1515

Storytel slukar dansk konkurrent för 125 miljoner

Ljudboksförlaget Storytel köper danska Mofibo för 125 miljoner kronor och fortsätter sin Netflix-omställning med eget innehåll. ”Det är precis som i film- och tv-branschen”, säger vd:n Jonas Tellander. Aktien stiger.

Jonas Tellander, Storytels grundare och vd.
Jonas Tellander, Storytels grundare och vd.Foto:Filip Erlind

Storytel förvärvar alla aktier i Danmarks största bokstreamingtjänst Mofibo för motsvarande 125 Mkr. Därmed utökas ljudboksförlagets andel utlandsintäkter från 19 till 28 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Affären handlar om att svälja marknadsandelar, säger Jonas Tellander.

”Det är framförallt för expansion, för att vi ska kunna jobba vidare bra på den danska marknaden. Och för att ha storleken att ta fram eget innehåll via Storytel Original”, säger han.

Vid 13:30 på fredagen hade Storytels aktie stigit med 6,2 procent sedan öppningen på Aktietorget. (Följ kursutvecklingen här.)

Läs mer: Storytel mångdubblar vinsten – ska växa utomlands

Storytel är den ledande ljudbokstjänsten i Sverige och har nyligen expanderat till Finland. Förvärvet av Mofibo innebär att Storytel förstärker sin position som Nordens största ljudbokstjänst.

Netflix resa från dvd-uthyrning via postorder till film- och tv-bibliotek på nätet till att slutligen producera egna tv-serier och filmer är en förlaga för Storytel. Därför satsar bolaget på eget innehåll under namnet Storytel Original. I juni lanseras de första fiktionsbaserade serieformaten, berättar Jonas Tellander.

”För att differentiera sig långsiktigt är det bra att ha ett innehåll som går hem hos den egna målgruppen och som är exklusivt i någon mån. Det är precis som i film- och tv-branschen”, säger han.

Netflix-delen är vi redan igång med

Nyligen bekräftade Norstedts att ägaren Kooperativa förbundet (KF) söker en ny ägare till förlaget. Frågan är om det blir en direkt konkurrent eller en ny, digital aktör som hostar upp köpesumman.

Jonas Tellander vill i dagsläget inte kommentera försäljningen av Norstedts, som Storytel redan har samarbetat med under flera år.

”Det finns en försäljningsprocess och jag kan inte kommentera om vi är med eller inte”, säger han.

Läs mer: Storytel passerar 250 miljoner i ljudboksförsäljning

Samtidigt har Bonnier AB, som även äger Dagens industri, lanserat ljudboksbolaget Bookbeat, som alltså gör entré på marknaden med kopplingar till Bonnierförlagen. Storytels förvärv av Mofibo innebär att Bookbeat nu tvingas konkurrera med en betydligt starkare aktör.

Storytels vd säger att företagets egna innehåll, som anpassas efter bolagets olika marknader, produceras med ljudboken som enda slutprodukt.

”Netflix-delen är vi redan igång med i form av Storytel Original. Det är väldigt likartat där man tar fram det direkt för vår kanal och inte för att trycka en bok. För Norstedts och de stora förlagen är den tryckta boken huvudaffären. Ljudboken är i dag en sidobusiness”, säger Jonas Tellander.

Storytel finns i dag i Norden, Holland och Polen. Under 2015 omsatte bolaget 298 Mkr med en vinst på 15 Mkr. Nästa år planerar Storytel att inleda en expansion till nya marknader, säger Jonas Tellander.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?