem”, var en av juryns motiveringar.

”Det känns fantastiskt, jag är jättelycklig”, säger Amras vd Tommy Johansson.

Foto:

Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud sitter ner på scen. Längst till höger står Tommy Johansson, som är vd för Amra.

”Det är särskilt kul att ett Linköpingsbolag vinner, annars brukar det vara ganska Stockholmscentrerat”, tillägger han och hyllar tekniktunga bolag i Linköping med anknytning till universitet.

Han berättade också om den första han ska ringa efter segern.

”Min fru.”

Amra har utvecklat en metod för att mäta kroppsfetter med en magnetkamera. Mätmetod uppskattar riskerna för att olika patienter ska drabbas av allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt och diabetes. Det gör det lättare för sjukvården att prioritera vilka patienter som ska behandlas.

Segern är en stor eloge till våra anställda.

Idén kom från filmen ”Super Size Me”, en dokumentärfilm från 2004 där Morgan Spurlock provar att leva på mat från endast McDonald’s. Filmens genomslag gjorde att forskare vid Linköpings universitet bestämde sig för att pröva experimentet.

Två av forskarna, Magnus Borga och Olof Dahlqvist Leinhard, ansåg att studien hade marknadspotential och grundade Amra 2010 efter att forskningsprojektet avslutats. Tommy Johansson klev in i bolaget först 2012, efter att ha sålt sitt kartbolag C3 Technologies till Apple.

För närvarande samarbetar Amra med drygt 30 sjukhus. Hälften av sjukhusen ligger i USA, och där tror Tommy Johansson också att störst potential finns.

”Segern är en stor eloge till våra anställda. Sedan vi deltog i förra deltävlingen har vi fått många spontansökningar och det kommer nog att fortsätta”, säger Tommy Johansson.

Amra söker för närvarande också riskkapital på 100 miljoner kronor.

”Det här är inte avgörande för det men det hjälper och ger en skjuts på vägen”, säger Tommy Johansson.

Förutom äran kammade vinnarbolaget hem annonsutrymme för en miljon kronor hos Bonnier News, det vill säga bland annat DN, Di och Expressen.

Vinnarbolaget får också gratis konsulttjänster av konsultfirman Accenture och rådgivning hos Nordea samt en resa till Silicon Valley som finansieras av Lufthansa. Där kommer Di Digitals korrespondent Miriam Olsson-Jeffery att bjuda på en rundvisning och möten med entreprenörer och investerare. Volkswagen bjuder också på en leasing av en bil under ett år.

Läs mer: Fieldly vinnare när Startup Tour kom till Malmö

Läs mer: Fullt hus när Startup Tour intog Umeå


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?