1515

Storytels vd: ”Kundtillströmningen har dubblats”

Ljudboksbolaget Storytel såg kundtillströmningen dubblas under de sista två veckorna i mars. ”Detta saknar motstycke i Storytels historia”, säger vd Jonas Tellander i ett uttalande. Aktien stiger.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto:Di

Ljudboksbolaget Storytel STORY B -0,31% Dagens utveckling är en av de få börsbolag som ser ut att kunna gynnas av coronakrisen. Men det är knappast en självklarhet. 

I en intervju med DiTV under tisdagsmorgonen sa vd Jonas Tellander att krisen är ett sänke för bolagets bokförlag - samtidigt som det lockar fler ljudbokslyssnare. Hör hela intervjun nedan. 

Innan börsöppningen på tisdagen hade bolagets aktiekurs stigit med 15 procent för året. Klockan 9:25 hade aktien stigit med ytterligare knappt 2 procent till 168 kronor på en stigande börs. Följ kursen här.

På tisdagsmorgonen rapporterade Storytel att man i snitt hade 1 154 800 betalande abonnenter under första kvartalet 2020. Det är en ökning med 71 400 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2019. Ljudboksbolaget lever därmed upp till den prognos om 1 154 000 betalande abonnenter som lämnats innan coronautbrottet tog fart.

Streamingintäkterna för första kvartalet 2020 landade på 429 miljoner kronor, vilket var lägre än de 438 Mkr som prognostiserats. Årlig intäktstillväxt uppgick därmed till 45 procent.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter under första kvartalet 2020 i Norden uppgick till 785 800 abonnenter, eller 3 800 över bolagets prognos. Streamingintäkterna i Norden landade på 350 Mkr, vilket var lägre än prognosen på 357 Mkr.

”Storytel såg en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet, och mer än en fördubbling de sista två veckorna i mars som saknar motstycke i Storytels historia. I de prövande tider för det globala samhället som coronapandemin innebär, ser vi tydligt att människor söker sig till berättelser och ljudboksupplevelser för sällskap, underhållning och kunskap”, säger Storytels vd Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

Genomsnittligt antal abonnenter utanför Norden under första kvartalet 2020 uppgick till 369 000 abonnenter, en ökning om 43 200 betalande abonnenter jämfört med fjärde kvartalet 2019 och något lägre än den prognos som tidigare kommunicerats om 372 000 abonnenter. Streamingintäkterna utanför Norden ökade till cirka 79 Mkr under första kvartalet 2020, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 111 procent.

”För att möta det kraftigt ökade intresset för ljudböcker och ge fler människor chansen att fly en pressad vardag för att få avkoppling och underhållning, har Storytel utökat den kostnadsfria provperioden från 14 till 30 dagar. Delar av den kraftfulla effekt vi upplever i tillströmningen får därmed en viss kalenderförskjutning, som kommer ge Storytels abonnenttillväxt en flygande start i andra kvartalet”, säger Jonas Tellander.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?