1515

Storytel slukar dansk konkurrent för 125 miljoner

Ljudboksförlaget Storytel köper danska Mofibo för 125 miljoner kronor och fortsätter sin Netflix-omställning med eget innehåll. ”Det är precis som i film- och tv-branschen”, säger vd:n Jonas Tellander. Aktien stiger.

Jonas Tellander, Storytels grundare och vd.
Jonas Tellander, Storytels grundare och vd.Foto:Filip Erlind

Storytel förvärvar alla aktier i Danmarks största bokstreamingtjänst Mofibo för motsvarande 125 Mkr. Därmed utökas ljudboksförlagets andel utlandsintäkter från 19 till 28 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Affären handlar om att svälja marknadsandelar, säger Jonas Tellander.

”Det är framförallt för expansion, för att vi ska kunna jobba vidare bra på den danska marknaden. Och för att ha storleken att ta fram eget innehåll via Storytel Original”, säger han.

Vid 13:30 på fredagen hade Storytels aktie stigit med 6,2 procent sedan öppningen på Aktietorget. (Följ kursutvecklingen här.)

Läs mer: Storytel mångdubblar vinsten – ska växa utomlands

Storytel är den ledande ljudbokstjänsten i Sverige och har nyligen expanderat till Finland. Förvärvet av Mofibo innebär att Storytel förstärker sin position som Nordens största ljudbokstjänst.

Netflix resa från dvd-uthyrning via postorder till film- och tv-bibliotek på nätet till att slutligen producera egna tv-serier och filmer är en förlaga för Storytel. Därför satsar bolaget på eget innehåll under namnet Storytel Original. I juni lanseras de första fiktionsbaserade serieformaten, berättar Jonas Tellander.

”För att differentiera sig långsiktigt är det bra att ha ett innehåll som går hem hos den egna målgruppen och som är exklusivt i någon mån. Det är precis som i film- och tv-branschen”, säger han.

Netflix-delen är vi redan igång med

Nyligen bekräftade Norstedts att ägaren Kooperativa förbundet (KF) söker en ny ägare till förlaget. Frågan är om det blir en direkt konkurrent eller en ny, digital aktör som hostar upp köpesumman.

Jonas Tellander vill i dagsläget inte kommentera försäljningen av Norstedts, som Storytel redan har samarbetat med under flera år.

”Det finns en försäljningsprocess och jag kan inte kommentera om vi är med eller inte”, säger han.

Läs mer: Storytel passerar 250 miljoner i ljudboksförsäljning

Samtidigt har Bonnier AB, som även äger Dagens industri, lanserat ljudboksbolaget Bookbeat, som alltså gör entré på marknaden med kopplingar till Bonnierförlagen. Storytels förvärv av Mofibo innebär att Bookbeat nu tvingas konkurrera med en betydligt starkare aktör.

Storytels vd säger att företagets egna innehåll, som anpassas efter bolagets olika marknader, produceras med ljudboken som enda slutprodukt.

”Netflix-delen är vi redan igång med i form av Storytel Original. Det är väldigt likartat där man tar fram det direkt för vår kanal och inte för att trycka en bok. För Norstedts och de stora förlagen är den tryckta boken huvudaffären. Ljudboken är i dag en sidobusiness”, säger Jonas Tellander.

Storytel finns i dag i Norden, Holland och Polen. Under 2015 omsatte bolaget 298 Mkr med en vinst på 15 Mkr. Nästa år planerar Storytel att inleda en expansion till nya marknader, säger Jonas Tellander.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?