1515

Storytel tar in 200 miljoner kronor

Ljudbokstjänsten Storytel meddelade på onsdagskvällen att de avser att ta in omkring 200 miljoner kronor genom en riktad emission. Pengarna ska ge ytterligare bränsle till bolagets expansion. 

Jonas Tellander, vd för Storytel.
Jonas Tellander, vd för Storytel.Foto:Daniel Roos

I en uppdatering på torsdagsmorgonen meddelade bolaget att de tagit in 202 500 000 kronor före emissionskostnader från ett 40-tal svenska och internationella institutioner inklusive Handelsbanken Fonder och Swedbank Robur. 

"Storytel har för avsikt att använda emissionslikviden från den riktade emissionen för att bland annat tillgodose bolagets expansiva strategi vilket innebär accelererade investeringar i geografisk expansion samt förvärv", skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Nyemissionen innebär en utspädningsavgift på omkring 5,8 procent. 

Läs mer: Storytel räknar med snabb tillväxt 

Av pressmeddelandet framgår det även att två befintliga ägare sålt 250 000 aktier till vd Jonas Tellander, styrelseordförande Rustan Panday och närstående samt till styrelseledamoten Ingrid Bojner. 

Emissionen skedde genom ett så kallat accelererat bokbyggande där priset fastställdes till 67,5 kronor per aktie. Storytels stängningskurs landade på 69,5 kronor på onsdagen och aktien är upp omkring 56 procent sedan årsskiftet. 

Storytel har varit i köptagen den senaste tiden och slukade i våras både Telegram Bokförlag och danska People´s Press. I juni 2016 köpte bolaget dessutom det anrika förlaget Norstedts för drygt 150 miljoner kronor. 

Läs mer: Storytel slår prognos – ljudboksintäkterna stiger 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?