1515

Stöttas av Tieto – nu siktar AI-bolaget på nya marknader

Med hjälp av artificiell intelligens ska patienter bli och hålla sig friskare. Efter att ha gått igenom Tietos AI-accelerator väntar nu en större kapitalrunda och intåg på marknader i Asien och Mellanöstern för medtechbolaget Byon8.

Matias Murad (t.v) och Josef Murad (t.h).
Matias Murad (t.v) och Josef Murad (t.h).Foto:Press.

Stockholmsbaserade Byon8 tar in 3 miljoner kronor från befintliga ägare, bland andra Luminar Ventures, för att förbereda på en större runda och ta sig ut i världen.

Bolaget utvecklar en plattform som ska ge användarna ett hälsostöd som ska hålla dem friska. Skulle användaren bli sjuk så får hen tips och råd för egenvård eller slussas vidare till en vårdgivare. Processen styrs genom AI, artificiell intelligens. 

”En stor del av vårat team är uppbyggt av läkare. Det finns ett starkt driv att jobba evidensbaserat genom hela processen. AI:n är inte bara för triage när man väl är sjuk, plattformen blir som en hälsokompanjon”, säger medgrundaren Josef Murad.

”Man får koll på sin hälsa och tips för att hålla sig hälsosam, identifiera möjliga sjukdomar på egen hand och på så sätt undvika sjukdom. Till detta kan man även koppla en personlig läkare som ser ens hälsodata och ger rekommendationer baserat på detta.”

Samtidigt ska inte bolaget blandas ihop med nätläkare som Doktor.se Kry och Min Doktor, poängterar han.

”Vi är inte en vårdgivare, vi hjälper dig fram till den behandlingen om den skulle behövas. Patienter som vill komma till en vårdgivare kan få hjälp med det via plattformen, vi leder användaren till rätt vård”, säger Josef Murad.

Bolaget har jobbat med sjukvårdskliniker för att kunna visa att plattformen fungerar och för att höja tilltron. Josef Murad berättar att konsumenter som laddar ner en hälsoapp förväntar sig att den är ordentligt prövad. Då är partnerskap med kliniker och universitet ett bra sätt att bevisa det. I dag finns applikationen både för kliniker och konsumenter. 

Läs mer: Nätläkarnas nya kassakor: Psykologhjälp och vård av psykiska sjukdomar 

Med hjälp av en såddrunda, som bolaget planerar att stänga under första halvåret i år, ska bolaget ta sig till fler marknader. Just nu fokuserar Byon8 på Sverige och Uganda. Fram till 2023 är planen att ta sig till fler länder i Östafrika, efter det väntar nya världsdelar.

”Närmast efter Afrika väntar Indien och Mellanöstern. Planen är att primärt bygga pålitliga case i nordvästra Europa och därmed driva expansionen på växande marknader. Där kan vi få volymer och växa på ett helt annat sätt”, säger Josef Murad.

AI:n som plattformen bygger på har Byon8 arbetat med och utvecklat under flera år. För att förfina tekniken gick man, tillsammans med tre andra bolag, in i mjukvarujätten Tietos TIETOS -2,22% Dagens utveckling AI-accelerator. 

Tietos innovationschef Ishtar Touailat är initiativtagare till AI-programmet, som hade till syfte att hitta innovativa lösningar i vården. 

Varför var det viktigt med en AI-accelerator för healthtech och vård?

”För att majoriteten av health startups inte lyckas penetrera sjukvården, det är för svårt. Här är vi som bolag starka inom publik sektor och har fina relationer med våra kunder. Därför kan vi addera ett tydligt värde för både kund och startup och agera brygga mellan dem från ax till limpa.”

Ishtar Touailat.
Ishtar Touailat.Foto:Press.

Programmet backades av innovationsmyndigheten Vinnova. Tanken var från början att köra programmet under 12 veckor, men planerna ritades snabbt om och programmet blev betydligt längre. Anledningen var främst att bolagen som antogs behövde jobba mer med affärsmodellerna.

”De stöttade oss med utveckling, tekniskt, och hur vi kan förbättra oss. De har varit ett stort stöd”, säger Josef Murad på Byon8.

Resultatet av AI-programmet blev bland annat två inledda upphandlingsprocesser och en utvidgad produktportfölj. Nu tittar Tieto på om man ska köra acceleratorn igen.

”Vi utvärderar det just nu. Men jag uppmanar alla storbolag att driva liknande initiativ. Sverige AB behöver det för att kunna konkurrera på den globala marknaden och för att hinna ikapp”, säger Ishtar Touailat.

Läs mer: Stockholm polisanmäler Tieto för GDPR-läcka 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?