1515

Succé för Na-kds second hand-tjänst – ska bli en väsentlig del av försäljningen

Klädbolaget Na-kds second hand-plattform som lanserades i slutet av april har fått stort genomslag från den trogna köpekretsen. Nu siktar bolaget på att second hand ska bli en väsentlig del av försäljningen, vilket innebär mellan 10 till 30 procent.

Till vänster: Anna Winde, hållbarhetschef på Na-kd.
Till vänster: Anna Winde, hållbarhetschef på Na-kd.

Runt 17 000 begagnade plagg har hittills lagts ut till försäljning på plattformen Na-kd Circle, som lanserades den 22 april i år på samtliga marknader inom EU. Och sajten har fallit kunderna i smaken.

”Vi har mottagit fina meddelanden som kommit in till vår kundtjänst från kunder som berättar att de älskar sajten, vilket är otroligt roligt”, säger hållbarhetschefen Anna Winde. 

Bolaget har valt att enbart tillåta försäljning av Na-kds produkter, eftersom all produktdata och foton redan ligger inne i systemet. 

”Baserat på marknaden har vi olika modeller men Circle innefattar bland annat såväl möjligheten att en vara skickas direkt från säljare till köpare, så kallad peer to peer, såväl som att vi kan köpa flera plagg från en säljare, samtidigt kvalitetssäkra plagget och agera mellanhand”, förklarar Anna Winde, hållbarhetschef på Na-kd.

Second hand-plattformen, som hittills kostat närmare 40 miljoner kronor att bygga upp sedan 2019, är en del av bolagets hållbarhetssatsning. Enligt Anna Winde kommer omkring 80 procent av bolagets utsläpp från tillverkning av material och produktion.

Läs mer: H&M-ägda Sellpy lanserar i 20 länder på ett bräde

”Vi har bland annat satt ett mål att minska våra absoluta klimatutsläpp med 50 procent till 2030, jämfört med 2020. Det är en stor utmaning för ett ungt växande företag som Na-kd”, kommenterar hon.

Plattformen är integrerad med plattformen för nya plagg, vilket gör att alla kläder kan läggas i samma order. 

”För att vi ska ha en chans att nå våra klimatmål så måste Na-kd Circle, och eventuellt andra cirkulära affärsmodeller, utgöra en väsentlig del av vår affär. Det här är en resa som vi måste göra tillsammans med våra kunder. I och med Circle erbjuder vi ett mer hållbart sätt att konsumera mode på, och vi ser redan nu att konsumenterna har tagit det till sig”, säger Anna Winde. 

Na-kd grundades av Jarno Vanhatapio har sedan starten 2016 byggt en av Sveriges största e-handelsbutiker. I fjol nådde bolaget en omsättning om drygt 2 miljarder kronor, en tillväxt med över 50 procent.

I april skedde en nyemission på 400 miljoner kronor där investmentbolaget Ernström & Co, som ägs av familjen Hielte-Hobohm, var största investerare. När Di kontaktade Na-kd någon månad senare om värderingen låg den enligt bolaget på 520 miljoner euro, motsvarande 5,3 miljarder kronor i dagens växlingskurs.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?