1515
Annons

Studie: Smart ring från Finland skulle kunna förutspå coronasmitta

Kan en smart ring upptäcka tidiga tecken på coronavirus? Det är en fråga som det finska startupbolaget Oura tillsammans med University of California i San Francisco vill ta reda på. 

Finskstartade Ouras smarta ring har över 150 000 användare globalt. Bolaget har kontor i Uleåborg, Helsingfors och San Francisco.
Finskstartade Ouras smarta ring har över 150 000 användare globalt. Bolaget har kontor i Uleåborg, Helsingfors och San Francisco.Foto:Press.

(Di Digital/San Francisco) På torsdagsmorgonen den 12 mars vaknade Petri Hollmén och kände sig ungefär som vanligt. De senaste veckorna hade han rest till Zürich i Schweiz, åkt vidare till skidorten St. Anton i Österrike och sedan till Stockholm. Nu var han tillbaka hemma i Åbo i Finland och var i frivillig karantän.

Han loggade in på sin Oura-app, som är kopplad till den smarta ringen från det finska startupbolaget Oura. Den mäter kroppsaktiviteter som sömn, andning och kroppstemperatur. Petri Hollmén upptäckte att ringen hade plockat upp en något förhöjd temperatur under natten.

Han blev lite orolig och fick samma dag möjlighet att testa sig för coronaviruset. Det visade sig att han var smittad, om än med milda symtom.

Petri Hollmén publicerade sin historia i en statusuppdatering på Facebook och den fick snart vingar. Resultatet blev att Oura har inlett en studie i samarbete med University of California San Francisco, UCSF, som är inriktat på hälsa och medicin. Målet är att utveckla en algoritm för att upptäcka tidiga tecken på coronavirus. 

”När en Oura-användare i Finland testade positivt för COVID-19, efter att ha agerat på insikter han fått från sin ring, insåg vi att vi kunde använda vår teknik för att hjälpa personer som jobbar på frontlinjen att vara uppmärksamma på sina symptom med större noggrannhet och medvetenhet”, säger Ouras vd Harpreet Rai till Di Digital.

Läs mer: Ouras ring ska förbättra din sömn – backas av Will Smith 

Studien ska pågå i två till tre månader och innehåller två delar. Dels att 2 000 anställda inom vården i San Francisco kommer att ha på sig ringen, för att se om det går att upptäcka tidiga signaler på eventuell smitta. Det kan handla om att plocka upp förhöjd kroppstemperatur två-tre dagar före andra symptom, vilket i så fall skulle kunna göra skillnad för smittspridningen av coronaviruset.

”Vi utrustar sjukvårdspersonal med ringar så att de kan spåra sin kroppstemperatur, andningsfrekvens och hjärtfrekvens. Målet är att de ska förstå eventuella tidiga varningstecken på infektion så att de kan vidta nödvändiga åtgärder”, säger Harpreet Rai.

Den andra delen innebär att Ouras totalt 150 000 användare, som finns runtom i världen, kan ansluta sig för att logga sina resultat och svara på dagliga undersökningar om symptom.

Oura är bara ett av många startupbolag som har börjat undersöka möjligheter kopplat till coronautbrottet. Till exempel har accelatorn Y Combinator i Silicon Valley listat 25 alumnibolag som flera har ställt om sina verksamheter för att bland annat utveckla ett vaccin mot coronaviruset och en labbrobot för snabbare tester. 

Läs också: Musk vill bygga respiratorer i Tesla-fabrik – och SpaceX gör handsprit 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera