1515

Styrelserna skriker efter digitala strategier

En klar majoritet av styrelseledamöterna i svenska bolag anser att det egna företaget saknar en digital vision. Och bara en bråkdel av ledamöterna är digitalt kunniga, visar en färsk undersökning.

Suzanne Sandler är vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.
Suzanne Sandler är vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.Foto:Stefan Tell/Styrelseakademien

Di Digital kunde nyligen berätta att fyra av tio svenska bolag saknar digital strategi, enligt drygt 2 000 av Sveriges mest inflytelserika chefer.

Men i styrelserummen framstår bristen som ännu större. Av drygt 300 tillfrågade styrelsemedlemmar anser 70 procent att deras företag saknar en digital vision, enligt en undersökning av den ideella föreningen Styrelseakademien.

Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens

Företagens digitalisering är oftast funktionell, med fokus på hur IT-verktyg kan effektivisera organisationen eller mötet med kunden. Det är mer sällsynt med en genomgripande strategi för digitalisering, påpekar Suzanne Sandler, vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.

”IT har ju alltid handlat om att effektivisera processer och göra en verksamhet mer kostnadseffektiv. Man betar av område för område. Men det är inte det som är frågan nu, utan det är den övergripande affärsmodellen. Vad har vi för produkter? Kan de ändras över tiden? Det är mycket mer förknippat med affärsstrategin”, säger hon.

Läs mer: Swedbanks ordförande skyller på digitaliseringen

Drygt hälften av de tillfrågade anser att samhällets digitalisering inte påverkar deras bransch. 70 procent anser att deras företag inte ”främjar nya affärsexperiment för att kunna ta tillbara digitala affärsmöjligheter”, påpekar Styrelseakademien.

Digital transformation handlar om något annat

”Många tror att de är digitala för att de arbetar med digitala verktyg genom sina system, att de erbjuder e-handel och har webbplatser. Men digital transformation handlar om något annat. Det största taxibolaget äger inte en enda bil”, säger Suzanne Sandler.

Läs mer: Honkamaa: ”Jag är imponerad av H&M på nätet”

Det behöver inte vara ledamöterna med IT-bakgrund som är bäst på att omsätta digitala strategier, enligt undersökningen. I stället kan flexibla och erfarna ledare ”som håller sig kontinuerligt insatta i digitaliseringens affärsmöjligheter” vara de som bidrar bäst till en digital affärsutveckling.

Av de svarande ledamöterna eller direktörerna arbetar 15 procent inom företag i teknik-, telekom- eller internetbranschen.


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?