1515
Annons

Storytels vd: USA-förvärvet ”ett svar som heter duga” på nya strategin

Storytels förvärv av det amerikanska ljudboksbolaget Audiobooks.com för 1,2 miljarder kronor är ett led i bolagets omsvängning. ”Det senaste året har vi förstått att vi behöver finnas på marknader där ljudboken är halvstor”, säger Jonas Tellander till Di TV. Aktien avancerar nästan 11 procent efter beskedet. 

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto:Daniel Roos

Storytel STORY B -5,25% Dagens utveckling har länge haft USA i sikte och med förvärvet slipper bolaget bygga från grunden.

”Vi kan bygga från en bra position med ett bolag som omsätter 300 miljoner kronor i år. Audiobooks är ett välmående bolag som växer dubbelsiffrigt och är lönsamt. Det är en helt okej start för att investera i och se till att ljudboken blir lika stor i USA som den är i Norden”, säger bolagets vd. 

Nordbor är de som använder sig mest av ljudböcker. 

”Majoriteten av bokförsäljningen i Sverige är ljudböcker, här har det gått otroligt långt. Vi är väletablerade i Norden och har det som stark hemmabas, som är en lönsam och växande och väldigt djup penetrerad marknad”, fortsätter Jonas Tellander.  

Storytel har gjort flera satsningar på marknader där ljudboken är ett relativt okänt fenomen. Bland annat finns böcker på arabiska, spanska, portugisiska, turkiska och tio indiska språk. Men satsningarna på de omogna marknaderna har kostat på. I samband med kvartalsrapporten i förra veckan justerade bolaget ned sina helårsprognoser och slutsatsen var att bolaget behöver satsa hårdare på de marknader där ljudboken är stor.

”Det senaste året har vi insett att vi behöver finnas på de icke-nordiska marknaderna där marknaden är 'halvstor'. Att nu gå in i USA är ett svar som heter duga på den strategin. En försäljning på 300 miljoner kronor motsvarar 13 procent av Storytels streamingintäkter”, menar bolagets vd. 

Köpeskillingen på 135 miljoner dollar, motsvarande nästan 1,2 miljarder kronor, kommer finansieras genom befintliga medel och upptagande av ett nytt lån om 500 miljoner kronor. Transaktionen förväntas slutförföras i slutet av december 2021, vilket förutsätter sedvanligt regulatoriskt godkännande. 

Creades investerar 100 miljoner i deras fintechbolag

Det digitala kvittobolaget Findity vill få fler att redovisa sina kvitton digitalt. Nu tar investmentbolaget Creades plats som bolagets största ägare, efter en investering på 102 miljoner kronor.  ”Vårt goda resultat och plan för framtiden uppskattades”, säger Finditys vd Patrick Olsson. 

Finditys vd Patrick Olsson.
Finditys vd Patrick Olsson.

Den Ludvikagrundade utläggningstjänsten Findity startades 2011 och fortsätter ta sig an marknaden för utläggshantering och kvittoredovisning via kort och mobiltelefon.

I dag har de 70 medarbetare och över 30.000 kunder i Norden, Storbritannien, Spanien, Tyskland och USA. 

”Var femte utläggsrapport innehåller fel. Antingen avsiktliga eller oavsiktliga som grundar sig i att folk fortfarande använder penna och papper”, säger vd:n Patrick Olsson. 

Efter den senaste rundan på 50 miljoner kronor, som Di Digital rapporterade om i maj, köper nu investmentbolaget Creades 35 procent av de befintliga aktierna, motsvarande 102 miljoner kronor. 

”Vårt goda resultat och plan för framtiden uppskattades av Creades, och vi kunde få till en affär mellan dem och icke aktiva ägare”, säger vd:n.

2021 landade Finditys omsättning närmare 50 miljoner kronor med ett minusresultat på 18.000 kronor. I dag förväntas bolagets omsättning nå 70 miljoner kronor i årliga återkommande intäkter och har växt dryga 40 procent på en årsbasis men utan lönsamhet, enligt Patrick Olsson.

Findity erbjuder sin utläggstjänst som en så kallad ”white label”-lösning, där företag kan lansera sin egen utläggstjänst under sitt varumärke. Till exempel hjälpte Findity kreditkortsbolaget American Express att lansera utläggstjänsten Amex Expense i Storbritannien och Tyskland.

Företaget har även kunder som revisionsbyrån BDO och affärssystembolaget Visma Spcs.

”Om Findity hade gett ut egna kort eller egna faktureringssystem hade det varit svårt att öppna upp samarbeten med nya kunder.”

Bland Finditys delägare finns Johan Blomquist, tidigare partner på riskkapitalbolaget Altor och Niklas de Bésche, tidigare vd på omvärldsbevakningsbolaget Meltwater. 

Med pengarna från investerarna och Creades köp är planen att expandera till fler globala marknader. 

Däremot tänker de inte bredda produkten ytterligare. 

”Vi ger inte ut egna kort eller bokföringssystem. Istället levererar vi en produkt som fungerar med de verktyg företag och anställda redan använder. På så sätt anpassar vi vår produkt efter våra kunder och inte tvärt om.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera