Har du någonsin velat springa runt som en get och ställa till med problem i ditt bostadskvarter? I så fall kom dataspelet ”Goat simulator” som en skänk från ovan 2014. Spelet som skapades av Skövdeföretaget Coffee Stain Studios blev en gigantisk succé över hela världen. Inte för att det blev ett kritikerhyllad spel, för det blev det inte. Men galenskapen bakom spelet gjorde att det blev en publikfavorit och Coffee Stains största framgång.
Idag har Coffee Stain en studio i Skövde och en i Stockholm, men också en stor förlagsdel som jobbar med andra spelföretags spel. Fast nu startar Coffee Stain en spelstudio även i Malmö och den som ska bygga upp studion har gjort det förr här.
För nästan exakt tio år sedan fick Daniel Persson uppdraget att starta en studio i Malmö för spelföretaget King. Då, i början av 2012, hade ”Candy Crush Saga” ännu inte släppts och King var en liten spelare i en stor spelvärld. Men det året exploderade allt. ”Candy Crush” släpptes och under 2013 var spelet på världens läppar.
”När jag började hade King runt hundra anställda. Men sedan växte King så stort att jag tappade känslan och motivationen. Det blev mer som ett tankfartyg än en sportbåt”, säger Daniel Persson.
Sedan dess har han varit studiochef för Good Games i Hamburg och för ”Subway Surfer”-skapande studion Sybo i Köpenhamn. Men hösten 2019 började han frilansa för Coffee Stain. För ett år sedan gick han upp till en heltidstjänst och ungefär samtidigt började man prata om att starta en hel studio i Malmö. Det senaste halvåret har diskussionerna intensifierats och nu är beslutet fattat.
Coffee Stain Malmö ska bli en studio som helt fokuserar på att göra mobilspel. De har redan en plan på vilka de två-tre första spelen blir, men den listan är inte offentlig. Fast att de ska jobba med ”Goat simulator” kan Daniel Persson ändå bekräfta – om än inte hur.
”Vi kommer att ta hand om den mobilversionen av ”Goat simulator” som redan är släppt. Sen kommer vi att vilja utveckla och utvidga det. Vi vill ju jobba med alla Coffee Stains interna spel och det öppnar för inte bara ”Goat simulator”, utan även ”Deep rock galactic”, ”Satisfactory” och ”Valheim” bland annat”, säger Daniel Persson och tillägger att de även ska skapa helt nya spel utifrån egna idéer.

Just nu är Coffee Stain Malmö tre personer med kontor på spelhubben Dev Hub vid Södertull i Malmö, men Daniel Persson är i full fart med att hitta en ny lokal som Coffee Stain ska kunna växa i.
”Vi hade gärna stannat kvar här i Dev Hub om det funnits plats, men det gör det inte. Så jag har tittat på fyra-fem lokaler och målet är att hitta en lokal där vi kan växa. Kanske att vi väljer att samarbeta med andra spelstudior och hitta en gemensam lokal”, säger Daniel Persson.
Hur stor tänker du att studion ska bli?
”Just nu siktar vi på inte fler än 15 personer till en början, men vi kommer att bli fler. Kanske upp till 30 personer. Jag vill att vi ska vara små och snabba. Fast är vi under 50 kommer vi ändå att vara små”, säger Daniel Persson.
Den stora utmaningen för honom nu är att bygga ett team i en post-covid-värld där folk har vant sig vid att arbeta hemma. Men också att hitta kompetens då det fortfarande utbildas färre spelutvecklare än vad branschen kräver.
”Jag hade velat ha femton personer på plats imorgon, men det kommer att ta tid. Förhoppningsvis är vi igång inom tre månader”, säger Daniel Persson.
Läs mer: Barnstudion Toca Boca rekordväxer – når 65 miljoner spelare