1515

Storytel stiger på börsen – tar in 100 Mkr till nya förvärv

Ljudboksappen Storytel, som nyligen köpte förlaget Norstedts, tar in 100 miljoner kronor i en riktad nyemission. Pengarna ska gå till expansion och nya förvärv. Aktien stiger på beskedet.

Jonas Tellander, vd och grundare Storytel
Jonas Tellander, vd och grundare StorytelFoto:Filip Erlind

Ljudbokstjänsten Storytel stod för en av årets mest uppmärksammade affärer när man tidigare i år köpte det anrika förlaget Norstedts, en nyhet som Di Digital var först med att berätta om.

Affären gav ordentlig skjuts till företagets aktie, som nu handlas kring 40 kronor. Det är mer än dubbelt så mycket som vid årets början.

Nu fyller bolaget på kassan med 100 miljoner kronor genom en riktad nyemission. Storytel emitterar 2,5 miljoner B-aktier till teckningskursen 40 kronor per aktie. Det framgår av ett pressmeddelande. Investerarna i rundan är större institutionella investerare såsom Swedbank Robur Fonder och Handelsbanken Fonder.

Pengarna ska användas till att betala brygglån på totalt 40 Mkr som uppstod i samband med förvärvet av Norstedts tidigare i år. Resterande 60 Mkr ska gå till investeringar, tillväxt och nya förvärv. Det säger vd och grundare Jonas Tellander till Di Digital. 

Beskedet fick Storytels aktiekurs att stiga. Vid 10:20-tiden hade kursen stigit med 5 procent till 42 kronor. Följ kursen i realtid på di.se.

Enligt Jonas Tellander tittar bolaget på att både öka sin egen utgivning av ljudböcker samt att förvärva andra ljudboksförlag.

”Vår strategi när vi expanderar är att vi vill gå in på en marknad och dels växa ljudboksmarknaden i det landet genom att producera ljudböcker. Vi vill se till att vi är marknadsledare på varje marknad. I dag är vi det i Sverige, Norge, Danmark och Holland”, säger Jonas Tellander. 

”Ljudboken står i dag för 15 procent av den totala bokmarknaden i Sverige. På tio års sikt hoppas jag att halva bokmarknaden ska vara ljudböcker. För att det ska ske behöver vi producera en massa ljudböcker själva och komplettera med förvärv av ljudboksförlag”, fortsätter han. 

Under nästa år räknar bolaget dessutom med att expandera till nya länder. Exakt vilka marknader som är aktuella vill Jonas Tellander dock inte avslöja.

”Det vi kikar på är att med start från nästa sommar gå in på några fler marknader. Det är en handfull marknader vi tittar på konkret”, säger Jonas Tellander. 

Storytel är noterat på Aktietorget med ett börsvärde på 1,8 miljarder kronor. 

Finwire / Di Digital


Läs även:

 

Foto:

"Känns som en drömaffär" – Därför köper Storytel Norstedts

Foto:

Kommentar: Storytel-köpet en väckarklocka för alla storbolag


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?