1515
Annons

Storytel vänder till förlust

Ljudboksspecialisten Storytel ökar intäkterna med 27 procent i fjärde kvartalet 2017 jämfört med samma kvartal i fjol. Resultatet vände till förlust.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto:Oskar Omne

Nettoomsättningen steg till 365,1 miljoner kronor (287,3), en ökning med 27 procent mot föregående år. Rörelseresultatet före avskrivningar blev 1,5 miljoner kronor (19,7) och efter avskrivningar-15,3 miljoner kronor (3,8).

Resultatet före skatt var -20,0 miljoner kronor (2,5). Resultatet efter skatt blev -10,6 miljoner kronor (9,1).

Det är marknadsföringen som tynger bolagets resultat.

"Det vikande resultatet mot fjärde kvartalet 2016 är främst hänförligt till en högre investeringstakt i marknadsföring där Storytel under fjärde kvartalet 2017 fanns i nio länder och där marknadsföringskostnader relativt omsättning normalt sett är betydligt högre de första åren på en ny marknad. Jämfört med övriga kvartal under 2017 så gör gruppen ett bättre resultat, mycket till följd av att Print Publishing bidrar starkt till resultatet", skriver Storytel i sin rapport.

Storytel är den marknadsledande streamingtjänsten för ljudböcker i Sverige, Danmark, Norge och Nederländerna, skriver vd:n Jonas Tellander i en kommentar.

”Vi är tvåa i Finland och Polen men siktar på att vara ledande på dessa marknader inom några år”, skriver Jonas Tellander.

”Våra nya marknader Spanien, Ryssland, Indien och Island kommer att bidra med en betydande mängd nya prenumeranter under 2018.”

Storytel föreslår ingen utdelning för 2017, i likhet med föregående år. Antalet betalande abonnenter inom Streaming ökade till 533 400 i fjärde kvartalet, en ökning med 48 procent. Streamingintäkterna ökade till 209,2 miljoner kronor i fjärde kvartalet (147,4), en ökning med 42 procent.

Storytel spår intäkter på 220 miljonor kronor inom Streaming i första kvartalet 2018.

Antalet betalande abonnenter beräknas öka till 572 000 i första kvartalet 2018.

Efter drygt 40 minuters handel på Aktietorget hade Storytels aktie backat 1,3 procent till 70,1 kronor. (Följ kursen här.)

(Finwire/Direkt/Di Digital)


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?