Under 2014 tog Strawbees in närmare 800 000 kronor i en uppmärksammad Kickstarter-kampanj för att tillverka sugrörsliknande moduler. Bolaget har sedan dess breddat sig från enbart leksaker till att sälja utbildningslönsningar.
”Vi började med att sälja kreativa leksaker, sen märkte vi att en massa lärare börja använda Strawbees i skolan för att lära ut matematik, kreativitet och fysik”, säger Strawbees medgrundare och vd Erik Bergelin.
Läs även: Kickstarter-succén Strawbees värderas till 39 miljoner
Det var för två år sedan som bolaget påbörjade förvandlingen med att anställa lärare och personal med inriktning på utbildning. Strawbees började även samarbeta med Quirkbot, som erbjuder hård- och mjukvara för utlärning av programmering, för att ta steget från leksaker till digitala hjälpmedel. I december i fjol förvärade Strawbees Quirkbot för att integrera det i verksamheten.
”Vår lösning liknar väldigt mycket den som Lego har, med ett konstruktionssystem och programmering. Skillnaden är att vi kostar en fjärdedel så mycket. Det gör oss väldigt intressanta för marknader som annars inte har råd med Lego, som Afrika, Sydostasien och Sydamerika”, säger Erik Bergelin.
Strawbees, vars produkter och tjänster numera ses som ett hjälpmedel för att lära barn kreativt tänkande och även förstå programmering, har just slutit avtal med en stor distributör i Thailand. Avtalet gör Strawbees till leverantör till 30 000 skolor i landet.
”Programmering och kreativt lärande håller just nu på att explodera runt om i världen, där det blir ett obligatoriskt ämne i skolan i land efter land. Att vinna Thailand, i konkurrent med bland annat Lego education, sätter oss på den globala kartan och är ett erkännande att vi kan leverera utbildning och produkter i världsklass.” säger Strawbees vd Erik Bergelin.

Läs även: Svensken gör lurar av vapen – stal showen i Las Vegas
I samband med avtalet tar bolaget även in 6 miljoner kronor från bland annat Fabian Bengtsson, delägare i Siba och Netonnet, Daniel Johnsson, före detta ägare och vd för Captech, och Anna Stenberg, grundare av Women Executive Search WES.
”Vi kom i kontakt med Anna Stenberg vid ett runda-bordssamtal på Prins Daniels entreprenörsdag i våras. Hon bestämde sig där och då för att investera i oss och introducerade oss även för Fabian Bengtsson”, säger Erik Bergelin.
För ett år sedan var de fyra personer på Strawbees. Nu har antalet vuxit till 17 personer men fler behövs. Därför ska det nya kapitalet delvis användas för att att anställa fler säljare men även för att utveckla fler produkter.
Samtidigt som arbetsstyrkan växer ökar även omsättningen. I fjol låg försäljningen på cirka 15 Mkr.
”Strawbees har tredubblat omsättningen tre år i rad, och kommer att nå det målet i år igen genom att landa affärerna vi har på gång. Vårt mål för i år ligger på 60-70 miljoner”, säger Erik Bergerlin.