1515

Succéstudions grundare plockar ut 125 miljoner – ska investera i nya spelbolag

Skövdebolaget Coffee stain studios fortsätter att dra in miljoner på sitt getspel. Nu plockar grundarna ut 125 vinstmiljoner för att investera i nya spelprojekt.

Anton Westbergh, vd för spelbolaget Coffee stain studios.
Anton Westbergh, vd för spelbolaget Coffee stain studios.Foto:Nicke Johansson

Goat Simulator fortsätter att ge klirr i kassan för Skövdebaserade Coffee Stain Studios. Samtidigt har spelstudion investerat i det externt utvecklade Battlerite, som i höstas drog in 35 miljoner kronor under sin första månad efter lansering. 

Coffee Stain omsatte i fjol närmare 129 miljoner kronor, vilket är 2 miljoner mer än under föregående år. Vinsten för 2016 landade på 84 Mkr.

”Battlerite är en stor del till varför vi lyckats öka omsättningen. Egentligen hade vi inte förväntat oss det för 2016 eftersom vi inte släppt någon egen titel sedan Goat Simulator. Så det är kul”, säger Anton Westbergh, som är vd och en av nio grundare av Coffee Stain Studios.

Läs även: Braksuccé för ännu ett svenska Battlerite 

Efter ett starkt fjolår passar bolaget på att dela ut en del av vinsten till grundarna. 

Coffee Stain Studios har samlat på sig över 140 Mkr i vinstmedel de senaste åren och beslutar nu att dela ut 125 Mkr till aktieägarna, via sitt holdingbolag, enligt årsredovisningen. Men enligt Anton Westbergh är det inte för privat bruk utan för investeringar i spelbranschen.

”Eftersom Coffee Stain har gått rätt bra har vi mycket kapital som vi vill återinvestera i spelbranschen. Vår vinstutdelning gör det möjligt för grundarna att kunna driva saker vid sidan av Coffee Stain”, säger Anton Westbergh.

Coffee Stain Studios grundades 2010 men intäkterna tog ordentlig fart först efter det att succéspelet Goat Simulator släpptes i april 2014. Det året steg intäkterna till 89 Mkr, en ökning med 600 procent på ett år.

Vår vinstutdelning gör det möjligt för grundarna att kunna driva saker vid sidan av Coffee Stain.

Under torsdagen meddelade bolaget att man även går in som delägare i den nystartade Göteborgsstudion Lavapotion.

”Vi började snacka med gänget bakom Lavapotion för ett par månader sen. Idén till spelet som de ska utveckla var något som vi på Coffee Stain hade pratat om internt tidigare. Då var det självklart att vi skulle investera i det”, säger Anton Westbergh.

Inledningsvis investerar Coffe Stain 3 Mkr i Lavapotion, vilket antagligen bara är en första investering, enligt Anton Westbergh.

Foto: Kalle Lantz.

Teamet bakom Lavapotion: Carl Toftfelt, Niklas Borglund, Patrik Liljecrantz och Magnus Alm. Foto: Kalle Lantz.

 ”Det här är ju en såddinvestering sen kommer det säkert tas in lite mer kapital längre fram, men det här är tillräckligt för att de ska kunna dra igång.” 

I fjol köpte Skövdebolaget ut sin egen tidiga investerare Skaraborg Invest, som investerade i spelbolaget 2013. Förra året startade man också Coffee Stain Publishing, en förlagsgren som ska ge ut spel som utvecklas av andra bolag. Bland annat ska förlagsgrenen ge ut spel av danska Ghost Ship, som Coffee Stain tidigare har investerat i. 

”Det är ett sätt för oss att expandera vår verksamhet och få lite mer bandbredd. Publishing är ett väldigt bra sätt för oss att utnyttja det vi har byggt upp som vårt nätverk, våra kontakter och vårt varumärke.

Läs även: Getspelet går som tåget – slår sin egen prognos 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?