1515

Succén är tillbaka – Di Digital storsatsar på kvinnliga företagare

För tredje året i rad anordnar Di Digital konferensen Female Founders. Men i år växlar satsningen upp rejält. 

"Vi ser hur kvinnliga entreprenörer ger en helt ny växtkraft till näringslivet", säger Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef för Di Digital. 

Miriam Olsson Jeffery, Di Digitals korrespondent i San Francisco och moderator på Female Founders 2019.
Miriam Olsson Jeffery, Di Digitals korrespondent i San Francisco och moderator på Female Founders 2019.

De senaste två åren har Di Digital lyft fram kvinnliga profiler i och med det årliga eventet Female Founders i Stockholm. Eventet har varit slutsålt till sista plats sedan starten. Nu har ansökningen öppnat för de bolag som vill pitcha på årets event. 

"Det är Sveriges bästa startupgrundare som pitchar på Female Founders. Kvaliteten är otroligt hög och blir bättre för varje år", säger Cornelia Andersdotter, projektledare för Female Founders. 

I fjol sökte 80 bolag. Fyra valdes ut till att presentera för en jury bestående av bland annat Anna Söderholm, investment manager på Almi Invest och Susanna Campbell, styrelseproffs och ordförande för stiftelsen Norrskens investeringskommitté.

Vinnaren blev vattenåtervinningsbolaget Mimbly som därmed direktkvalificerade sig till den stora Startup Tour-Finalen.  

Nytt för i år är att Di Digital och Svenska-Amerikanska Handelskammaren i New York ingår ett transatlantiskt samarbete genom att slå ihop konferenserna Female Founders och the Executive Women´s Conference (eWc) i Stockholm respektive New York.

"De kvinnliga svenska startupgrundarna är stjärnor i Sverige. Internationellt har de potential att bli superstjärnor. Svenska kvinnor ligger långt fram och vi ska se till att inspirera omvärlden", säger Miriam Olsson Jeffery, moderator för Female Founders och Di:s korrespondent i Silicon Valley.

Vinnarna av pitchtävlingen vid Startup Tour i Stockholm kommer bland annat att vinna en resa till New York för att där pitcha för en internationell publik, på Svensk-amerikanska handelskammarens mötesplats Gateway på Manhattan. 

Sedan ett par veckor tillbaka producerar Di Digital också det veckovisa nyhetsbrevet Female Founders Weekly där profiler och nystartade företag lyfts fram. 

"Intresset är så stort att det förtjänar en egen kanal. Det handlar om såväl vår som det svenska näringslivets framtid. Kvinnor hjälper varandra med nätverk och tar plats på ett sätt som vi inte sett någonsin tidigare, samtidigt som det finns hur mycket som helst att göra fortfarande", säger Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef på Di Digital.

Läs mer om Female Founders i Stockholm och New York här.

Anmäl dig till nyhetsbrevet här.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?