1515
Annons

Storytels förre ordförande puttar in pengar i finsk golfapp

Storytels förre ordförande Rustan Panday puttar in pengar när den finska golfappen Golf Gamebook fyller kassan med 32 miljoner kronor i riskkapital. 

Även Evolutions medgrundare Fredrik Österberg och Mojangs medgrundare Carl Manneh är med och satsar. 

Golfsugna investerare: Evolutions medgrundare Fredrik Österberg, Storytels medgrundare Rustan Panday och Mojangs medgrundare Carl Manneh.
Golfsugna investerare: Evolutions medgrundare Fredrik Österberg, Storytels medgrundare Rustan Panday och Mojangs medgrundare Carl Manneh.

”Jag är ett stort fan av Golf Gamebook och använder appen hela tiden, liksom alla mina golfspelande vänner. Jag kan följa deras resultat och vi kan tävla med varandra på en leaderboard. Jag fyller i mina slag och ser vad jag behöver öva på”, säger Rustan Panday. 

Han var en av de tidiga investerarna i Storytel STORY B +0,70% Dagens utveckling , efter bolaget hade var med i tv:s Draknästet 2009, och satt som ordförande mellan 2010 och 2021, då han ersattes av Stefan Blom. Sedan dess har ljudbolagsbolaget bytt ordförande ännu en gång, till Deezers förre vd Hans-Holger Albrecht, vilket Di Digital rapporterat

Storytels medgrundare Jonas Tellander lämnade vd-posten i mitten av februari, men är kvar i valberedningen. Rustan Panday är numera ordförande ordförande för Storytel Books, moderbolaget till bolagets förlagsverksamhet. 

”Jag älskar fortfarande Storytel och ser mig själv som en ambassadör för bolaget. Jag sitter inte i valberedningen längre men är kvar så länge EQT, Jonas Sjögren, Jonas Tellander och de andra tycker jag bidrar”, säger Rustan Panday som idag äger drygt 3 procent av Storytel. 

Läs mer: Farsartad karusell i Storytel – men rätt beslut att vd får gå

Rustan Panday har även investerat i fonden Never Eat Alone, Oatly, Doktor.se och ett dussintal andra startupbolag. 

”Jag gillar att investera i sånt jag själv använder och förstår”, säger han.

Men Rustan Panday är inte den enda techprofilen som är med på tåget. Även Mojangs medgrundare Carl Manneh, Evolutions medgrundare Fredrik Österberg, Bokabords vd Peder Dinkelspiel och Wolts investerare Pii Ketvel är med och satsar. 

Golf Gamebook har sitt huvudkontor i Esbo, Finland. Totalt uppges man ha mer än en miljon användare globalt, varav hälften i Norden.

De nya pengarna ska gå till internationell expansion.

”Som med vilket teknikföretag som helst är det viktigt att först bevisa sin affärsmodell på en marknad, för att sedan skala över flera marknader”, säger investeraren Fredrik Österberg.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?