1515

Studenterna startade mjukvarubolag – har 125 anställda och dubblat intäkterna på två år

Det svenska mjukvaruföretaget Voyado hjälper både fysiska butiker och e-handlare att stärka sin kundlojalitet. På två år har bolaget fördubblat sin omsättning till 165 miljoner kronor – och nu köper riskkapitalbolaget Verdane in sig. ”Vi vet att vi hade kunnat få betydligt mer på börsen”, säger vd:n Johan Bäckarlin, som startade bolaget 2005 direkt efter sina universitetsstudier.

Pål Malmros är partner på Verdane medan Johan Bäckarlin är medgrundare och vd på Voyado.
Pål Malmros är partner på Verdane medan Johan Bäckarlin är medgrundare och vd på Voyado.Foto:Press.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från QlikAnnons

Så kan du använda ”the power of many” med aktiv intelligens

När du hör orden ”innovatör” och ”transformation” är kanske individer som Elon Musk och Steve Jobs de första du tänker på. Men, under de senaste åren har studier visat att den största potentialen för detta går att hitta i det man kallar ”the power of many” eller kollektiv intelligens. 

Kollektiv intelligens innebär förmågan att nyttja kraften i en grupp för att kunna lösa problem eller uppnå mål som en enda individ inte kan klara av på egen hand. Det här konceptet är inte nytt. Men i eran av intelligens, där individers kunskap och erfarenheter förstärks av datainsikter, blir det kollektiva arbetet – i grupp och med maskiner – ett av de mest kraftfulla verktygen för att driva innovation och tillväxt. Dataanalysföretaget Qlik går här igenom hur ditt företag kan hjälpa era användare att nyttja kraften i ”the power of many”. 

Kollektiv intelligens driver informerade beslut

Oavsett hur stort eller litet ett affärsproblem är så behöver vi data och analytics för att kunna förstå utmaningen, beräkna riskerna, hitta lösningar, ha diskussioner och hämta input från olika stakeholders. Allt detta innan vi till slut kan fatta ett informerat beslut. Att fatta beslut som grupp, skapa konsensus, hämta idéer från olika källor och motivera människor genom ägarskap för att driva beslut är alla komponenter i den kollektiva intelligensen.

Dessa behov spelade en stor roll i framtagningen av Qliks nya, snart färdiga, samarbetsfunktion Collaborative Notes. Funktionen är skapad för att möjliggöra multi-user-samverkan över flera olika dashboards med flera olika data sets. Målet är att kunna fylla i nuvarande luckor inom Business Intelligence och analytics-lösningar som vanligtvis resulterar i fragmenterade bitar av kunskap bland olika personer, i olika roller i organisationen. 

Bättre beslut skapas av flera ”aha-upplevelelser”

Under de senaste åren har vi kunnat se ett ökat användande av machine learning och AI-assisterade insikter. Detta har hjälpt användare att hitta avvikande värden, klassificera data, identifiera trender och förstå samband. Men de här gömda mönstren kan bara förvandlas till en insikt när de triggar en ”aha-upplevelse” hos en användare. Den mänskliga faktorn är alltså vital när information förvandlas till insikt. Men, det är fortfarande en utmaning för organisationer att fånga in och samla ihop dessa ”aha-upplevelser”. Därför är samarbete och kollektiv intelligens en av de viktiga acceleratorerna inom aktiv intelligens. Personer som arbetar med kunskap måste bli uppmuntrade att dela och förklara sina perspektiv för att deras kunskap och insikter ska kunna informera och leda till rätt beslut och handling. 

Använd den verkliga potentialen i intelligens

Qlik menar att vi behöver gå ifrån tanken att intelligens är likställt med en enda individs förmåga. Kollektiv intelligens visar oss att den verkliga kraften uppstår när vi för samman olika typer av kunskap, erfarenheter, insikter och grupper av människor. Där hoppas företaget att den nya funktionen Collaborative Notes ska bidra till att frigöra den kraften i alla typer av organisationer. 

QlikWorld Online är branschens största, globala online data- och analytics-event. Det bästa av allt är att det är helt kostnadsfritt och du behöver inte ens lämna ditt hem. Säkra din plats på webbinariet här. 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?