1515

Styrelserna skriker efter digitala strategier

En klar majoritet av styrelseledamöterna i svenska bolag anser att det egna företaget saknar en digital vision. Och bara en bråkdel av ledamöterna är digitalt kunniga, visar en färsk undersökning.

Suzanne Sandler är vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.
Suzanne Sandler är vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.Foto:Stefan Tell/Styrelseakademien

Di Digital kunde nyligen berätta att fyra av tio svenska bolag saknar digital strategi, enligt drygt 2 000 av Sveriges mest inflytelserika chefer.

Men i styrelserummen framstår bristen som ännu större. Av drygt 300 tillfrågade styrelsemedlemmar anser 70 procent att deras företag saknar en digital vision, enligt en undersökning av den ideella föreningen Styrelseakademien.

Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens

Företagens digitalisering är oftast funktionell, med fokus på hur IT-verktyg kan effektivisera organisationen eller mötet med kunden. Det är mer sällsynt med en genomgripande strategi för digitalisering, påpekar Suzanne Sandler, vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.

”IT har ju alltid handlat om att effektivisera processer och göra en verksamhet mer kostnadseffektiv. Man betar av område för område. Men det är inte det som är frågan nu, utan det är den övergripande affärsmodellen. Vad har vi för produkter? Kan de ändras över tiden? Det är mycket mer förknippat med affärsstrategin”, säger hon.

Läs mer: Swedbanks ordförande skyller på digitaliseringen

Drygt hälften av de tillfrågade anser att samhällets digitalisering inte påverkar deras bransch. 70 procent anser att deras företag inte ”främjar nya affärsexperiment för att kunna ta tillbara digitala affärsmöjligheter”, påpekar Styrelseakademien.

Digital transformation handlar om något annat

”Många tror att de är digitala för att de arbetar med digitala verktyg genom sina system, att de erbjuder e-handel och har webbplatser. Men digital transformation handlar om något annat. Det största taxibolaget äger inte en enda bil”, säger Suzanne Sandler.

Läs mer: Honkamaa: ”Jag är imponerad av H&M på nätet”

Det behöver inte vara ledamöterna med IT-bakgrund som är bäst på att omsätta digitala strategier, enligt undersökningen. I stället kan flexibla och erfarna ledare ”som håller sig kontinuerligt insatta i digitaliseringens affärsmöjligheter” vara de som bidrar bäst till en digital affärsutveckling.

Av de svarande ledamöterna eller direktörerna arbetar 15 procent inom företag i teknik-, telekom- eller internetbranschen.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?